  • 1. Data: 2002-12-06 12:14:58
    Temat: eksport towarów
    Od: "Grupy dyskusyjne" <d...@d...pl>

    Cześć wszystkim.
    Mam taki temat do rozwiązania:
    Chcę kupić od banku towar (drobiazgi) i wyeksportować go do zaprzyjaźnionej
    firmy za granicą. Jednak bank przedstawił mi umowę komisową na ten towar
    twierdząc, że formalnie nie może sprzedać tego towaru na umowę kupna
    sprzedaży (prawdopodobnie boi się że sprzedając ten towar, którego nie jest
    właścicielem, tylko posiadaczem z pełnomocnictwem do sprzedaży swojego
    dłużnika, narazi się na obowiązki podatkowe) Pytanie moje to:
    1) czy można dokonać obrotu towarowego z zagranicą na podstawie faktury VAT
    komis?
    2) czy i jak kwalifikuje się stawkę podatku VAT dla tego towaru, 0% dla
    całej wartości sprzedaży towaru, czy tylko dla prowizji komisowej doliczonej
    do ceny komitenta?

    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    Dawid

  • 2. Data: 2002-12-06 22:59:41
    Temat: Re: eksport towarów
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Dec 2002, Grupy dyskusyjne wrote:

> [...]
    >+ właścicielem, tylko posiadaczem z pełnomocnictwem do sprzedaży swojego
    >+ dłużnika, narazi się na obowiązki podatkowe)

    Aczkolwiek nie bardzo wiem co zrobić, to mógłbyś uściślić:
    F-re VAT komis ma wystawić kto, bank ?
    I jak łancuszek ma wyglądać:
    towar "klienta" - ty - zagranica
    czy:
    towar "klienta" - bank - ty - zagranica
    ?
    Banki AFAIK są zwolnione z VAT... Czy właściciel towaru jest
    zwolniony z VAT nie piszesz (a to mogłoby mieć wpływ na
    stanowisko banku :)).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-12-07 11:55:47
    Od: "Grupy dyskusyjne" <d...@d...pl>

    Dziękuję za zainteresowanie się moim problemem.
    Ścieżka towarowa wygląda tak:
    1) kredytobiorca banku miał towar kupiony na kredyt od banku,
    2) kredytobiorca nie spłacił kredytu i bank wypowiedział umowę , a że towar
    stanowił zabezpieczenie banku więc bank po cenach ewidencyjnych zabezpieczył
    towar z informacją dla dłużnika, że rozliczy kredyt dopiero po sprzedaży
    towaru, gdyż nie wie za jakie pieniądze się sprzeda,
    3) towar nie jest pierszej jakości oraz asortymentu, dlatego leży i zalega w
    magazynie i nikt w polsce nie chce go kupić,
    4) ja jako klient banku dowiedziałem się o tym towarze, a że mam odbiorców
    za granicą gdzie klient nie jest wybredny złożyłem propozycję kupna tego
    towaru, niemniej jednak chciałem zapłacić w termnie płatności np. 14 dni,
    5) bank przedstawił mi umowę komisową do podpisu, twierdząc że nie jest
    właścicielem towaru, ale ma pełnomocnictwo do sprzedania tego towaru, ale
    nie chce wchodzić w rozliczenia VAT itp., interesuje go kasa za sprzedaż
    która wpłynie w całości na zadłużenie kredytobiorcy,
    6) nie mając faktury VAT od właściciela towaru, gyż dysponuje tym towarem
    bank nie mogę przystąpić do odprawy celnej i zapakować transport dla moich
    przyjaciół za granicą, którzy chcą sobie sami ten towar odebrać, ale muszą
    mieć FV zakupu dla potrzeb celnych i ewidencyjnych wswoich księgach.
    7) Bank takiej faktury wystawić mi nie może i nie chce, bo nie przejął
    formalnie towaru.
    8) Mogę taką operację przeprowadzić np. komisowo z przyjaciółmi w Polsce i
    odsprzedać później sobie ten towar, ale to za dużo komplikacji, niemniej
    jednak będę formalnym właścicielem towaru i mogę go wyeksportować.

    Informacyjnie cały towar to podstawowa stawka VAT 22%

    Pozdrawiam
    Dawid
    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...