  • 11. Data: 2005-06-23 22:28:33
    Temat: Re: Zapomniałem wpisać w koszty ratę amortyzacyjną za środek trwały.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Jun 2005, Kriss wrote:

    >+ W załączeniu wyroczek NSA w sprawie o podobnych okolicznościach.

    Thx - nie zawadzi mieć pod ręką :)

    Wyroczek prowadzi do wniosku iż jest to agument lansowany swojego
    czasu przez Maddy (BTW: a gdzie ona się podziewa ?) iż nie ma
    przepisu zabraniającego "później ująć KUP" :) (oczywiście "we właściwym
    roku podatkowym").
    Z tym się zgadzam.
    Ale ja prostestowałem wobec wniosku (cytat z innego postu):
    +++
    > 1. prawidłowo nie dokonałeś amortyzacji, bo w tym miesiącu
    > środek nie był używany... (jezeli to samochód - to stał bo
    > skończyło mu sie paliwo,
    ---

    Nie chodzi o wniosek końcowy - a o argument.
    IMO argument jest niepoprawny: nie ma przepisu pozwalającego
    "zawiesić" amortyzację ST z powodu jego nieużywania.
    Powołanie się w taki sposób może IMO spowodować przyjęcie przez
    US stanowiska że "podatnik zrezygnował z zaliczenia z KUP" :]
    Amortyzacja podlega wstrzymaniu tylko z powodu rezygnacji podatnika
    z prowadzenia zakresu DG w której był on (ST) potrzebny !
    Natomiast uznanie raty za KUP z opóźnieniem to *inna* sprawa, choć
    niby ten sam skutek (w postaci kwoty KUP) powoduje :)

    BTW (nie do ciebie):
    Co do "używania okresowego" to IMO przepis prowadzi w przeciwną
    stronę niż nim argumentowano :) - mianowicie do tego że podatnik
    *powinien* naliczyć *całą* roczną amortyzację mimo *nie* korzystania
    z niego przez część roku; przepis reguluje jedynie pewną elastyczność
    sposobu liczenia :) ale *nie* zmierza do tego że "jak nie używany
    w danym miesiącu to nie liczymy". Stanowi że "albo liczymy sobie
    cały czas mimo że nie uzywany albo mimo ze nie używany policzymy
    sobie za ten czas kiedy indziej" :)

    >+ podatek dochodowy. Należy także zauważyć, że okresem rozliczeniowym dla
    >+ podatku dochodowego od osób fizycznych jest rok podatkowy

    ...IMO to jest "argument Maddy" w czystej postaci :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2005-06-24 06:17:23
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    w wiadomości <news:Pine.WNT.4.60.0506240016550.1952@athlon> wstukał:

> [...]
    > w danym miesiącu to nie liczymy". Stanowi że "albo liczymy sobie
    > cały czas mimo że nie uzywany albo mimo ze nie używany policzymy

    IMHO liczymy w *okresie ich wykorzystywania*

    To ja jeszcze raz fragment przytoczę:

    3) od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych w okresie ich wykorzystywania; w tym przypadku wysokość odpisu
    miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów
    amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie, albo przez 12 miesięcy w
    roku

    i poproszę o wskazanie błędów w rozumowaniu:

    mam taki ST, który wykorzystuję sezonowo 6 miesięcy w roku. Mogę ratę
    miesięczną liczyć na dwa sposoby -- dzieląc roczną kwotę przez liczbę
    miesięcy w sezonie (6), i dokonać odpisów dwukrotnie wyższej raty
    *w okresie wykorzystywania* (6 miesięcy), więc tak jak napisałeś policzymy
    również za czas nieużywania, lub dzieląc przez 12 i dokonać odpisów jak
    wcześniej (6) i wtedy liczymy *tylko za czas używania*

    IMHO sens tej drugiej metody jest taki, że lepiej oddaje realne zużycie
    środka :)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 13. Data: 2005-06-24 07:45:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Jun 2005, 'Tom N' wrote:

    >+ IMHO liczymy w *okresie ich wykorzystywania*

    Przyznam że popisałem ze dwie strony wywodu i... zawiesiłem.
    Zapis oczywisty (jednak) IMO nie jest, pytaniem byłaby prawidłowość
    uznania że 22h.1.3 zmienia roczną kwotę amortyzacji...

    >+ IMHO sens tej drugiej metody jest taki, że lepiej oddaje realne zużycie
    >+ środka :)

    No tak, ale to "normalna logika" ;)
    BTW: do "lepszego oddawania" mamy (niezależnie od rozważań
    o sezonowości) art.22i :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2005-06-24 10:54:58
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Przepraszam ale powoli tracę cierpliwość.Pytacz pytał
    cyt.pl.soc.prawo.podatki

    Zapomniałem wpisać w koszty ratę amortyzacyjną za środek trwały.

    Witam,
    Zapomniałem wpisać w koszty ratę amortyzacyjną. Biec jutro do US i składać
    korektę czy nie stresować się i odliczyć ją w następnym zeznaniu?
    Pzdr
    Robi

    Jak wynika z pytania złożył PIT-a.Zapomniał wpisać do KUP ratę amortyzacji
    środka trwałego i nie wynika z pytania czy go używa czy nie.Domniemamam ,że
    używa a interesuje go czy musi korygować PIT-a , czy wystarczy ,że
    zaliczy "zapomnianą" ratę amortyzacji do KUP w przyszłym okresie.

    O czym więc dyskusja?

    Może zaliczyć a raczej musi zaliczyć w rozliczeniu rocznym - tyle i kropka.

    Sezonowość,użytkowanie,cel- nie były treścią pytania.
    Zasady liczenia - miesięczna,kwartalna,roczna - miałyby znaczenie gdyby
    zaksięgował wcześniej ratę amortyzacji a nie "zapomniał".

    Luz Panowie-pozdrawiam-Kriss

  • 15. Data: 2005-06-24 12:34:55
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Kriss <k...@p...onet.pl>
    w wiadomości <news:663a.00000189.42bbe681@newsgate.onet.pl> wstukał:

    > Przepraszam ale powoli tracę cierpliwość.Pytacz pytał
    > cyt.pl.soc.prawo.podatki

    [ciach]

    > Luz Panowie-pozdrawiam-Kriss

    Właśnie Kriss -- luz. Nadarzyła sie okazja podyskutować o pewnych niuansach
    i wzbogacić archiwum, więc IMHO nie ma powodu się denerwować.
    Grupa dyskusyjna to nie egzamin w formie testu, albo quiz :D

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]