  • 1. Data: 2003-02-17 13:59:41
    Temat: Zlecenie - dzielo ?
    Od: "gabisa" <g...@p...onet.pl>

    Przepraszam, zapewne było. Znajomy chce zatrudnić osobę już pracującą na
    umowę o dzieło lub zlecenie. Która z nich jest korzystniejsza pod względem
    podatkowym i ZUS ? Zaznaczam, że zleceniobiorcą(wykonawcą) ma być osoba
    pracująca na umowę o pracę w innej firmie, a zleceniodawcą osoba prowadząca
    działalność gospodarczą na KPiR.

    POzdrawiam
    Gabi

  • 2. Data: 2003-02-17 14:33:08
    Temat: Re: Zlecenie - dzielo ?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 17-02-2003 14:59, Użytkownik gabisa napisał:
> [...]
    > pracująca na umowę o pracę w innej firmie, a zleceniodawcą osoba prowadząca

    Witaj w kraju jasnowidzów!

    A co ma byc przedmiotem tej umowy?
    Bo o nie jest tak, że mozesz sobie dowolnie wybrać.
    Liczy się treśc a nie to co w nagłówku.

    Z podatkowego punktu widzenia nie ma róznic.
    Od zlecenia w tej konfiguracji jest tylko ub. zdrowotne o które
    pomniejsza sie podatek.
    Ale 0,25% płaci zleceniobiorca z własnej kieszeni.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-02-17 14:55:01
    Od: "gabisa" <g...@p...onet.pl>

    Dzięki Maddy, ale to dopiero początek moich głupich pytań

    ">
    > A co ma byc przedmiotem tej umowy?
    > Bo o nie jest tak, że mozesz sobie dowolnie wybrać.
    > Liczy się treśc a nie to co w nagłówku.

    Wiem. Bardziej sensowne byłoby zlecenie z uwagi na fakt dokonywania pewnych
    czynności stale, a nie wykonanie dzieła. Chociaż i z tym dziełem można by
    było pokombinować. Ok. Przyjmujemy, że mówimy o zleceniu.

    > Z podatkowego punktu widzenia nie ma róznic.
    > Od zlecenia w tej konfiguracji jest tylko ub. zdrowotne o które
    > pomniejsza sie podatek.

    OK, pokuszę się o obliczenia. Przyjmijmy, że umowa zlecenie zawarta jest na
    4 miesiące z wynagrodzeniem 400 zł brutto.
    podstawa opodatkowania: 320,00 ( 400,00 minus 20% koszty uzyskania
    przychodu)
    zaliczka na podatek dochodowy (20%) 64,00
    składka na zdrowotne (8%) - 32,00
    podatek do zapłaty 32,00
    netto 336,00 (brutto 400- zdrowotne-podatek)

    Czy dobrze ? Sprawdźcie, bo zrobiłam to analogicznie do jakiegoś starego
    rachunku.

    > Ale 0,25% płaci zleceniobiorca z własnej kieszeni.

    Co to znaczy? I jak to wygląda na rachunku ?

    Jeszcze kilka pytań:

    1. kiedy należy zgłosić zleceniobiorcę do ZUS ?
    2. Do którego US odprowadzić podatek od tej umowy zleceniodawcy czy
    zleceniobiorcy i w którym momencie, tzn. co miesiąc czy po wygaśnięciu
    okresu na jaki umowę zawarto?

    Pozdrawiam
    Gabi

  • 4. Data: 2003-02-17 15:12:48
    Od: "gabisa" <g...@p...onet.pl>

    Zapomniałam dodać, że mowa o wynagrodzeniu 400 zł brutto co miesiąc przez
    cztery miesiące (czyli wartość zlecenia brutto 1.600 zł)
    sorki
    Gabi

  • 5. Data: 2003-02-17 21:06:06
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 17-02-2003 15:55, Użytkownik gabisa napisał:
    > Dzięki Maddy, ale to dopiero początek moich głupich pytań
    Nie głupie, ale "oszczedne w treści" ;-))
    Lepiej szeroko opisac problem od razu - dostaniesz bardziej kompletna
    odpowiedź.

> [...]
    > podstawa opodatkowania: 320,00 ( 400,00 minus 20% koszty uzyskania
    > przychodu)
    > zaliczka na podatek dochodowy (20%) 64,00

    składka na zdrowotne do odliczenia od podatku (7,75%) - 31,00

    > podatek do zapłaty 32,00

    raczej 33,00 - odliczasz tylko 31zł

    > netto 336,00 (brutto 400- zdrowotne-podatek)
    raczej 335 (brutto 400 - podatek 33 - zdrowotne 32)

    Stary rachunek nie uwzgledniał zmienionych od 1 stycznia przepisów.
    Złotówke dołoży zleceniobiorca do interesu, bo składka zdrowotna wynosi
    8% ale odliczyc od podatku mozna tylko 7,75%.

    > Jeszcze kilka pytań:
    >
    > 1. kiedy należy zgłosić zleceniobiorcę do ZUS ?

    Dwie opcje - z chwila podpisania umowy albo z chwila pierwszej wypłaty.
    O ile ZUS przeciw drugiem nie protestuje to pierwsze jest bezpieczniejsze.

    > 2. Do którego US odprowadzić podatek od tej umowy zleceniodawcy czy
    > zleceniobiorcy i w którym momencie, tzn. co miesiąc czy po wygaśnięciu
    > okresu na jaki umowę zawarto?
    Do US zleceniodawcy, do 20 dnia miesiaca nastepnego po miesiącu wypłaty.
    Od każdej dokonanej wypłaty odprowadzasz zaliczkę, a więc jeżeli
    wypłacasz coś zleceniobiorcy zaliczkowo, to od tego juz jest podatek do
    odprowadzenia.

    Pamietaj też że kosztem jest tylko to co faktycznie wypłacisz
    zleceniobiorcy.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-02-18 08:00:46
    Od: "gabisa" <g...@p...onet.pl>

    Dziekuje. Nareszczcie przebrnełam teorie.

    Pozdrawiam
    Gabi

  • 7. Data: 2003-02-18 08:13:09
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 18-02-2003 09:00, Użytkownik gabisa napisał:
    > Dziekuje. Nareszczcie przebrnełam teorie.

    No to teraz weryfikowac w praktyce. Szybko, zanim sie zapomni teorię!
    Albo zmienia sie przepisy - to pewnie szybciej...

    Maddy lekko pesymistyczna dziś

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl