  • 1. Data: 2006-01-17 14:31:12
    Temat: biuro doradztwa podatkowego prowadzone przez nauczycielkę
    Od: s...@o...pl

    ustawa o swobodzie działalności gospodarczej mówi ogólnie, że jeśli świadczenie
    usług wymaga uprawnień, przedsiębiorca musi powierzyć bezpośrednie świadczenie
    tych usług osobie z odpowiednimi kwalifikacjami.

    czy jest możliwe, by osoba fizyczna bez uprawnień (w tym wypadku mgr pedagogiki)
    otworzyła takie biuro, zatrudniając (np. na umowę o pracę) doradcę podatkowego
    z odpowiednimi uprawnieniami?

    art 4. pkt 2. ustawy o doradztwie podatkowym, ogranicza możliwość prowadzenia
    takiej działalności przez podmioty wymienione w art. 2 pkt 1

    czy to oznacza, że "skoro spółka nie może (jeśli nie spełni warunków), to
    osoba fizyczna TYM BARDZIEJ nie może, jeśli nie jest wpisana na listę doradców?"

    osoba bez uprawnień byłaby tylko przedsiębiorcą, ale doradztwa podatkowego
    bezpośrednio by nie świadczyła, lecz powierzyłaby je wykwalifikowanej osobie.

    moja przyszła małżonka zaczyna obecnie działalność gospodarczą w innej branży,
    a ja za jakiś czas (po zdobyciu kwalifikacji) chcę świadczyć usługi doradztwa
    podatkowego i zastanawiam się, czy można robić to posługując się jedynym, już
    istniejącym podmiotem gospodarczym.

    Chodzi mi o to czy mogę we wpisie do ewidencji działalności,
    prowadzonej przez dziewczynę, wpisać np.:

    Działalnością podstawową, jest zaliczane podklasy PKD 67.13.Z
    („Działalność pomocnicza finansowa, gdzie indziej niesklasyfi-
    kowana”), pośrednictwo finansowe. Działalność dodatkowa: handel,
    w zakresie zaliczanym do podklasy PKD: 51.19.Z, 52.61.Z,
    52.63.A, 52.63.B i świadczenie niektórych usług, zaliczanych
    do podklasy PKD: 22.24.Z, 22.33.Z, 80.42.A, 80.42.B, a także, (o
    ile nie zabrania tego bezwzględnie obowiązujący przepis prawa),
    usługi, (wykonywane przez inną, odpowiednio wykwalifikowaną, osoby
    fizyczne, na podstawie umowy cywilnoprawnej z przedsiębiorcą),
    zaliczane do podklasy PKD: 70.31.Z, 70.32.Z, 74.12.Z

    Wtedy po uzyskaniu uprawnień nie musiałbym rejestrować odrębnej
    działalności gospodarczej.

    co o tym sądzicie? Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne prawnie?
    i czy jest opłacalne finansowo?

    pozdr
    Aleksander

  • 2. Data: 2006-01-17 19:58:25
    Od: f...@c...onet.pl

> [...]
    pedagogiki)
    > otworzyła takie biuro, zatrudniając (np. na umowę o pracę) doradcę

    Nie jest mozliwe. Zgodnie z art.4 ustawy o doradztwie jest widoczne jaki
    przedsiebiorca o ktorym mowa w art.4 ust.1 w zw. z art.19 ustawy o swobodzie
    dzialalnosci moze zajmowac sie doradztwem podatkowym.

    > co o tym sądzicie? Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne prawnie?
    > i czy jest opłacalne finansowo?

    Oplacalne i to pod wzgledem nie tylko finansowym to bedzie dla ciebie jesli
    jeszcze przed egzaminem na doradcę znajdziesz sobie prace związaną z
    podatkami,a potem jak juz zdasz,kiedy przez 2 lata bedziesz w zawodzie zanim
    uzyskasz upragniony wpis,bo jesli nie bedziesz przez te 2 lata sie zajmowal
    podatkami to wpisu nie dostaniesz. I napewno tego nie osiagniesz
    wspoldzialajac z szanowna wspolmalzonka ktora nie ma nic wspolnego z prawem
    podatkowym. Po prostu musisz znalezc prace albo w kancelarii jakiejs i tam
    merytorycznie sie zajmowac podatkami albo zatrudnienie w ktoryms z podmiotow o
    ktorych mowa w art.4 ust.1 ustawy o doradztwie. No ewentualnie u jakiegos
    doradcy dzialajacego jako wolny strzelec na rynku uslug prawnych.
    Wiem co pisze bo zdalem ten egzamin i teraz przede mną 2 lata praktyki i
    troche ten temat znam.