  • 31. Data: 2008-03-18 15:13:22
    Temat: Re: działalność - usługi informatyczne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2008, czarny wrote:

    > Tristan pisze:
    [...]
    > nastepnie spisujemy umowe S.C. i z tym udajemy się po REGON oraz po NIP dla
    > społki. Ot cala filozofia. Haczyk polega na tym, ze nie staramy sie o REGONY
    > dla swoich DG wiec tym samym nie bedziemy prowadzić własnych DG , tylko
    > działać wyłącznie pod skrzydłami spólki cywilnej. To pozwoli na opłacanie
    > skł. zdrowotnej tylko z tytułu przychodu w S.C.
    > Dziwny, na mój gust, sposób i nieco pokręcony gdyż wydaje mi sie, ze
    > taka procedura rejestracji własnych DG nie zostanie dokonczona skoro nie
    > uzyskamy dla siebie REGON-ów, ot, zawieszona w próżni.

    Rozdziel sobie funkcje REGONU od innych "numerków".
    Popatrz na to tak: REGON możesz dostać (m.in.) również i dodatkowo np.
    z tego tytułu, że będziesz współwłaścicielem wynajmowanej nieruchomości,
    która jest własnością wspólnoty mieszkaniowej.
    Jeśli *byłbyś* we wspólnocie, ale *nie* wykonywałbyć "czynności
    gospodarczych", to po co Ci (w roli członka wspólnoty) REGON?
    No i to samo przy DG: przedsiębiorcą jest się samemu.
    Ale skoro samemu się *nie* wykonuje DG...
    IMHO: "zdobycie REGONU" *nie* stanowi kryterium płacenia zdrowotnego!
    Stanowi co najwyżej poszlakę, że dane osoba *nie* miała zamiaru
    prowadzenia indywidualnej 1-osobowej DG, ale z tego że o REGON
    wystąpiła jeszcze nie wynika, że zaczęła "prowadzić" :)

    > No i reasumujac, staram sie ustalic jak to jest wlasnie z tym zdrowotnym.

    Ktoś już podał kryterium: *uzyskiwanie przychodu*!
    Zajrzyj do ustawy (przezornie to zrobiłem :)).

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2008-03-18 15:27:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2008, t...@o...pl wrote:

    > Zgadza się, jeśli masz DG i oprócz tego SC, to zdrowone idzie 2x.

    Moment, moment.
    Relatywnie niedawno ktoś przypomniał, że kryterium stanowi "uzyskiwanie
    przychodu".
    Z przezorności zajrzałem do ustawy, co polecam.
    Znaczy powinno być:
    "jeśli uzyskujesz przychody z 1-os DG i SC to zdrowotne idzie 2x".
    Fakt "mania" nie stanowi kryterium!

    Dla porządku, gugla oraz co większych leniwców cytat:
    http://www.gofin.pl/5,39,39877,0.html
    +++
    3. Jeżeli ubezpieczony prowadzšcy działalnoœć pozarolniczš
    <---BACZNOŚĆ!!!--->
    uzyskuje przychody
    < spocznij!! >
    z więcej niż jednego z rodzajów działalnoœci okreœlonych
    w ust. 5, składka na ubezpieczenie zdrowotne jest opłacana odrębnie
    od każdego rodzaju działalnoœci, z zastrzeżeniem ust. 4.

    4. Jeżeli ubezpieczony prowadzšcy działalnoœć pozarolniczš uzyskuje
    przychody z więcej niż jednej spółki w ramach tego samego rodzaju
    działalnoœci, o której mowa w ust. 5 pkt 1-5, składka na ubezpieczenie
    zdrowotne opłacana jest odrębnie od każdej prowadzonej spółki.

    5. Rodzajami działalnoœci sš:
    1) działalnoœć gospodarcza prowadzona w formie spółki cywilnej;
    2) działalnoœć gospodarcza prowadzona w formie jednoosobowej
    spółki z ograniczonš odpowiedzialnoœciš;
    3) działalnoœć gospodarcza prowadzona w formie spółki jawnej;
    4) działalnoœć gospodarcza prowadzona w formie spółki komandytowej;
    5) działalnoœć gospodarcza prowadzona w formie spółki partnerskiej;
    6) wykonywanie działalnoœci twórczej lub artystycznej jako twórca
    lub artysta;
    7) wykonywanie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów
    o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
    osišganych przez osoby fizyczne;
    8) wykonywanie wolnego zawodu, z którego przychody sš przychodami
    z działalnoœci gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym od osób fizycznych;
    9) inna niż okreœlona w pkt 1-8 pozarolnicza działalnoœć gospodarcza
    prowadzona na podstawie przepisów o działalnoœci gospodarczej
    lub innych przepisów szczególnych.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 33. Data: 2008-03-18 15:44:19
    Od: czarny <m...@f...art.lp>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Ktoś już podał kryterium: *uzyskiwanie przychodu*!
    > Zajrzyj do ustawy (przezornie to zrobiłem :)).

    od ustawy zaczałem :) tak więc kryterium w postaci uzyskiwania przychodu
    nie jest mi obce. Ale, jak napisałem w jednym z poprzednich wątków, cytuję:

    "...staram się wlasnie uchwycić ten moment na etapie zakladania DG oraz
    potem S.C. który decyduje o tym, ze bede placił tylko raz zdrowotne a
    nie dwa razy w skali miesiaca."
    i tylko o to mnię się rozchodzi.

    Mowiac po ludzku: kiedy w oczach ZUSu nie bede osiagał dochodów z DG?
    Jak to udokumentować w ZUS kiedy urzadnik weźmie mnie po lupę?

    marek

  • 34. Data: 2008-03-18 19:28:29
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 18 marzec 2008 16:44
    (autor czarny
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <froo0j$29g0$1@news2.ipartners.pl>):

    > Mowiac po ludzku: kiedy w oczach ZUSu nie bede osiagał dochodów z DG?
    > Jak to udokumentować w ZUS kiedy urzadnik weźmie mnie po lupę?

    No wiesz, to chyba oni muszą udowodnić Ci winę :D Skoro nie prowadzisz
    księgowości dla DG to musieli by Ci udowodnić przestępstwo skarbowe wpierw.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 35. Data: 2008-03-18 19:30:51
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 18 marzec 2008 16:07
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0803181557020.3776@athlon64>):

    > Aktualizacja była darmowa.

    No to nadal nie rozumiem, jak aktualizowałeś to trzeba było właśnie napisać
    jak trzeba, skoro darmo :D

    > I nie za "niewykonywanie" jest potencjalna kara, tylko za niezgłoszenie
    > *wykonywania* innej działalności w taki sposób, że przynosi gro
    > przychodów - po ich uzyskaniu, a nie "zamiaru"!

    Dobra, jak się będę nudził to zgłoszę zmianę :D

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 36. Data: 2008-03-18 21:12:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2008, Tristan wrote:

    > No to nadal nie rozumiem, jak aktualizowałeś to trzeba było właśnie napisać
    > jak trzeba, skoro darmo :D

    Ale właśnie *wyłącznie aktualizacja* była darmowa, a nie zmienianie
    wpisu. I panienka z okienka czepiała się, jak kolejna pozycja ze
    "starego" nie była "aktualizacją" tylko zmianą. Musiało być mozliwie
    *dokładnie* to co przedtem.
    IMHO miała rację, więc się dostosowałem.
    BTW: komentowali po moim "dostosowaniu" ;), w ichnim programie zostało
    coś ze cztery znaki miejsca na opis :P

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2008-03-19 20:40:42
    Od: m_kola <m...@g...com>

    On 18 Mar, 22:12, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > IMHO miała rację, więc się dostosowałem.
    > BTW: komentowali po moim "dostosowaniu" ;), w ichnim programie zostało

    OK, trochę nie w temacie ale skoro już założyłem tą działalność to mam
    jeszcze jedno pytanie:
    działalność mam w mieszkaniu spółdzielczym którego głównym najemcą
    jest teściowa a ja w tym mieszkaniu jestem zameldowany. W US
    powiedzieli mi, że muszę mieć spisaną umowę użyczenia. Jak to zrobić
    aby nie wiązało się to z kosztami? Nie chcę sobie odliczać czynszu ani
    nic i na dodatek w pokoju w którym prowadzę ową działalność mieszkam
    więc nie mogę wyłączyć całego pokoju z tej funkcji:)
    Pomysły?

  • 38. Data: 2008-03-19 21:33:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Mar 2008, m_kola wrote:

    > jeszcze jedno pytanie:
    > działalność mam w mieszkaniu spółdzielczym którego głównym najemcą
    > jest teściowa a ja w tym mieszkaniu jestem zameldowany. W US
    > powiedzieli mi, że muszę mieć spisaną umowę użyczenia.

    _117.html
    +++
    Art. 688[2]
    Bez zgody wynajmujšcego najemca nie może oddać lokalu lub jego częœci
    do bezpłatnego używania ani go podnajšć. Zgoda wynajmujšcego nie jest
    wymagana co do osoby, względem której najemca jest obcišżony obowišzkiem
    alimentacyjnym.
    ---

    > Jak to zrobić
    > aby nie wiązało się to z kosztami?

    Obawiam się, że sp-nia musi wyrazić zgodę i tyle.
    Mogą chcieć "podwyższenia opłat", motywując to "większymi kosztami
    bo DG", aczkolwiek pewnie będzie to niesłuszne (patrz ustawa
    o własności, powinny to być *realne* koszty).
    Ale to będzie "tylko błąd sp-ni", bo mają pełne prawo zażądać
    opłaty "bo tak" :> (za okres wyrażenia zgody) i pewnie nie da
    się nic na to poradzić.

    > Nie chcę sobie odliczać czynszu ani
    > nic i na dodatek w pokoju w którym prowadzę ową działalność mieszkam
    > więc nie mogę wyłączyć całego pokoju z tej funkcji:)

    To jest odrębny problem i IMO zachowanie "cech mieszkalnych" pozwala
    na niewnikanie w podatek od *lokali* "gospodarczych".
    Ale do prawa korzystania to nic nie ma - najemca nie jest uprawniony
    do udzielania żadnych "zgód" bez uprzedniej zgody właściciela i tyle.

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2008-03-19 22:35:49
    Od: m_kola <m...@g...com>

    On 19 Mar, 22:33, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
> [...]
    > Ale do prawa korzystania to nic nie ma - najemca nie jest uprawniony
    > do udzielania żadnych "zgód" bez uprzedniej zgody właściciela i tyle.

    ożżżesz... jak już się z jednym uporam to następne wyskakuje;)
    niemniej jednak skarbówka twierdziła, że ma to być umowa z teściową i
    taka pozostanie;) najwyżej kiedyś ze spółdzielnią będę się kopał..

  • 40. Data: 2008-03-20 05:44:50
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    m_kola napisał(a):

    > ożżżesz... jak już się z jednym uporam to następne wyskakuje;)
    > niemniej jednak skarbówka twierdziła, że ma to być umowa z teściową i
    > taka pozostanie;) najwyżej kiedyś ze spółdzielnią będę się kopał..

    To pewnie zależy od US. bp np. w I i III US Warszawa Śródmieście
    jeśli ktoś jest tylko zameldowany, to bez problemu uznają to jako
    miejsce prowadzenia DG.

    Zapewne wychodzą ze słusznego założenia, ze siedzibą osoby fiz.
    prowadzącej DG jest miejsce jej zamieszkania. I skoro fakt ten został
    urpawdopodobniony zameldowaniem, to innych dowodów nie potrzebują. Nawet
    jeśliby przedsiębiorca zajmował ten lokal bezprawnie, to faktem jest, że
    tam mieszka, i dopóki mieszka, to ma tam siedzibę, choćby teściowa lub
    spółdzielnia nie zgadzały się.

    Więc może warto wyjaśnić paniom z Twojego US, że chcesz zarejestrować
    siedzibę, ponieważ tam mieszkasz, nawet bez umowy - to nie jest zabronione.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz