  • 1. Data: 2011-10-14 06:23:24
    Temat: ZUS upomnienie o zaleganiu i składkach po 4 latach
    Od: "Mic" <m...@o...pl>

    Witam,

    sytuacja jest jak w temacie. Nie wiem jakim cudem, ale to fakt, nie opłacałem
    pozycji FP od czerwca 2007 r. :/ Moja wina. Dostałem niedawno zawiadomienie o
    wszczęciu postępowania z tytułu nieopłacania w/w składek wraz z naliczonymi
    odsetkami. Już uregulowałem zaległości. Ale interesuje mnie, czemu wcześniej nie
    otrzymałem ŻADNEGO powiadomienia o brakach. Czy ZUS nie ma obowiązku
    powiadamiania co roku o ew. zaległościach? Nie mogę się dokopać przepisów,
    proszę o pomoc bardziej biegłych.

    Pozdrawiam
    Michal

  • 2. Data: 2011-10-14 06:55:11
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-14 08:23, Mic pisze:
> [...]
    > otrzymałem ŻADNEGO powiadomienia o brakach. Czy ZUS nie ma obowiązku
    > powiadamiania co roku o ew. zaległościach? Nie mogę się dokopać przepisów,

    "Hodowanie odsetek" to popularny i (niestety ze strony ZUS) zgodny z
    prawem zwyczaj. Szkoda, że złapali Cię akurat teraz, jeszcze kilka lat i
    już niemiałbyś gdzie tych składek płacić...

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-10-14 07:05:17
    Od: "Mic" <m...@o...pl>

    > "Hodowanie odsetek" to popularny i (niestety ze strony ZUS)
    > zgodny z prawem zwyczaj.

    Niestety prawda. Znalazłem Art., odpowiadając sobie i kolejnych:

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA FINANSÓW
    z dnia 22 listopada 2001 r.
    w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
    administracji.

    Rozdział 3
    Należności pieniężne, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego
    doręczenia upomnienia
    § 13. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte bez uprzedniego doręczenia
    upomnienia w przypadkach, gdy:
    [...]
    2) zobowiązany ma ustawowy obowiązek obliczenia lub uiszczenia należności
    pieniężnej bez wezwania, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 3a ustawy,
    [...]

    Pozdrawiam
    Michal

  • 4. Data: 2011-10-14 16:28:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/14/2011 1:23 AM, Mic wrote:
> [...]
    > otrzymałem ŻADNEGO powiadomienia o brakach. Czy ZUS nie ma obowiązku
    > powiadamiania co roku o ew. zaległościach? Nie mogę się dokopać przepisów,

    obywatelu swój biznes pilnuj sam.

  • 5. Data: 2011-10-17 17:33:33
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2011-10-14 09:05, Mic pisze:

    > Niestety prawda. Znalazłem Art., odpowiadając sobie i kolejnych:

    Ja jestem w lepszej sytuacji otóż wspaniały ZUS wysłał do mnie takie
    zawiadomienie o zaleganiu za UWAGA!!! - 10.2001 i 11.2001.

    Ku..a mać! 10 lat czekali.

    Problem w tym, że było to tak dawno, że sam nie pamiętam co i jak. Wiem,
    że zamykałem jednoosobową działalność gospodarczą bo nie miałem żadnych
    przychodów.
    Niestety, na skutek przeprowadzek gdzieś zapodziały się stosowne
    dokumenty (cały czas szukam - mam nadzieję, że znajdę).

    Jest tylko jedno ALE.
    Otóż w momencie powstania zadłużenia - czyli w roku 2001 obowiązywał
    pięcioletni okres przedawnienia zobowiązań. W 2003 roku został
    wprowadzony okres dziesięcioletni. Czy w tym przypadku prawo działa wstecz?

    Jeszcze jedno pytanie. Czy w chwili dostarczenia takiego zawiadomienia
    ZUS ma obowiązek przedstawić całość mojego "zadłużenia"?

    --
    M.

  • 6. Data: 2011-10-17 17:40:28
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 17.10.2011 19:33, Skimir wrote:

    > Ja jestem w lepszej sytuacji otóż wspaniały ZUS wysłał do mnie takie
    > zawiadomienie o zaleganiu za UWAGA!!! - 10.2001 i 11.2001.

    Sprawdź czy zawiadomienie przerywa bieg przedawnienia, bo coś mi się
    zdaje że nie.

> [...]
    > pięcioletni okres przedawnienia zobowiązań. W 2003 roku został
    > wprowadzony okres dziesięcioletni. Czy w tym przypadku prawo działa wstecz?

    Nie, co nie znaczy że dla nieprzedawnionych składek obowiązuje okres
    pięcioletni.

    Tomek

  • 7. Data: 2011-10-17 18:31:37
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2011-10-17 19:40, tomek pisze:

    > Nie, co nie znaczy że dla nieprzedawnionych składek obowiązuje okres
    > pięcioletni.

    Zaraz, bo nie zrozumiałem.
    Moim zdaniem (i wielu osób, których opinie poczytałem) w listopadzie
    2006r przedawniły się składki za 10 i 11.2001.
    Tyle, że w "międzyczasie" ustawodawca przedłużył ten okres. Pytanie czy
    to przedłużenie dotyczy też składek wymagalnych w dniu obowiązywania
    pięcioletniego okresu przedawnienia.

    Co do zawiadomienia - sprawdzę czy przerywa okres przedawnienia.
    Pytanie tylko który dzień miesiąca będzie określał ostateczny termin
    przedawnienia.

    --
    M.