  • 1. Data: 2004-02-18 21:37:41
    Temat: Odp: części samochodowe
    Od: "kris" <k...@i...pl>

    Użytkownik iz <i...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c137ok$fvh$...@s...man.poznan.pl...
    > Ponieważ moje zastanawianie się nad tym punktem z ustawy o Vat art. 25
    ust.1
    > :
    > 2a) (238) części składowych zużytych do wytworzenia przez podatnika
    > samochodów, o których mowa w pkt 2, jeżeli samochody te zostały zaliczone
    > przez tego podatnika do środków trwałych,
    > a w szczególności nad wyrażeniem "służących do wytworzenia" a słownik
    języka
    > polskiego mówi, że wytwarzanie to produkcja z części produktu gotowego, a
    > tutaj jest przypadek remontu gotowego wyrobu, a nie wytwarzanie.
    Oczywiście
    > znam pismo Ministerstwa Finansów z 9 stycznia 1997 (PP3-8222-17/97/ERO),
    > ktore wyjaśnia tę okoliczność, ale tak głębiej się zastanawiać nad
    definicją
    > słowa z języka polskiego w sprawie wytwarzania to się kupy nie trzyma:).

    Zakładam, że samochód o którym mowa jest środkiem trwałym w firmie. Nie ma
    znadczenia czy jest ciężarowy, czy osobowy. Trzeba rozgraniczyć dwa pojęcia
    1. remonty i bieżące naprawy
    2. modernizacja i ulepszanie środka trwałego

    i ad. 1 remont polega zasadniczo na wymianie zużytej części, poniesione
    nakłady nie zwększają wartości użytkowej środka trwałego to jest to remont
    (bez klocków hamulcowych nie pojedziesz, ale wartość użytkowa pojazdu nie
    wzrośnie przez ich wymianę)

    te koszty w całości stanowią KUP

    ad.2 tutaj chodzi o modernizację, rekonstrukcję np. bagażnik dachowy,
    instalacja gazowa, itp.
    w tym przypadku podnosi to wartość środka trwałego, co musisz odnotować i
    odpowiednio zamortyzować.

    Mam nadzieję, że nie namieszałem zbytnio

    Krzysiek
    <<<<Choroba Alzheimera ma i plusy - codziennie poznajesz nowych ludzi. >>>>

  • 2. Data: 2004-02-18 22:28:48
    Od: "kris" <k...@i...pl>

    Użytkownik iz <i...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c13c1h$inb$...@s...man.poznan.pl...
    > Hej Krzysiek ja mówię o odliczeniu Vat, a nie o kosztach.
    > Oczywiście jest to środek trwały, i nie jest to rekonstrukcja, jest to np.
    > wymiana klocków hamulcowych. Ładowność poniżej 500 kg.
    > Można odliczyć Vat do części zamiennej?
    > Można odliczyć Vat od usługi w tym przypadku?
    > pozdrawiam
    > iz

    Ja odliczam :)

    ...zakaz odliczania VAT naliczonego przy zakupie części składowych zużytych
    do wytworzenia samochodów osobowych oraz innych (...) do 500 kg, jeżeli
    samochody zostały zaliczone do śr. trwałych (art. 25 ust.1 pkt 2a ust. o
    VAT)

    Częścią składową rzeczy (kodeks cywilny) jest to, co nie może być odłączone
    od niej bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości....
    czyli częścią składową rzeczy będzie wszystko co jest z nią połączone na
    tyle mocno że odłączenie spowodowałoby zasadniczą zmianę. W tym przypadku
    chodzi zarówno o silnik, kierownicę, jak i klocki hamulcowe, a nawet o filtr
    oleju, czy paliwa. I nie możesz odliczyć VAT jeśli części zostały użyte do
    wytworzenia samochodu. Ale remont to nie wytworzenie tylko zakup części
    (usług) związnych z bieżącą eksploatacją samochodu i art. 25 ust.1 pkt 2a
    ust. o VAT go nie dotyczy.

    Opieram się częściowo na publikacji "Samochód w firmie" Dorota
    Kosacka-Łędziewicz, Dom Wydawniczy ABC, ISBN 83-7284-761-4

  • 3. Data: 2004-02-19 20:20:35
    Temat: części samochodowe
    Od: "iz" <i...@i...pl>

    Czy mogę odliczyć Vat od części samochodowych zakupionych do samochodu
    osobowego o dopuszczalnej ład do 500 kg czy nie? Remont samochodu.
    Zakręciłam się na maksa, nie wiem czy mogę czy nie!
    Dzięki i pozdrawiam grupowiczów.

  • 5. Data: 2004-02-19 21:53:31
    Od: "iz" <i...@i...pl>

    co powiedziałbyś na z "pułapki vat 2003" - infor " cyt.: W związku z
    powyższym należałoby, zdaniem Ministerstwa Finansów, przyjąć, iż wyłączenie
    określone w art 25 ust.1 pkt. 2a ma zastosowanie do nabywanych czesci
    składowych samochodu osobowego, ktore mają bezpośredni wpływ na prawidłowe
    funkcjonowanie pojazdu."