  • 1. Data: 2003-08-28 09:09:20
    Temat: Zwrot brytyjskiego VAT dla Polaka-turysty jak i gdzie?
    Od: Przemysław Kowalik <p...@u...com.pl>

    Przepraszam, jeżeli pytanie jest lamerskie ale nic konkretnego nie udało
    mi się wygooglać ;-).

    Mój brat przebywający obecnie w UK, chce sobie kupić coś z elektroniki
    za ok. 130 GBP i chce odzyskać VAT przy powrocie do Polski? Gdzie ma się
    udać z kwitem, który otrzyma w sklepie i z jaką prowizją należy się
    liczyć. Brat wraca 7.09 autokarem (AFAIR przez Kostrzyn jesli to ma
    jakieś znaczenie).

    Merci de la montagne ;-)

    Przemek

  • 2. Data: 2003-08-28 09:54:49
    Od: "marek@plusnet" <m...@m...plus.com>

    "Przemysław Kowalik" <p...@u...com.pl> wrote in message

    na granicy niemiecko-polskiej musi udac sie do okienka (cos z VAT-em)
    btw, okienko po niemieckiej stronie ;)))
    i podbic papier (VAT-form) ktory otrzymac powinien w sklepie, gdzie kupil
    sprzet.
    po podbiciu radze zrobic ksero a oryginal odeslac do sklepu.
    Na rachunku tym napisane jest, w jaki sposob przelac zwrot vat-u. Idealnie
    byloby, gdyby mial konto w brytyjskim banku.
    btw1. niektore sklepy nie spiesza sie z przelewem pieniedzy. Dobrze jest z
    rachunkiem wyslac krotki listj z miedzynarodowym znaczkiem zwrotnym na swoj
    adres w Polsce i z prosba, zeby odpisali, gdy tylko przerobia fakture i
    przesla pieniadze. Czasem po ponad miesiacu i dluzej, warto im przypomniec,
    grzecznie ale stanowczo, ze nie dostalo sie jeszcze pieniedzy. (jesli)
    btw2 sklepy/firma przerabiajaca VAT pobieraja sobie oplate manipulacyjna, ok
    5-7 funtow, oczywiscie odliczajac ja od zwroconego VAT-u. Nic na to nie
    mozna poradzic.
    btw3. przy locie bezposrednim z Heathrow do Polski pieczatke dostac mozna na
    lotnisku. Inaczej - na granicy Unii Europejskiej.
    btw4 SLYSZALEM (choc nie widzialem) historie, ze polscy celnicy "zgarniali"
    podroznych uradowanych pieczatka i uprzejmie prosili o uiszczenie cla
    przywozowego (czy jak sie to nazywa) w imieniu RP.
    Pomijam, czy to eleganckie - jednak maja do tego prawo, a FORMALNIE
    przewiezienie rzeczy i ich nie zdeklarowanie (powyzej x euro) jest
    przestepstwem.

    marek

  • 3. Data: 2003-08-28 11:10:50
    Od: Przemysław Kowalik <p...@u...com.pl>

    "marek@plusnet" wrote:

    > "Przemysław Kowalik" <p...@u...com.pl> wrote in message
    >
    > na granicy niemiecko-polskiej musi udac sie do okienka (cos z VAT-em)
    > btw, okienko po niemieckiej stronie ;)))

    Czy okienko jest na każdym przejściu i czynne całą dobę (granicę chyba
    będzie przejeżdżał mocno rano)?

> [...]
    > Na rachunku tym napisane jest, w jaki sposob przelac zwrot vat-u. Idealnie
    > byloby, gdyby mial konto w brytyjskim banku.

    On nie ma, natomiast ma jeszcze jeden nasz brat (wracający za miesiąc).
    Obaj są w różnych częściach UK na robotach polowych via Concordia, tylko
    ten co chce mieć zwrot VAT nie ma indywidualnego konta (farmer płaci
    pracownikom cash co tydzień).

> [...]
    > 5-7 funtow, oczywiscie odliczajac ja od zwroconego VAT-u. Nic na to nie

    To jest oczywiste, że musi być prowizja. No ale w takim razie przy 130
    GBP to wielki interes nie będzie bo jeśli w UK VAT jest AFAIK 17% to
    daje to ok 19 GBP minus 7 GBP to 12 GBP - piechotą nie chodzi, ale
    majątek to nie jest.

    > btw3. przy locie bezposrednim z Heathrow do Polski pieczatke dostac mozna na
    > lotnisku. Inaczej - na granicy Unii Europejskiej.

    To odpada, ale dzięki za info.

> [...]
    > Pomijam, czy to eleganckie - jednak maja do tego prawo, a FORMALNIE
    > przewiezienie rzeczy i ich nie zdeklarowanie (powyzej x euro) jest

    Wiem o tym, ale czy w przypadku gdy towar jest cenowo poniżej
    dozwolonego limitu też mogą przywalić cło? A może polski VAT?

    Dzięx za szybką odpowiedź.

    Przemek

  • 4. Data: 2003-08-28 11:16:43
    Od: "Secio" <W...@p...gazeta.plTO>

    Przemysław Kowalik wrote:
    > Przepraszam, jeżeli pytanie jest lamerskie ale nic konkretnego nie
    > udało mi się wygooglać ;-).

    Zapraszam do lektury http://www.globalrefund.pl/pl/index0.html
    Moze sie przyda jezeli sklep wspolpracuje z Global Refund.

    Pzdr,
    Mariusz

  • 5. Data: 2003-08-28 13:01:20
    Od: Przemysław Kowalik <p...@u...com.pl>

    Secio wrote:

    > Zapraszam do lektury http://www.globalrefund.pl/pl/index0.html
    > Moze sie przyda jezeli sklep wspolpracuje z Global Refund.

    Czytałem to, ale odniosłem wrażenie, że usługi tej firmy są przeznaczone
    raczej dla cudzoziemców chcącyh odzyskać polski VAT. Czy oni działają
    też w drugą stronę? Anyway, mają formularz kontaktowy to do nich
    napiszę.

    Przemek

  • 6. Data: 2003-08-28 21:19:59
    Od: "marek@plusnet" <1...@-...plus.com>

    > Czy okienko jest na każdym przejściu i czynne całą dobę (granicę chyba
    > będzie przejeżdżał mocno rano)?

    tak mi sie wydaje, przejezdzalem kilkakrotnie nad ranem i ludzie wychodzili
    z autokaru podbic ten papier.

> [...]
    > Obaj są w różnych częściach UK na robotach polowych via Concordia, tylko
    > ten co chce mieć zwrot VAT nie ma indywidualnego konta (farmer płaci

    afaik nie musi to byc konto osoby kupujacej, na formularzu podaje sie
    szczegoly.

> [...]
    > GBP to wielki interes nie będzie bo jeśli w UK VAT jest AFAIK 17% to
    > daje to ok 19 GBP minus 7 GBP to 12 GBP - piechotą nie chodzi, ale

    tak, zapomnialem o tym napisac, przy zakupach ponizej 100 gbp zwrot jest
    malo istotny, a ponizej 50 funtow w ogole go nie ma. Dlatego warto kupowac
    "wspolnie" i wystepowac o zwrot vatu jako jedna osoba.

    > Wiem o tym, ale czy w przypadku gdy towar jest cenowo poniżej
    > dozwolonego limitu też mogą przywalić cło? A może polski VAT?

    nie, nie maja prawa. chyba granica jest w Polsce 100 euro? Ale warto zapytac
    w grupie prawo. temat sie tam przewija.

    btw, VAT to 17,5%
    a firma zajmujaca sie rozliczeniami to rzeczywiscie "global refund",
    glownie.
    Zauwazylem, ze ostatnio niektore sklepy w Polsce oglaszaja sie / firmuja
    sprzedaz dla turystow, ex-VAT, za ich posrednictwem.

    marek

  • 7. Data: 2003-08-29 10:06:53
    Od: "dean" <d...@p...onet.pl>

    Wiem ze jak sie wylatuje z Heathrow w Londynie i tam sie zglasza wywoz
    towaru (Tax Free Shopping) to pieniadze wyplacaja tam na miejscu. - nie ma
    brobblemu z kontami bankowymi, czy tez czekami ktore jesli realizujesz w
    Polsce to kolejna prowizja, no i celnikami.

    Rafal