  • 1. Data: 2006-05-22 21:47:16
    Temat: amortyzacja budynku, remont i narzędzia
    Od: "regent..." <r...@T...o2.pl>

    witam,
    amortyzacja budynku - 2,5% rocznie
    istnieje możliwość przyśpieszenia do lat 10,
    gdy budynek był używany przez co najmniej 5 lat przed nabyciem.
    nabycie miało miejsce w lutym 2006,
    jako "dowód rzeczowy" chcę się posłużyć decyzją o zgodzie na użytkowanie
    z 1998 roku.
    czy to wystarczy???

    czy wymiana okna na drzwi wejściowe jest "zwykłym" kosztem, czy podnosi
    wartość ŚT???

    czy narzędzia kupione dla celów remontowych stanowią koszt uzyskania
    przychodu (nie zajmuje się remontami w ramach prow.działalności), czy
    kosztami są jedynie wydatki na materiały (farby, karton-gipsy i takie
    tam)???
    (tutaj znajomy księgowy ma odmienne zdanie od mojego)

    --
    regent...
    (pracoholik...)

  • 2. Data: 2006-05-23 08:17:11
    Temat: Re: amortyzacja budynku, remont i narzędzia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 May 2006, regent... wrote:

    > czy wymiana okna na drzwi wejściowe jest "zwykłym" kosztem, czy podnosi
    > wartość ŚT???

    To sprowokuję: jaki byłby sens wymiany, jak nie *potrzeba*
    nie spowodowana koniecznością zastąpienia zepsutego okna?
    A skoro była potrzeba, to znaczy że przed wymianą lokal nie
    miał jakiejś cechy którą teraz ma. Czyli jest ulepszony.
    Kto przeciw? ;)

> [...]
    > kosztami są jedynie wydatki na materiały (farby, karton-gipsy i takie tam)???
    > (tutaj znajomy księgowy ma odmienne zdanie od mojego)

    A wiesz że ćwieka zabiłeś.
    Ustalmy wobec tego na początek *czym* mają stać się owe narzędzia po
    zakończeniu remontu:
    1. "częścią przyłączoną" lokalu, w rozumieniu K.C. art.47 i okolic
    ew. "przynależnościami" art.51
    2. towarem lub materiałem ujmowanym w remanencie (a tym samym stającym
    się "trwałym kosztem" dopiero w momencie zbycia)
    3. innym wydatkiem poniesionym w celu uzyskania przychodu w myśl
    niezaliczania do podlegania amortyzacji drobnych wydatków rzeczowych
    oraz WNiP.
    4. coś innego co przeoczyłem

    Który z p. prezentujesz ty, który twój księgowy oraz który(e) został(y)
    niewykorzystany(e)?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-23 09:38:36
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > A skoro była potrzeba, to znaczy że przed wymianą lokal nie
    > miał jakiejś cechy którą teraz ma. Czyli jest ulepszony.

    Gotfrydzie, o ile z wnioskiem sie zgadzam to rozumowanie...
    On okno zamienił na drzwi - przebudował fragment ściany. Zmieniła sie
    funkcja tego elementu budynku. Nie ma mowy o remoncie.

> [...]
    > 3. innym wydatkiem poniesionym w celu uzyskania przychodu w myśl
    > niezaliczania do podlegania amortyzacji drobnych wydatków rzeczowych

    Chyba tu się komuś zaplatały zasady odliczania wydatków w uldze
    budowlanej gdzie narzędzi nie można było odliczyć.
    Dość częste nieporozumienie. Koszty w DG żądza sie swoimi prawami i te
    ograniczenia ich nie dotyczą.
    Moim zdaniem narzędzia użyte do remontu to po prostu inne koszty
    działalności. Mogą ewentualnie, ze względu na wartość i przewidywany
    okras użytkowania (mp. walek malarski długo nie wytrzyma ale wiertarka
    to raczej nie zakup jednorazowy) spełniać przesłanki do wpisania do
    ewidencji wyposażenia lub ŚT.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2006-05-23 17:12:28
    Od: "regent..." <r...@T...o2.pl>

    Maddy napisał(a):

    > Gotfrydzie, o ile z wnioskiem sie zgadzam to rozumowanie...
    > On okno zamienił na drzwi - przebudował fragment ściany. Zmieniła sie
    > funkcja tego elementu budynku. Nie ma mowy o remoncie.

    tutaj to chyba zgodność zapanuje,
    łudziłem się po trochu...

> [...]
    > okras użytkowania (mp. walek malarski długo nie wytrzyma ale wiertarka
    > to raczej nie zakup jednorazowy) spełniać przesłanki do wpisania do

    i tu moje poglądy skłaniają się ku Maddy.
    w "osobach fizycznych" rozumiem, w działalności kosztem są i narzędzia.
    I podobnym rozróżnieniem jest chyba brak możliwości wrzucania w koszty
    paliwa na dojazd do pracy "na umowę", co zaś przy DG jest "standardem".

    > Maddy

    a kwestia dowodowa "amortyzacji"???

    --
    regent...