  • 1. Data: 2007-11-14 17:31:29
    Temat: czas przechowywania faktur
    Od: Marek <m...@N...gazeta.pl>

    Jak długo trzeba przechowywać faktury sprzedaży (pomijam cel podatkowy:5 a
    własciwie 6 lat o ile wiem) i jakie przepisy to reguluja ? Przyszła kobita
    i zażyczyła zobie duplikaty faktur z 9 lat wstecz. Jest na to jakiś
    "paragraf" ?
    --
    Marek

  • 2. Data: 2007-11-14 18:34:17
    Temat: Re: czas przechowywania faktur
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-11-2007 o 18:31:29 Marek <m...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > kobita
    > i zażyczyła zobie duplikaty faktur z 9 lat wstecz. Jest na to jakiś

    art. 112 ustawy o ptu, do tego ordynacja podatkowa, po krótkiej analizie
    wychodzi mi że dla VATu to jest nie więcej niż 6 lat + jeden
    miesiąc/kwartał,
    mogę się mylić ale 9 lat nie wychodzi nijak.

    Inna sprawa jest taka, że jeśli masz te papiery z 9 lat a kobicie zalało
    papiery
    albo ukradli, to może warto się jakoś dogadać i pomóc..

  • 3. Data: 2007-11-14 19:30:42
    Od: "Anna Z" <a...@g...pl>

    > Inna sprawa jest taka, że jeśli masz te papiery z 9 lat a kobicie zalało
    > papiery
    > albo ukradli, to może warto się jakoś dogadać i pomóc..

    A do jakiego celu tej kobiecie faktura z przed 9 lat?
    No chyba, że nie zapłaciła Ci za tą fakturę i teraz ma na to ochotę to
    zrobić ;-)

  • 4. Data: 2007-11-14 22:16:47
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Marek <m...@n...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > własciwie 6 lat o ile wiem) i jakie przepisy to reguluja ? Przyszła kobita
    > i zażyczyła zobie duplikaty faktur z 9 lat wstecz. Jest na to jakiś

    Ale patrzac na to z drugiej strony - dostaje teraz duplikat, wrzuca
    sobie w koszty, odlicza vat, a US nie moze skontrolowac czy oryginal tez
    odliczyla - bo juz oryginalu, jak i kpir oraz ksiag vat nie musi miec.
    Czyli podwojnie mozna by bylo wliczyc w koszty jeden zakup???

    a.

  • 5. Data: 2007-11-14 22:54:21
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-11-2007 o 20:30:42 Anna Z <a...@g...pl> napisał(a):

    > A do jakiego celu tej kobiecie faktura z przed 9 lat?
    > No chyba, ?e nie zap?aci?a Ci za t? faktur? i teraz ma na to ochot? to
    > zrobiae ;-)

    Pierwsze z brzegu - ma to jakiś związek z amortyzacją

  • 6. Data: 2007-11-15 06:26:32
    Od: "SM73" <s...@p...onet.pl>

    > i zażyczyła zobie duplikaty faktur z 9 lat wstecz. Jest na to jakiś

    Nie jestem ekspertem, ale myślałem że dla celów skarbowych czas
    przechowywania papierów wynosi 5 lat. Okazało się jednak, że jestem w
    błędzie. Znajomy miał kontrolę z sekcji nieujawnionych dochodów. Zarządali
    wyciągu z konta i papierów 10 lat wstecz.

    Inna sprawa że od samego początku chodziło wyłącznie o uwalenie mu firmy.
    Tak więc poznałem "od kuchni" metody jakimi niszczy się w kraju tysiące
    takich małych przedsiębiorców.

    SM73

  • 7. Data: 2007-11-15 07:01:54
    Od: Marek <m...@N...gazeta.pl>

    To nie problem mój: kolezanka ma taką klientke, była (klientka) zresztą
    dość niemiła. Ja mam (o dziwo) papiery od 1992 roku ;)

    I może z innej beczki: ile lat wstecz musi jej te duplikaty wydac ?
    (powyżej 5 oczywiscie).

    --
    Marek

  • 8. Data: 2007-11-15 07:40:40
    Od: "kubus-marchewkowy" <k...@m...com>

    "Marek" <m...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > własciwie 6 lat o ile wiem) i jakie przepisy to reguluja ? Przyszła kobita
    > i zażyczyła zobie duplikaty faktur z 9 lat wstecz. Jest na to jakiś

    Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

    Art. 32. § 1. Płatnicy i inkasenci obowiązani są przechowywać dokumenty
    związane z poborem lub inkasem podatków do czasu upływu terminu
    przedawnienia zobowiązania płatnika lub inkasenta.
    § 1a. W razie likwidacji lub rozwiązania osoby prawnej lub jednostki
    organizacyjnej niemającej osobowości prawnej podmiot dokonujący likwidacji
    lub rozwiązania zawiadamia pisemnie właściwy organ podatkowy, nie później
    niż w ostatnim dniu istnienia osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej
    niemającej osobowości prawnej, o miejscu przechowywania dokumentów
    związanych z poborem lub inkasem podatku.
    § 2. Po upływie okresu, o którym mowa w § 1, płatnicy i inkasenci obowiązani
    są przekazać podatnikom dokumenty związane z poborem lub inkasem podatku;
    dokumenty podlegają zniszczeniu, jeżeli przekazanie ich podatnikowi jest
    niemożliwe.

    Art. 112, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.
    nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

    Art. 112. Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla
    celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym
    rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

    Przedawnienia są opisane w art. 68, 69, 70a, 70b i 71, ustawy Ordynacja
    podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

    http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2005/0060.htm

    Art. 70 Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od
    końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku..

    --
    kubus

  • 9. Data: 2007-11-15 08:44:31
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "SM73" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > błędzie. Znajomy miał kontrolę z sekcji nieujawnionych dochodów. Zarządali
    > wyciągu z konta i papierów 10 lat wstecz.

    Żądać to sobie mogą.
    Oświadczenie "nie mam" skutecznie ich wysyła na drzewo, oczywiście chodzi o
    takie sprzed ponad 5 lat.

  • 10. Data: 2007-11-15 09:06:15
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Cavallino pisze:

    > Użytkownik "SM73" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Żądać to sobie mogą.
    > Oświadczenie "nie mam" skutecznie ich wysyła na drzewo, oczywiście
    > chodzi o takie sprzed ponad 5 lat.

    Są wyjątki. Np. dla dokumentów dotyczących wartości początkowej środka
    trwałego przedawnienie liczy się biorąc za wyjściowy nie rok zakupu, a
    rok w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego z tego środka.
    Co dla budynków może oznaczać nawet 50 lat plus 6 (realnie licząc) lat
    na przedawnienie.
    Dla nowego w momencie wpisu do ŚT samochodu osobowego to jest w sumie 11
    lat.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl