  • 1. Data: 2014-03-23 22:51:34
    Temat: auto w firmie (osobowe) - jeszcze raz pytanie
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    mam auto osobowe, skończył się leasing, wykupiłem, wprowadziłem jako
    środek trwały, i amortyzuję... i wliczam w 'kup' paliwo na podstawie
    ewidencji przebiegu... do końca marca inne koszty eksploatacyjne
    wprowadzam w pełni do ewidencji VAT z odliczeniem.

    za kilka dni jak rozumiem:
    - vatu od paliwa nadal nie odlicze co najmniej do czerwca 2015 - TAK ?
    - dalej prowadzę ewidencję przebiegu i w kosztach paliwo brutto - TAK ?
    - pozostałe wydatki (serwis,eksploatacja,itp) - od 1 kwietnia mogę
    odliczyć tylko 50% VAT (wcześniej było 100%) - TAK ?
    - coś jeszcze ?

  • 2. Data: 2014-03-23 23:09:14
    Temat: Re: auto w firmie (osobowe) - jeszcze raz pytanie
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-03-23 22:51, news pisze:
> [...]
    > - pozostałe wydatki (serwis,eksploatacja,itp) - od 1 kwietnia mogę
    > odliczyć tylko 50% VAT (wcześniej było 100%) - TAK ?

    Jak czytam takie pytania, to się zastanawiam jak piękne mamy prawo.
    Kiedyś to postawiłbym jedno pytanie: po co ewidencja przebiegu, skoro
    wprowadziłeś jako środek trwały, ale teraz to może jakieś użycie do celów
    innych niż działalność trzeba ewidencjonować?
    No i te debilizmy z ograniczeniami w odliczeniach eksploatacyjnych.
    Chwilowo używam sporadycznie auta niewprowadzonego do ewidencji,
    ale zmiany tak galopują, że chyba właśnie intencją ustawodawcy jest tak
    to wszystko zapętlić,
    żeby podatnik tankował (zasilał kasę akcyzą i vatem) i nic nie odliczał,
    bo nie wie jak.

  • 3. Data: 2014-03-23 23:34:34
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    W dniu 2014-03-23 23:09, cef pisze:

> [...]
    > to wszystko zapętlić,
    > żeby podatnik tankował (zasilał kasę akcyzą i vatem) i nic nie odliczał,

    z perspektywy czasu, kiedy zaczynałem dg w 1997 roku, wszystko było
    banalnie proste (wystarczyło przeczytać poradnik jak prowadzić kapir i
    parę przepisów), ale nasz każdy kolejny rzad jest z roku na rok coraz
    bardziej pro- przedsiębiorcom i z roku na rok coraz bardziej "ułatwia"
    prowadzenie biznesu...

    do cef: jeśli nie ewidencja przebiegu to co ? (teraz) - na jakiej
    podstawie w kup miałbym wliczać paliwo skoro to osobówka, bez kratki ?
    zawsze był obowiązek prowadzenia ewidencji z której i tak zawsze wynika
    wyższy koszt realny (kilometrówka) niż ten poniesiony za paliwo, a tylko
    niższy mogę odliczyć.

    no i faktycznie teraz nie wiem, co i jak zrobić od 1 kwietnia.
    (chociaż wiem... spie..ac z tego kraju jak najdalej)

  • 4. Data: 2014-03-24 01:49:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-03-23 22:51, news wrote:
> [...]
    > ewidencji przebiegu... do końca marca inne koszty eksploatacyjne
    > wprowadzam w pełni do ewidencji VAT z odliczeniem.

    Oczywiście zakazu prowadzenia ewidencji przebiegu dla samochodów
    wprowadzonych do EŚT lub leasingowanych nie ma. Ale czy mógłbyś jakoś
    racjonalnie wytłumaczyć powód prowadzenia rzeczonej ewidencji?

    > za kilka dni jak rozumiem:
    > - vatu od paliwa nadal nie odlicze co najmniej do czerwca 2015 - TAK ?

    TAK/NIE

> [...]

    > - pozostałe wydatki (serwis,eksploatacja,itp) - od 1 kwietnia mogę
    > odliczyć tylko 50% VAT (wcześniej było 100%) - TAK ?

    Piotrek

  • 5. Data: 2014-03-24 01:59:12
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-03-23 23:09, cef wrote:
    > Jak czytam takie pytania, to się zastanawiam jak piękne mamy prawo.

    Ale akurat powyższe pytania IMHO wynikają z ewidentnego zaniedbania po
    stronie pytającego. Obowiązujące prawo w tym zakresie to IMHO nawet
    poseł na sejm byłby w stanie zrozumieć, gdyby *przeczytał*

    Piotrek

  • 6. Data: 2014-03-24 09:06:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-03-24 01:59, Piotrek pisze:

    > Ale akurat powyższe pytania IMHO wynikają z ewidentnego zaniedbania po
    > stronie pytającego. Obowiązujące prawo w tym zakresie to IMHO nawet
    > poseł na sejm byłby w stanie zrozumieć, gdyby *przeczytał*

    Nie masz racji. Nie chodzi o sam zapis (choć nie sądzę też, że jest tak
    prosty jak myślisz),
    tylko o mnogość zapisów - one może są i proste, ale po co mamy samochody
    osobowe i ciężarowe, ciężarowe z homologacją i bez, ciężarowe wg Lisaka
    i wg kwitu diagnosty i jeszcze kilka innych. Dlaczego mamy wydatki na
    paliwo (a kiedyś jeszcze odrębnie była beznyna, olej i gaz) i inne
    materiały eksploatacyjne, dlaczego inaczej odliczamy VAT
    przy zakupie a inaczej przy eksploatacji, dlaczego inaczej od paliw a
    inaczej od myjni itp
    Dlaczego raz całość a raz 50% czy 60% a raz nie więcej niż ileś tam.
    Ja rozumiem, że ktoś kto siedzi w tym zawodowo, to się powinien
    orientować - ale po cholerę zwykły Kowalski ma się głowić?
    Piszę, że zawodowiec powinien się orientować, bo praktyka dowodzi, że
    trzeba samemu śledzić przepisy, a ja bym wolał zająć się tym co przynosi
    dochód. A nie siedzieć samemu nad kwitami, żeby wciągnąć np parę groszy
    z casusu Magoory, bo księgowa "pierwsze słyszę" Więc jak chce się dobrze
    rozliczyć, to trzeba poczytać, poczytać i jeszcze raz poczytać.
    Albo olać te parę groszy i zająć się czymś innym co przynosi dochód albo
    faktycznie uciekać.

  • 7. Data: 2014-03-24 09:12:25
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-03-23 23:34, news pisze:

> [...]
    > zawsze był obowiązek prowadzenia ewidencji z której i tak zawsze wynika
    > wyższy koszt realny (kilometrówka) niż ten poniesiony za paliwo, a tylko

    Jeśli jest w EŚT, to ewidencja nie jest potrzebna.
    W koszty leci wszystko i auta nie używasz do celów innych niż działalność.
    Zasady odliczania wydatków musisz sam zgłębić, bo ja dwa lata temu
    sprzedałem
    swoje wozidło ciężarowe bedące ŚT i przestałem śledzić zmiany w przepisach.
    Mam taki charakter działalności, że obecnie paliwo nie stanowi jakichś
    superkosztów
    i tankuję dwa razy w roku auto niewprowadzone do ewidencji, ale już mi
    się nie chce prowadzić nawet ewidencji przebiegu dla tych kilku złotych.
    Zatem cel ustawodawca osiągnął.

  • 8. Data: 2014-03-24 09:24:28
    Od: dddddddd <f...@e...com>

> [...]
    >

    > za kilka dni jak rozumiem:
    > - vatu od paliwa nadal nie odlicze co najmniej do czerwca 2015 - TAK ?

    tak, chyba że postanowisz używać to auto wyłącznie DG, wtedy składasz
    vat26 i odliczasz 100% jak dla aut ciężarowych, tyle że prowadzisz
    kilometrówkę i nie możesz nim wyjechać na wczasy :)

    > - dalej prowadzę ewidencję przebiegu i w kosztach paliwo brutto - TAK ?\

    jeśli masz go w EŚT to nie musisz?

    > - pozostałe wydatki (serwis,eksploatacja,itp) - od 1 kwietnia mogę
    > odliczyć tylko 50% VAT (wcześniej było 100%) - TAK ?

    tak, jeśli nie zadeklarujesz że używasz wyłącznie do celów DG

    > - coś jeszcze ?

    przy braku deklaracji od 1.04 samochód jest uważany jako używany i w DG
    i prywatnie, możesz odliczyć 50% waty (nie dotyczy na razie paliwa) -
    więc i w koszty IMO możesz wrzucić tylko 50% kwoty

    Łukasz

  • 9. Data: 2014-03-24 09:37:33
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-03-24 09:06, cef wrote:
    > Nie masz racji. Nie chodzi o sam zapis (choć nie sądzę też, że jest tak
    > prosty jak myślisz),

    Przecież masz zamknięty katalog przypadków dla których poniesienie
    wydatku nawet "w celu" nie jest KUP. I na tej liście jest nieprowadzenie
    ewidencji przebiegu dla (nieleasingowanych) pojazdów nie wprowadzonych
    do EŚT.

    A tymczasem wątkotwórca kombinuje jak "koń pod górę" uzależniając
    zaliczenie do KUP od zapisu w ewidencji.

    I o to mi wyłącznie chodziło.

> [...]
    > rozliczyć, to trzeba poczytać, poczytać i jeszcze raz poczytać.
    > Albo olać te parę groszy i zająć się czymś innym co przynosi dochód albo

    Jeśli natomiast chodzi o stopień komplikacji przepisów dotyczących VAT
    to IMHO oczywiście on już dawno rozminął się ze zdrowym rozsądkiem (i
    rośnie). Tak więc w przypadku ogólnym trudno się z Tobą nie zgodzić.

    Ale akurat w przypadku odliczeń "samochodowych" od prima aprillis łatwo
    to ogarnąć wychodząc nie od "typu" samochodu tylko od profilu użycia
    (wyłącznie do DG lub nie).

    Tak więc z tym wyjeżdżaniem z powodu nieprzeczytania albo przepisu albo
    dość licznych ego omówień to IMHO przesada.

    Piotrek

  • 10. Data: 2014-03-24 11:16:16
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-03-24 09:24, dddddddd pisze:
    > przy braku deklaracji od 1.04 samochód jest uważany jako używany i w DG
    > i prywatnie, możesz odliczyć 50% waty (nie dotyczy na razie paliwa) -
    > więc i w koszty IMO możesz wrzucić tylko 50% kwoty
    Pytanie tylko, czy po 1.04, przy braku w/w deklaracji, kontrole skarbowe
    nie zaczną czepiać się pojazdów wprowadzonych do EŚT i jednocześnie
    używanych w celach prywatnych. W sumie ŚT nie powinny być chyba używane
    "prywatnie", zwłaszcza gdy się je solidnie amortyzowało, wrzucało w
    koszty eksploatację itp, a teraz nagle może wyjść, że są/będą/były tak
    użytkowane.

    Maciek