  • 1. Data: 2003-02-17 14:30:31
    Temat: Zamortyzowany samochód - jak tanio "pozbyć" się go z firmy?
    Od: m...@p...onet.pl

    Witam,

    Zamortyzował mi się samochód osobowy, który mam w swojej DG. Chciałbym go tanio
    sprzedać, lub oddać, komuś z rodziny lub znajomemu (proszę się nie zapisywać -
    lista jest zamknięta ;-) i rzecz jasna zapłacić jak najmniejszy podatek.

    Księgowo auto jest warte 0 PLN. Ale wartość rynkowa to powiedzmy 10.000 PLN.
    Jeśli go sprzedam komuś za 2000 PLN, to czy US nie każe mi zapłacić podatku od
    10.000 PLN ???

    A co z darowizną, tj w sytuacji, gdy oddam go komuś za darmo? Jakie podatki będę
    musiał zapłacić w wypadku darowizny?

    Jak pozbyć się go najtańszym kosztem? Pomysły typu: daj go mnie, spal itp nie
    wchodzą w rachubę. Chcę go wyprowadzić z firmy nie płacąc zbyt dużego podatku.

    pozdrawiam
    Pat

  • 2. Data: 2003-02-17 15:08:12
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    zapisywać -
    > lista jest zamknięta ;-) i rzecz jasna zapłacić jak najmniejszy podatek.

    Nie wiem skąd się wzięło to "Księgowo auto jest warte 0 PLN",
    ciągle to słyszę, a przecież to nie ma sensu. To jest jakiś dziwaczny
    skrót myślowy zapewne.

    No bo skoro "księgowo warte zero" - to jakiegiego podatku
    próbujesz uniknąć? Zerowego? :-)

    Osoby mające pojęcie o księgowości i tak wiedzą o co chodzi
    i przymykają oko na takie sformułowania,
    ale dla "zielonych", do których się zaliczam, jest to mylące.

    Zerowa to jest u Ciebie teraz niezamortyzowana część wartości
    samochodu, a nie samochód. Samochód wartość ma,
    i od tej całej tej wartosci zaplacisz podatek jak go sprzedasz,
    oczywiscie US może zakwestionować wartość zaniżoną w stosunku
    do rynkowej.

    No jesli sie myle, to mnie poprawcie :-)

    A jak to zrobić, aby zapłacić jak najmniej podatku, to ja nie wiem,
    ale chętnie się dowiem, bo i mnie to czeka pewnego dnia.
    I nie będzie wtedy mieć znaczenia czy się całkiem zamortyzował czy nie.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 3. Data: 2003-02-17 15:16:31
    Od: CRK <c...@t...pl.niespamowi>

    On Mon, 17 Feb 2003 16:08:12 +0100, "Latet"
    <n...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    >Nie wiem skąd się wzięło to "Księgowo auto jest warte 0 PLN",
    >ciągle to słyszę, a przecież to nie ma sensu. To jest jakiś dziwaczny

    ksiegowa wartosc netto moze byc zerowa , to jest normalna sytuacja w
    wielu firmach.
    A co do pytania niezaleznie od tego czy go sprzedaz czy podarujesz
    ktos podatek zaplaci i to od wartosci rynkowej . Sprzedaz ty ,
    darowizna osoba ktora go dostala , ale w przypadku bliskiej rodziny
    jakas czesc jest od podatku zwolniona

  • 4. Data: 2003-02-17 15:43:34
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    > ksiegowa wartosc netto moze byc zerowa , to jest normalna sytuacja w
    > wielu firmach.

    To ja poprosze o sensowaną definicję "zerowej księgowej wartości".

    Dzieki,

    latet

  • 5. Data: 2003-02-17 16:10:59
    Od: CRK <c...@t...pl.niespamowi>

    On Mon, 17 Feb 2003 16:43:34 +0100, "Latet"
    <n...@p...onet.pl> wrote:

    >To ja poprosze o sensowaną definicję "zerowej księgowej wartości".

    wartosc netto sr.trw = wartosc zakupu lub wytworzenia + ewentualne
    zwiekszenia watosci ( np modernizacje ) - amortyzacja

    Np w bilansie ujmujesz w kwotach netto

  • 6. Data: 2003-02-17 17:24:15
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    > wartosc netto sr.trw = wartosc zakupu lub wytworzenia + ewentualne
    > zwiekszenia watosci ( np modernizacje ) - amortyzacja

    Czyli - mam rozumiec, ze pojecie "wartosc zerowa" stosowane
    jest (tylko?) w kontekscie zakończonej amortyzacji środka trwałego?

    A tak w ogole - to co się dzieje w momncie zakonczenia amortyzacji?
    Oprócz tego, że przestaje się odliczać amortyzację?

    Czy zamortyzowany przedmiot zostaje wykreślony z ewidencji srodków trwałych?
    A jesli tak - to co wlasciwie takie wykreslenie oznacza w praktyce? Nic?

    Dzieki,

    latet

  • 7. Data: 2003-02-17 18:02:40
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "Latet" <n...@p...onet.pl> napisal w

    > A tak w ogole - to co się dzieje w momncie zakonczenia amortyzacji?
    > Oprócz tego, że przestaje się odliczać amortyzację?

    Nic się nie dzieje dopóki zamortyzowany przedmiot nie zostanie
    sprzedany, darowany, ukradziony, zniszczony, oddany na złom - cokolwiek
    - najogólnie mówiąc zlikwidowany (hasło brzmi: "likwidacja środka
    trwałego"). Do tego czasu jest i może nawet posiada wartość uzytkową.

    > Czy zamortyzowany przedmiot zostaje wykreślony z ewidencji srodków
    > trwałych?

    Niezupełnie. Popatrz do ewidencji. Są tam rubryki "data likwidacji" i
    "przyczyna likwidacji", prawda? Czyli przedmiotu już nie ma, ale ślad po
    nim zostaje.

    Pozdrowienia
    Marta

  • 8. Data: 2003-02-18 07:18:45
    Od: "Dariusz Buba" <d...@N...pl>

    > darowizna osoba ktora go dostala , ale w przypadku bliskiej rodziny
    > jakas czesc jest od podatku zwolniona

    A ta czesc zwolniona od podatku wynosi okolo 10 000 zl przy darowaniu komus
    z pierwszej grupy podatkowej, czyli podatku nie powinno byc.

    Darek

  • 9. Data: 2003-02-18 10:37:44
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Dariusz Buba" <d...@N...pl> wrote in message

    > A ta czesc zwolniona od podatku wynosi okolo 10 000 zl przy darowaniu
    komus
    > z pierwszej grupy podatkowej, czyli podatku nie powinno byc.

    Od darowizn nie....

    Ale lepiej poczytac o likwidacji ST.

    Boguslaw