  • 1. Data: 2013-01-29 13:33:24
    Temat: darowizna w II grupie - czy da się obejść podatek?
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam.
    Jest taka sytuacja:
    Rodzeństwo oraz dziecko jednego z nich.
    To dziecko chciało by podarować swojemu wujkowi trochę(sporo ponad kwotę
    zwolnioną) kasy.
    Normalnie to trzeba zapłacić podatek od darowizny bo jest to II grupa
    pokrewieństwa.

    A czy nie dało by się aby to dziecko podarowało kasę swojemu
    rodzicowi(zerowa grupa więc zwolnione w całości z podatku) a ten rodzic
    podarował kasę bratu(tez zwolnione)? Nie mogę doszukać się informacji
    czy jest to dozwolone. Bo na logikę tak można by podarować kasą każdemu
    byle by znaleźć żywych ludzi łączących dane osoby w zerowej grupie
    pokrewieństwa, zapewne jakiś ficzer w przepisach jest aby to ukrócić...

  • 2. Data: 2013-01-29 14:04:45
    Temat: Re: darowizna w II grupie - czy da się obejść podatek?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Albercik <n...@g...pl> writes:

> [...]
    > kasą każdemu byle by znaleźć żywych ludzi łączących dane osoby w
    > zerowej grupie pokrewieństwa, zapewne jakiś ficzer w przepisach jest

    Liczy się ZAMIAR. Darowizna musi być bezwarunkowa. Jeśli wszyscy będą
    szli w zaparte, że zamiarem pierwszego darczyńcy było obdarowanie
    ojca, a ojciec dopiero po przyjęciu darowizny wpadł na pomysł, żeby
    obdarować brata, to wszystko jest bez podatku.

    Jeśli natomiast komuś się wypsnie, że w zamiarze był od początku
    łańcuszek, to przepadło. Tak samo, jeśli ktoś jeszcze przed całą
    operacją pytał o taki sposobik w internecie... :)

    MJ

  • 3. Data: 2013-01-29 14:33:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Jan 2013, Albercik wrote:

> [...]
    > bratu(tez zwolnione)? Nie mogę doszukać się informacji czy jest to dozwolone.

    Szukaj hasła "czynność pozorna".

    > Bo na logikę tak można by podarować kasą każdemu

    :)
    Ależ podarować można, tylko z podatkiem kłopot ;)

    Ograniczeniem, i to mocnym, jest wymóg "chęci" wzbogacenia obdarowanego.
    Nie jedyny wymóg dodajmy, definicja darowizny (w KC) jest dość krótka,
    ale każde słowo ma znaczenie wagi ciężkiej.
    Do tego jest przepis szczególny, który dopuszcza (przy darowiźnie)
    coś co nazywa się "polecenie" - warunek, którego obdarowany obowiązany
    jest dopełnić, ale z bardzo wyraźnym zapisem: "nie czyniąc nikogo
    wierzycielem".

    Zamiar "obdarowania dalej" łamie oba te ograniczenia.
    Wychodzi pośrednictwo rodzica (znaczy usługa prawna) w darowiźnie
    dziecka na rzecz wujka.

    Streszczenie czytanych opisów spraw sądowych w takich przypadkach:
    skarbówka uzasadnia wydanie decyzji podatkowej "czynnością pozorną"
    właśnie, a sąd to przyklepuje powołując się na "doświadczenie
    życiowe".

    > zapewne jakiś ficzer w przepisach jest aby to ukrócić...

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,6624
    ,20120428,darowizna.html
    +++
    Art. 888.
    § 1. Przez umowę darowizny darczyńca
    zobowišzuje się
    do bezpłatnego
    œwiadczenia
    na rzecz obdarowanego
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kosztem swego majštku.
    ---

    Celowo połamane :)
    Każda linijka to bardzo ścisłe ograniczenie warunków darowizny.
    Ta która nas interesuje podkreślona :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-01-29 15:25:38
    Od: witek <w...@i...pl.invalid>

    Albercik wrote:
> [...]
    > byle by znaleźć żywych ludzi łączących dane osoby w zerowej grupie
    > pokrewieństwa, zapewne jakiś ficzer w przepisach jest aby to ukrócić...

    darowizna jest pomiędzy "dzieckiem" i wujkiem niezależnie od drogi
    przebycia pieniedzy i łamanie jej na bezpodatkowe odcinki tego nie zmieni.
    Oczywiscie jak sie US połapie i te bezpodatkowe odcinki doda do siebie.
    Wowczas bedzie miała zastosowanie matematyka skarbowa gdzie 0 + 0 > 0 +
    odsetki i koszta

  • 5. Data: 2013-01-31 20:20:18
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    witek wrote:
    > darowizna jest pomiędzy "dzieckiem" i wujkiem niezależnie od drogi
    > przebycia pieniedzy i łamanie jej na bezpodatkowe odcinki tego nie zmieni.
    Miałem do czynienia z darowizną nieruchomości od wujka na jego
    brata który dalej darował je swojej córce - i oba przeniesienia
    były spisane w jednym akcie notarialnym!!! US nawet nie jęknął.

  • 6. Data: 2013-01-31 20:20:27
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

  • 7. Data: 2013-02-01 02:10:26
    Od: witek <w...@i...pl.invalid>

    poszukiwacz wrote:
    > Miałem do czynienia z darowizną nieruchomości od wujka na jego brata
    > który dalej darował je swojej córce - i oba przeniesienia były spisane w
    > jednym akcie notarialnym!!! US nawet nie jęknął.

    to idż daj w takim razie na msze za twój US.

    To jak najbardziej daje się zrobić bo wujek swojemu bratu jak
    najbardziej może chcieć darować mieszkanie, a brat może go
    niepotrzebowac i zdecydował się dać to swojej córce.
    I tu podatku nie bedzie. pod jednym warunkie. Wujek nigdy nie chciał dać
    tego mieszkania córce swojego brata. Bo jeśli chciał to podatek się należy.
    Nie wiem czy czaisz różnicę?