  • 1. Data: 2009-03-21 12:49:36
    Temat: darowizna od brata z zagranicy
    Od: Antoni Ruszkowski <a...@W...pl>

    witam,

    moj znajomy ma brata w stanach, ktory ma zamiar przekazac mu pewna sume
    pieniedzy. czy od takiego wplywu na konto trzeba placic jakikolwiek
    podatek, informowac US o otrzymaniu pieniedzy? w jakiej wyskosci
    dokonywac przelewow, zeby to nie bylo jakos podejzane. jak cos takiego
    wogole "ugryzc"? z gory dziekuje za pomoc.

    pozdrawiam,
    antoni

  • 2. Data: 2009-03-21 13:14:16
    Temat: Re: darowizna od brata z zagranicy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Mar 2009, Antoni Ruszkowski wrote:

> [...]
    > pieniedzy. czy od takiego wplywu na konto trzeba placic jakikolwiek podatek,

    Chyba niedawno było - złożenie deklaracji o darowiźnie (na czas i do
    właściwego US!) powinno pozwolić na zwolnienie z podatku od darowizn.
    Ale mam inne pytanie - gdzie jest "miejsce świadczenia" w takim
    przypadku? (bo nie wiem)
    Idzie o to, że w USA nie ma podatku od darowizn (podobnie jak w .pl
    w przypadku osób prawnych i CIT - wszystko liczy się jako "dochodowy"),
    i głupio by było jakby USA uznały że *u nich* należy zapłacić podatek
    dochodowy :)
    Sądzę że tak nie jest, ale np. przy kombinacji takiej że mieszkaniec
    .pl ma konto w banku w USA (i darowiznę tym samym odbiera *w USA*)
    głowy bym nie dał.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-03-21 14:50:24
    Od: mysiar <p...@W...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]

    > Sądzę że tak nie jest, ale np. przy kombinacji takiej że mieszkaniec
    > .pl ma konto w banku w USA (i darowiznę tym samym odbiera *w USA*)
    to w takim przypadku nawet jak nie ma konta w USA to moze sie tam wybrać
    osobiście i kase sobie wysłać do siebie poprzez Western Union

  • 4. Data: 2009-03-21 20:52:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Mar 2009, mysiar wrote:

    > to w takim przypadku nawet jak nie ma konta w USA to moze sie tam wybrać
    > osobiście i kase sobie wysłać do siebie poprzez Western Union

    Hm... ale właśnie piszę, że takiego postawienia sprawy należy *uniknąć*!

    Bo wtedy pod podatek podpadnie *dwa* razy:
    - raz pod podatek dochodowy w USA
    - dwa pod podatek od darowizn w .pl (i na ten podatek jest możliwość
    załapania się na ulgę, ale tylko jak dostanie wpłatę *na konto*
    i to od brata a nie "od siebie z USA").

    Nie jestem na bieżąco, ale tak ze dwa lata temu ciągle było tak,
    że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania USA-pl *nie*
    rozwikływała przypadku opodatkowania czegoś *różnym* podatkiem
    (a tak było w tym przypadku, wskutek różnych definicji
    w USA i pl)
    Jakby na mnie trafiło i *musiałbym* bez wcześniejszego sprawdzenia
    przeprowadzić taki manewr, to wolałbym aby *darczyńca* przyjechał
    do .pl, tu sprowadził pieniądze na *swoje* konto i tu (w .pl)
    przelał mi na moje :)
    W ten sposób "oczywiście" uniknie się podpadania pod amerykańskie
    przepisy.
    *Prawdopodobnie* przelew bankowy z USA do .pl też to "załatwi",
    ale że na pewno nie wiem, dlatego pytałem.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-03-21 22:16:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Antoni Ruszkowski wrote:
    > witam,
    >
    > moj znajomy ma brata w stanach, ktory ma zamiar przekazac mu pewna sume
    > pieniedzy.

    ile?

  • 6. Data: 2009-03-21 22:51:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > w przypadku osób prawnych i CIT - wszystko liczy się jako "dochodowy"),
    > i głupio by było jakby USA uznały że *u nich* należy zapłacić podatek

    No więc oni to wymyślili jeszcze inaczej.
    Podatek płaci dający kasę.
    Pogooglaj sobie "gift tax".

  • 7. Data: 2009-03-22 09:10:05
    Od: Antoni Ruszkowski <a...@W...pl>

    witek wrote:

    > ile?

    11.000 zl

    pozdrawiam,
    antoni

  • 8. Data: 2009-03-22 11:53:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Antoni Ruszkowski wrote:

    > 11.000 zl

    dać i się nie przejmować.
    Miejsce podarowania czy w USA czy tu jest bez znaczenia.
    Ważne, żeby to poszło na twoje konto bezpośrednio od niego.

    Twój brat niech się zainteresuje czymś co się nazywa Form 709,
    a ty sie zainteresuj jak się zgłasza darowizny w US, zeby nie zapłacić
    podatku.
    Masz na to 6 miesięcy i druk uwaga!!! SD-Z2. Składasz w swoim US.

  • 9. Data: 2009-03-22 11:59:26
    Temat: Re: darowizna od brata z zagranicy, Gotfryd do Ciebie.
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    mysiar wrote:

    > to w takim przypadku nawet jak nie ma konta w USA to moze sie tam wybrać
    > osobiście i kase sobie wysłać do siebie poprzez Western Union

    nie zwalnia to z podatku w Polsce.

    Żeby było śmieszniej wsadzam kij w mrowisko.
    Gotfryd masz, pomęcz się. Ty lubisz zagadki kryminalne co się nóż w
    kieszeni otwiera.

    Oto moje twierdzenie.
    Nawet jeśli dwie osoby mieszkają na stałe za granicą, ale posiadają
    obywatelstwo polskie (wystarczy zeby posiadał je obdarowany), to
    darowizna i tak podlega polskiemu podatkowi od spadków i darowizn.
    Niezależnie od faktu czy kiedykolwiek oni się w Polsce pojawią.

  • 10. Data: 2009-03-23 09:35:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Mar 2009, witek wrote:

    > No więc oni to wymyślili jeszcze inaczej.
    > Podatek płaci dający kasę.
    > Pogooglaj sobie "gift tax".

    A możesz streścić, czy płaci w (polskim) rozumieniu "płatnika"?

    pzdr, Gotfryd