  • 1. Data: 2003-02-20 08:13:43
    Temat: czy tak można ?
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

    Czy tak można ?!
    Zawrzeć umowę z klientem na sprzedaż.wykonanie usługi, zarejestrować ją w
    US, i nie płacić ZUS ani składki zdrowotnej.

    Pozdrawiam
    Ryszard

  • 2. Data: 2003-02-20 11:29:21
    Temat: Re: czy tak można ?
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > Zawrzeć umowę z klientem na sprzedaż.wykonanie usługi, zarejestrować ją w
    > US, i nie płacić ZUS ani składki zdrowotnej.

    Umowę wg prawa cywilnego, nie umowę o dzieło ani umowę zlecenia.
    Umowę którą można zarejestrować w US formularz PCC-1

    Ryszard

  • 3. Data: 2003-02-20 15:25:12
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

    > Czy tak można ?!
    Wszystko można ......... ale kurna w białych rękawiczkach.

    > Zawrzeć umowę z klientem na sprzedaż.wykonanie usługi, zarejestrować ją w
    > US, i nie płacić ZUS ani składki zdrowotnej.

    NIe wiem .... czy dobrze rozumuję ale nie odprowadzasz składki od umowy o
    dzieło z osobą nie będącą Twoim pracownikiem .... chyba tak to było.
    TYlko czy to będzie umowa o dzieło, czy umowa zlecenie, czy też w końcy
    umowa o pracę to Ty masz wiedzieć a sprawdzić to może inspekcja pracy, a
    wiem że sprawdza.

    pozdrawiam
    fart

  • 4. Data: 2003-02-20 18:39:01
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > TYlko czy to będzie umowa o dzieło, czy umowa zlecenie, czy też w końcy
    > umowa o pracę to Ty masz wiedzieć a sprawdzić to może inspekcja pracy, a

    Ja świadczę usługę i to okazjonalnie. Nie chcę zawierać umowy o dzieło ani
    umowy zlecania i zakładać DG ażeby nie płacić haraczu.
    Ryszard

  • 5. Data: 2003-02-20 21:42:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Feb 2003, barysza wrote:

    >+ > Czy tak można ?!
    >+ > Zawrzeć umowę z klientem na sprzedaż.wykonanie usługi, zarejestrować ją w
    >+ > US, i nie płacić ZUS ani składki zdrowotnej.
    [...]
    >+ Umowę wg prawa cywilnego, nie umowę o dzieło ani umowę zlecenia.

    Ja tam prawnikiem nie jestem, ale KC razy kilka czytałem.
    Opinie i wyroki też :)
    Moje wnioski:
    - typ umowy określa jej treść a nie tytuł
    - umowy z p. widzenia prawa cywilnego dzieli się na umowy o dzieło,
    sprzedaży, pożyczki, zlecenia, agencyjne, budowlane,... (celowo
    wymieszałem :)).

    Możesz objaśnić co miałeś na myśli ??

    >+ Umowę którą można zarejestrować w US formularz PCC-1

    Należałoby wspomnieć że:
    - PCC płaci się o ile nie wchodzi w rachubę VAT
    - VAT wchodzi w rachubę o ile ma miesce obrót towarami i usługami
    o charakterze DG, przy czym charakter DG ma miejsce również
    przy obrocie *jednostkowym* o ile była to operacja *zamierzona*.

    Zdaje się że w ustawie zapis "czarno na białym" pojawił się po
    wyroku (SN ? NSA ?) z takim właśnie wywodem - poszło o samochód
    ściągany z zagranicy. Kupujący zeznał że na zamówienie....

    Umowa "na zrobienie czegokolwiek" IMHO jest eleganckim dowodem
    że działanie było zamierzone... :(

    Jak na mój gust to bezpiecznie "na PCC" można sprzedać *własne*
    rzeczy (pamiętając o "używaniu" w znaczeniu UoPDoOF).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-02-21 08:47:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Feb 2003, barysza wrote:
    [...]
    >+ Ja świadczę usługę i to okazjonalnie. Nie chcę zawierać umowy o dzieło ani
    >+ umowy zlecania i zakładać DG ażeby nie płacić haraczu.

    DG jest tylko częsciowo skorelowana z rodzajem umowy: ważniejsze
    jest kto jest stroną umowy.
    Jeśli świadczysz umowę na rzecz "firmy" (podmiotu gospodarczego)
    to możesz "umowę wykonać osobiście" - i przy um. o dzieło twój
    kontrahent jest płatnikiem podatku a ZUSu nie ma.
    Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących DG
    (z drobnymi wyjątkami !) jest właśnie DG...

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-02-21 13:33:29
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących DG
    > (z drobnymi wyjątkami !) jest właśnie DG...

    THX !
    Ryszard