  • 1. Data: 2005-02-24 21:29:20
    Temat: amortyzacja
    Od: "b21" <b...@w...pl>

    1. czy osoba prawna mozne dokonywac odpisów amotr. kwartalnie lub rocznie ,
    zgodnie z uopodp tak , ale czy ustawa o rachunkowosci tego nie zabrania ?
    2. podatnik fizyczny i prawny ma prawo zmniejszyc stawki amortyzacyjne , ale
    w ustawie nie ma o ile ?
    kiedys chyba było o max 50% , czy jest to w ustawie

    jacek

  • 2. Data: 2005-02-24 22:02:15
    Temat: Re: amortyzacja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Feb 2005, b21 wrote:

    >+ 1. czy osoba prawna mozne dokonywac odpisów amotr. kwartalnie lub rocznie ,
    >+ zgodnie z uopodp tak , ale czy ustawa o rachunkowosci tego nie zabrania ?

    Hm... a to amortyzacja podatkowa jest powiązana z amortyzacją
    księgową ?? Ja tam PK nie jestem, ale o ile wiem robią tak
    "niektórzy" (to co że 99,8% :>) i "dla wygody".
    A w sumie - "nieprzepisowo" (poczytać posty Maddy w tej materii :))

    >+ 2. podatnik fizyczny i prawny ma prawo zmniejszyc stawki amortyzacyjne , ale
    >+ w ustawie nie ma o ile ?
    >+ kiedys chyba było o max 50% , czy jest to w ustawie

    Teraz NIE MA dolnego limitu dla amortyzacji PODATKOWEJ.
    AFAIK & IMO :) (nie jestem doradcą :))
    Trzeba pamiętać że jest nakaz stosowania "takich samych zasad
    dla wszystkich urządzeń tego samego typu".
    Nie można amortyzować dwu nowych (albo dwu starych) na przykład
    "sprzętów komputerowych" różnym współczynnikiem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-02-25 11:07:37
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 2/24/2005 11:02 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > "niektórzy" (to co że 99,8% :>) i "dla wygody".
    > A w sumie - "nieprzepisowo" (poczytać posty Maddy w tej materii :))

    Podobnież niektórzy audytorzy marudzą na stosowanie zasad podatkowych w
    KH (moi akurat nie).
    Zakazu wprost (na odpisy niemiesieczne) chyba nie ma, ale b21 powinieneś
    rozważyć dwie sprawy: zasadę istotności (przede wszystkim) oraz przyjęty
    okres sprawozdawczy. Jeżeli wysokość amortyzacji jest malutka to rób
    sobie nawet rocznie (konieczny jest stosowny zapis w polityce
    rachunkowości). Jeżeli jest znacząca to czy masz obowiązek robienia F-01
    ? Jeżeli tak to IMHO co najmniej musisz stosować odpisy kwartalne.
    Jeżeli nie to...kolejne pytanie...czy zdarza Ci się udostępniać
    śródroczne sprawozdania np. bankowi, albo kontrahentom? Jeżeli tak to
    raczej należy unikać odpisów rocznych bo wykazujesz nieprawdziwy wynik.

    --
    gefragt