  • 1. Data: 2003-11-05 16:35:43
    Temat: Re: dowód bankowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2003, Chwertzz wrote:

    >+ Posiadam konto w mBiznes w mbanku.
    >+ Zastanawiam się czy koniecznością jest skorzystac z opcji płatnej
    >+ 'wyciagu bankowego na koniec miesiąca'. [...]
    >+ Czy wydrukowany dokument potwierdzający operację o nazwie takiej jak
    >+ powyżej który zawieraja: [...]
    >+ mogę traktować jako dowód księgowy operacji (odsetki,
    >+ przelew do ZUS, US) ?

    1. Nie da się ukryć że w archiwum (googlem na przykład) da się
    znaleźć parę dyskusji na ten temat.
    Teraz IMO:
    2. Czy spełnia wymogi rozp. ds. KPiR ? trochę trudno odpowiedzieć
    na to pytanie. Bo z jednej strony jest zapis że "dowody opłat
    bankowych i pocztowych" są dok.księg., z drugiej - spełnia
    (również :)) wymogi "innych dokumentów które zawierają".
    Można mieć wątpliwości co do pozycji "podpisy osób uprawnionych",
    ale rozwieję twoje złudzenia: w części banków również *płatne*
    dokumenty j.w. nie są podpisywane :)
    Czy ty może jesteś "uprawniony do dokumentowania" ? Zastanów
    się i powiedz, czy i kto podpisuje fakturę wewnątrzną albo
    delegację (rozliczenie kosztów wyjazdu).
    I skutki:
    3. Ja tak robię, nie ja jeden (sprawdź w archiwum, znajdziesz tych
    co się również przyznali :)). Dla spokoju sumienia każdą stronę
    wydruku zawierającą dane które są podstawą księgowania traktuję
    pieczątką i własnym autografem :) - IMO spełnia to wymóg "podpisu",
    bo *jakby* się okazało że dokument jest sfałszowany - to wiadomo
    *kto* sfałszował :>
    ...oraz komentarz:
    4. w dyskusjach znadziesz dywagacje, czy "księgować przez DW"
    czy bezpośrednio. Zeznaję bez bicia że w zeszłym roku księgowałem
    przepisując wartości na DW, ale w tym odpuściłem: w odróżnieniu
    od np. paragonu rzeczony dokument IMO spełnia wymóg "oznaczenia
    numerem lub w inny sposób" i jako numer dokumentu wpisuję
    identyfikator transakcji (dyskusja czy ów id. nadaje się
    na "oznaczenie" też była, powody dla którego uważam że
    można użyć "numeru o nieznanym przeznaczeniu" :) też
    chyba znajdziesz). Do KPiR bezczelnie wpisuję "rozliczenie
    obsługi konta bankowego", w "przychody inne" ładuję
    odsetki, w "koszta inne" ew. opłaty. W "nr dokumentu"
    mam listę numerów, co być może najformalniejsze nie jest...

    Dyskusję wałkujące ów problem były również AFAIR na .prawo
    oraz .banki.

    >+ czy wystarczy mi taki dowód czy muszę jednak skorzystać z opcji
    >+ wyciągu bankowego ?

    Wypada przypomnieć zasadę: "każdy odpowiada za siebie" :)

    Przeczytaj - nie tylko to co zapisałem, ale również archiwum
    (groups.google.com -> zaawansowane, grupa *.podatki, słowa kluczowe:
    "wyciąg wyciągu mbank inteligo" :)) i rób jak uważasz :)

    BTW: jakbyś zainwestował 5 zł w pytanie do US to daj znać,
    będziemy czatować na odpowiedź IS :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS, mBank, Inteligo :))

  • 2. Data: 2003-11-06 08:14:38
    Temat: dowód bankowy
    Od: Chwertzz <c...@w...pl>

    Posiadam konto w mBiznes w mbanku.
    Zastanawiam się czy koniecznością jest skorzystac z opcji płatnej
    'wyciagu bankowego na koniec miesiąca'. Przeglądałem możliwości i
    znalazłem dokument o nazwie "Potwierdzenie wykonania operacji
    uznaniowej - duplikat" wystawiany na życzenie klienta.

    Czy wydrukowany dokument potwierdzający operację o nazwie takiej jak
    powyżej który zawieraja: adresy stron, date księgowania,datę operacji,
    numer referencyjny operacji, datę wystawienia dokumentu oraz klauzulę :

    "Wygenerowane elektronicznie potwierdzenie wykonania operacji.
    Dokument sporządzony na podstawie art. 7 Ustawy Prawo Bankowe
    (Dz.U.Nr 140 z 1997 roku, poz.939 z późniejszymi
    zmianami). Nie wymaga podpisu ani stempla."

    KPIR, Vat

    dzięki za info
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-11-07 10:09:03
    Od: emssik <n...@b...net>

    Witam,

    W artykule <P...@k...portezjan.
    zabrze.pl> Gotfryd Smolik news napisał(a):

    [ciach]

    > BTW: jakbyś zainwestował 5 zł w pytanie do US to daj znać,
    > będziemy czatować na odpowiedź IS :)

    Takie pytanie już do US poszło i z tego co pamiętam, chyba w GP (ale
    mogę sie mylić), była odnotowana odpowiedź z US mówiąca jasno iż
    w dzisiejszych czasach, US nie ma prawa zmuszać podatnika do używania
    jakiegokolwiek banku "murowanego", w związku z czym nie ma prawa
    wymagać jako dowodu wpłaty np. podatku, stemplowanego druku bankowego,
    wydrukowany wyciąg elektroniczny jest zupełnie wystarczający.

    Jestem na 100% pewny, że takie info czytałem, ale nie potrafię sobie
    teraz przypomnieć gdzie (95% GP...).

    Pozdrawiam życząc miłego dnia.

    --
    Daniel Roziecki (emssik)
    www.emssik.net.pl / www.daniel.emssik.net.pl

  • 4. Data: 2003-11-07 11:16:58
    Od: Catbert <v...@w...pl>

> [...]
    > mogę sie mylić), była odnotowana odpowiedź z US mówiąca jasno iż
    > w dzisiejszych czasach, US nie ma prawa zmuszać podatnika do używania
    (...)
    > Jestem na 100% pewny, że takie info czytałem, ale nie potrafię sobie
    > teraz przypomnieć gdzie (95% GP...).

    Ja mam bez pieczątki (Deutsche Bank PBC SA), przelewy składane via www.
    (PK - Sp. z o.o. )

    W DB w dniu, w którym składam przelew papierowy (nie robię tego, ale
    mogę) nie dostanę kopii z pieczatką w tym samym dniu, co go złożyłem.
    Próbowałem dociec, dlaczego i doznałem olśnienia.
    Jest tak najprawdopodobniej dlatego, że zdarzają się niuńki, co składają
    dyspozycję z celowym błędem, wysyłają potwierdzenie kontrahentowi, on
    wysyła towar, a przelew wraca po 1-2 dniach z powodu błędu.
    Fajne, nie?

    Pzdr: Catbert, EHRM

  • 5. Data: 2003-11-07 13:10:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, emssik wrote:
    [...]
    >+ Takie pytanie już do US poszło i z tego co pamiętam,

    thx. za info. Pamiętasz jeszcze w którym stuleciu to
    mogło być ? Dokładniej to jest istotne czy było przed
    czy po wprowadzeniu obowiązku wystawiania odpowiedzi
    po weryfikacji IS w internecie :)

    [...]
    >+ Jestem na 100% pewny, że takie info czytałem, ale nie potrafię sobie
    >+ teraz przypomnieć gdzie

    ...a może "kiedy" ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-11-07 15:26:59
    Od: emssik <n...@b...net>

    Witam,

> [...]

    > mogło być ? Dokładniej to jest istotne czy było przed
    > czy po wprowadzeniu obowiązku wystawiania odpowiedzi

    Liczyłem na większą domyślność... Jeśli pisałem, że pytanie poszło do
    US, a GP ustosunkowała się do odpowiedzi, to gdzieś tą odpowiedź
    musiała znaleźć :)))

    A na poważnie, mam prenumeratę GP od grudnia 2002 roku. I na pewno
    czytałem o tym gdzieś w tym roku, a artykuł, który czytałem powstał na
    bazie odpowiedzi US znajdującej się właśnie na jakiejś ichniej stronie
    internetowej.

    Przekopałem się właśnie przez archiwum GP, ale niestety wyszukiwanie
    w nim jest dosyć kłopotliwe :( I nie udało mi się niczego znaleźć,
    z drugiej jednak strony, może to będzie odrobinę pomocne:

    http://archiwum.infor.pl/gp/index.php?str=s&P180=I02
    .2003.171.00000040A

    Skoro MF nie widzi niczego złego w drukowanych dowodach wpłat...

  • 7. Data: 2003-11-07 18:04:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ Liczyłem na większą domyślność... Jeśli pisałem, że pytanie poszło do
    >+ US, a GP ustosunkowała się do odpowiedzi, to gdzieś tą odpowiedź

    ...ale wniosek że "w internecie" wydaje mi się nieuprawniony :)
    Co by nie powiedzieć, infor różnego rodzaju niepublikowane
    "dingsy" od czasu do czasu omawia. Mógł "po znajomości" albo
    od czytelnika dostać... :)
    [...]
    >+ http://archiwum.infor.pl/gp/index.php?str=s&P180=I02
    .2003.171.00000040A

    Acha, płatne. Ale thx. za info że istnieje jakaś wypowiedź MF :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-11-08 10:27:06
    Od: emssik <n...@b...net>

    Witam,

    W artykule <P...@k...portezjan.
    zabrze.pl> Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Acha, płatne. Ale thx. za info że istnieje jakaś wypowiedź MF :)

    Generalnie chodziło o odliczenie wpłat na fundusz remontowy, co możliwe
    było tylko na podstawie dowodów wpłat.

    MF wypowiedziało się w związku z pytaniami podatników, iż możliwe jest
    odliczanie funduszu remontowego na podstawie drukowanych dowodów wpłat:

    "Jeżeli wydruk elektronicznego zapisu transakcji przelewu dokonanych
    przez bank internetowy lub wyciąg bankowy zawiera kwotę, dane podatnika,
    datę i tytuł wpłaty, stanowi dostateczny dowód wpłaty do odliczenia
    poniesionego wydatku w ramach wpłaty na fundusz remontowy"

    W związku z czym, wydaje mi się iż w żadnym innym przypadku nie powinni
    robić problemów.

    Powtarzam jednak iż NIE jest to ten artykuł o którym pisałem wcześniej
    (a którego cholera nie mogę teraz znaleźć), który odnosił się do styku
    US i drukowanych dowodów wpłat.