  • 1. Data: 2009-08-13 10:53:30
    Temat: dziwna sprawa z podatkiem liniowym
    Od: <r...@i...pl>

    Witam,

    Moja żona prowadziła działalność gospodarczą przez około 2 lata. Działalność
    zakończyła w marcu 2008. Zona była agentem ubezpieczeniowym CU.
    Wynagrodzenie dostawała w postaci prowizji za podpisane umowy. W czasie
    prowadzenia działalności wybrała sposób rozliczania: podatek liniowy.
    Niestety nie byliśmy świadomi tego że to uniemożliwia rozliczenie wspólne
    przez co straciliśmy sporo pieniędzy. Żona rozliczyła się z fiskusem za rok
    2008 i uznała sprawę za zamkniętą. Tymczasem ponad rok po zamknięciu
    działalności CU powiadomiło ostatnio żonę że wypłaca jej dodatkowo z tytułu
    prowizji za podpisane kiedyś umowy 800 PLN. Zadzwoniliśmy w tej sprawie na
    infolinie podatkową fiskusa. Za pierwszym razem pani po rozmowie z ekspertem
    z którym się konsultowała stwierdziła że musimy się rozliczyć z tych
    pieniędzy w przyszłym roku wypełniając dokumenty za rok 2009. Dodatkowo żona
    nie może się ze mną rozliczyć wspólnie bo podatek liniowy który wybrała przy
    rozpoczęciu działalności dotyczy również tego rozliczenia. Nie można zrobić
    korekty PIT za 2008 bo przecie pieniądze przyszły w 2009. Zadzwoniliśmy
    jeszcze raz na infolinie i inny pan po konsultacji z ekspertem stwierdził że
    owszem rozliczamy się z tej sumy w przyszłym roku ale na zasadach ogólnych
    (czyli możemy się rozliczyć wspólnie). A to dlatego że źródła dochodu tkwią
    w zamkniętej działalności i było by nie sensowne rozliczać się na zasadzie
    podatku liniowego. Ja oczywiście podzielam jego zdanie bo co by było np.
    gdyby CU przysłało w 2020 roku że jeszcze ma dla żony 2,50? Nie mamy wpływu
    na tę dziwną firmę. Co zatem robić?

    Pozdrawiam

    Krzysiek

  • 2. Data: 2009-08-13 11:30:04
    Temat: Re: dziwna sprawa z podatkiem liniowym
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-08-2009 o 12:53:30 <r...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > korekty PIT za 2008 bo przecie pieni?dze przysz?y w 2009. Zadzwonili?my
    > jeszcze raz na infolinie i inny pan po konsultacji z ekspertem stwierdzi? ?e
    > owszem rozliczamy sie z tej sumy w przysz?ym roku ale na zasadach ogólnych
    > (czyli mo?emy sie rozliczyae wspólnie). A to dlatego ?e 1/4 ród?a dochodu tkwi?
    > w zamknietej dzia?alno?ci i by?o by nie sensowne rozliczaae sie na zasadzie
    > podatku liniowego. Ja oczywi?cie podzielam jego zdanie bo co by by?o np.
    > gdyby CU przys?a?o w 2020 roku ?e jeszcze ma dla ?ony 2,50? Nie mamy wp?ywu

    W przypadku przychodów z DG sam fakt otrzymania pieniędzy nie ma
    znaczenia, jeśli były one należne wcześniej.

    IMHO podstawowe pytanie brzmi więc - czy zgodnie z umową ta dodatkowa wypłata
    była należna wcześniej a CU wypłaca takie dodatki np. tylko raz na rok i stąd
    to opóźnienie, czy też te pieniądze pojawiły się "znikąd" - tzn np. na podstawie
    rozrostu populacji pawianów w Makao CU przyznało w jednej chwili bonusa
    i wczesniej nie było o tym nic wiadomo ani nie wynikało to z umowy?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-08-13 11:48:26
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-08-2009 o 13:30:04 Tomek <t...@o...pl> napisał(a):

    > W przypadku przychodów z DG sam fakt otrzymania pieniędzy nie ma
    > znaczenia, jeśli były one należne wcześniej.

    Uściślając - nie jest to do końca prawda, np. gdy przychód
    jest w walucie zagranicznej i trzeba wyznaczyć różnice kursowe,
    natomiast takie komplikacje chyba tu nie zachodzą.

    Najlepiej przeczytaj sobie art. 14.1-1i ustawy o podatku dochodowym
    od osób fizycznych, i skonfrontuj z umową z CU, powinno Ci wyjść
    kiedy te pieniądze stały się podatkowym przychodem, a co za tym
    idzie do którego roku trzeba je dorzucić.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-08-13 11:52:55
    Od: <r...@i...pl>

> [...]
    > rozrostu populacji pawianów w Makao CU przyznało w jednej chwili bonusa
    > i wczesniej nie było o tym nic wiadomo ani nie wynikało to z umowy?

    W swoim piśmie CU tłumaczy że maja roczną karencję na wypłatę należnych
    pieniędzy. Czyli pieniądze zostały przez nich wstrzymane na ponad rok.
    Niestety nikt nie wyjaśnił tego żonie wcześniej, gdy zamykała działalność.

  • 5. Data: 2009-08-13 12:02:50
    Od: <r...@i...pl>

> [...]
    > kiedy te pieniądze stały się podatkowym przychodem, a co za tym
    > idzie do którego roku trzeba je dorzucić.

    Pieniądze na 100% są za umowy które żona podpisała przed marcem 2008
    działając w imieniu CU. Oni po prostu sobie wstrzymali ich wypłatę. Centrala
    CU to taki Wielki Brat. Cięzko się dowiedzieć ile konkretnie się nalezy za
    umowę bo maja masę przeliczników itp. Pewnie na 123 stronie szczególowego
    regulaminu jest cos napisane o karencji. Żona zamykała działalność pod okiem
    swojego managera który jak mniemaliśmy wie wszystko o procedurach. Wydaje
    się z 2 interpretacji infolni że uważają iz pieniądze stały się podatkowym
    przychodem w 2009. Pytanie jak je rozliczyć: liniowo czy na zasadach
    ogólnych?

  • 6. Data: 2009-08-13 12:16:40
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-08-2009 o 13:52:55 <r...@i...pl> napisał(a):

    > W swoim pi?mie CU t?umaczy ?e maja roczn? karencje na wyp?ate nale?nych
    > pieniedzy. Czyli pieni?dze zosta?y przez nich wstrzymane na ponad rok.
    > Niestety nikt nie wyja?ni? tego ?onie wcze?niej, gdy zamyka?a dzia?alno?ae.

    To nie musi mieć znaczenia - kiedy te pieniądze stały się należne?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-08-13 12:25:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 13 Aug 2009 14:16:40 +0200, Tomek napisał(a):

    > To nie musi mieć znaczenia - kiedy te pieniądze stały się należne?

    Jak znam typowe umowy "akwizycyjne" to w rok po podpisaniu umowy z
    klientem.

  • 8. Data: 2009-08-13 12:32:20
    Od: <r...@i...pl>

    > Jak znam typowe umowy "akwizycyjne" to w rok po podpisaniu umowy z
    > klientem.
    Pewnie masz rację. Załóżmy że to prawda. JAk zatem się rozliczać: liniowo
    czy na zasadach ogólnych?

  • 9. Data: 2009-08-13 12:49:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:
    > Pewnie masz rację. Załóżmy że to prawda. JAk zatem się rozliczać:
    > liniowo czy na zasadach ogólnych?

    Ja bym rozliczył na zasadach ogólnych, jako przychody 2009.
    Ale nie chce mi się szukać niczego na poparcie - na pewno by się coś
    znalazło.
    Wiem, że to niewłaściwe
    kierować się logiką w podatkach, ale jak by wypłacali po 2,5zł rocznie przez
    kilkanaście lat,
    to oznaczałoby utratę prawa do rozliczenia wspólnego wogóle.

  • 10. Data: 2009-08-13 12:59:51
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > kierować się logiką w podatkach, ale jak by wypłacali po 2,5zł rocznie
    > przez kilkanaście lat,
    > to oznaczałoby utratę prawa do rozliczenia wspólnego wogóle.

    Kto wie. Moze by nawet trzeba bylo DG utrzymywac przez caly ten czas!

    Pozdrawiam
    SDD