  • 11. Data: 2004-07-20 16:41:04
    Temat: Re: ewidencja opakowan kaucjonowanych
    Od: "Ireneusz Makowski" <imaks'delete'@plusnet.pl>

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.60.0407201502150.-407669@Athlon.port
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Tue, 20 Jul 2004, grzess wrote:
    > [...ktoś...]
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > [...]
    >
    > BTW: IMHO poprzednio też tak było, prawda ? Osobiście zamieszałem się
    > kiedyś w dyskusję na .prawo przekonany iż właśnie tak jest :) (wtedy).

    Tak bylo jesli sprzedawca nie chcial przyjmowac opakowan kupionych w innym
    miejscu choc identycznych z tymi ktore sam sprzedawal. Dopoki obrot
    opakowaniami odbywa sie pozafiskalnie (co przez to rozumiem vide wydruk
    paragonu z opakowaniami z dowolnego sklepu), to przy dobrej woli sprzedawcy
    klient nie musi posiadac paragonu aby moc zwrocic np. butelke, a sprzedawca
    nie musi posiadac oryginalu paragonu aby rozliczyc zwrot.

    Pozdro,

    Irek Makowski

  • 12. Data: 2004-07-20 18:06:33
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    Sorry za 3 grosze...

    > Dopoki obrot
    > opakowaniami odbywa sie pozafiskalnie
    A odbywa się ? W każdym sklepiem na paragonie mam "butelka" ze stawką zw. To
    nazywasz obrotem pozafiskalnym?

    > dobrej woli sprzedawcy
    > klient nie musi posiadac paragonu aby moc zwrocic np. butelke, a
    sprzedawca
    > nie musi posiadac oryginalu paragonu aby rozliczyc zwrot.
    Jak dobra wola? Zdaje się, że na podstawie odrębnych przepisów MA OBOWIĄZEK
    przyjąć od Ciebie opakowanie zwrotne bez żadnych faktur/paragonów/innych
    dok.

    Darek

  • 13. Data: 2004-07-20 21:10:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jul 2004, pisarz wrote:

    >+ Sorry za 3 grosze...

    Ależ mi na przykład miło :) i potraktuję obosiecznie - każdy
    kawałek inaczej :)

    >+ > Dopoki obrot
    >+ > opakowaniami odbywa sie pozafiskalnie
    >+ A odbywa się ? W każdym sklepiem na paragonie mam "butelka" ze stawką zw. To
    >+ nazywasz obrotem pozafiskalnym?

    Ano. Mi się też wydaje że nie da się wydać opakowania BEZ dowodu
    sprzedaży (albo paragonu albo faktury). Mylę się ?

> [...]
    >+ przyjąć od Ciebie opakowanie zwrotne bez żadnych faktur/paragonów/innych

    Ależ oczywiście - musi PRZYJĄĆ.
    Na przykład za darmo.
    Albo potrącając sobie 3 - krotnie VAT.
    Albo jakoś inaczej :)
    Ów przepis przewijał się na .prawo z wnioskami jak wyżej: rzeczywiście
    nie można dopuścić do tego żeby klient *musiał* wyrzucić opakowanie
    na śmietnik: ale nic poza odebraniem mu się nie należy;
    Jak się dostosuje do "kwitkologii" wydawcy i przyniesie paragon
    w zębach to rzeczywiście ma podstawę domagania się zwrotu tej
    kwoty którą zapłacił !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 14. Data: 2004-07-20 22:16:57
    Od: "Irek Makowski" <f...@p...com>

    Użytkownik "pisarz" <q...@q...co> napisał w wiadomości
    > Sorry za 3 grosze...

    > A odbywa się ? W każdym sklepiem na paragonie mam "butelka" ze stawką zw. To
    > nazywasz obrotem pozafiskalnym?

    Chyba w bardzo starych modelach kas i tylko w jedna strone tzn. jak kupujesz
    na kaucje czyli placisz za butelke to moze ona tam i jest ze stawka 'zw', a
    jak oddajesz? tez masz ja na paragonie? watpie. Bo na towary ktorych sprzedaz
    jest fiskalizowana ( a do takich naleza rowniez towary ze stawka 'zw' ) nie ma
    zwrotow zgodnie z wymaganiami dotyczacymi kas fiskalnych. Uzytkownaie takich
    kas generuje dodatkowa robote papierkowa, bo trzeba do kazdego raportu
    dobowego sporzadzac dokument obnizajacy obrot netto o wartosc wydanych za
    kaucja opakowan zwrotnych poniewaz kaucja nie stanowi przychodu dla celow
    podatku dochodowego. W kasach gdzie producent zapewnia ewidencje wydanych i
    przyjetych kaucji obrot z tego tytulu drukuje sie pod logo fiskalnym i nie
    jest uwzgledniany w raporcie fiskalnym czyli jest de facto obrotem
    pozafiskalnym jak to juz wczesniej okreslilem.

    > Jak dobra wola? Zdaje się, że na podstawie odrębnych przepisów MA OBOWIĄZEK
    > przyjąć od Ciebie opakowanie zwrotne bez żadnych faktur/paragonów/innych
    > dok.

    Vide post Gotfryda pod Twoim. Generalna zasada. Jak klient chce 100% racji w
    dochodzeniu zwrotu 100% kaucji, to niech nie wyrzuca paragonu.

    Pozdro,

    Irek Makowski.

  • 15. Data: 2004-07-21 08:26:03
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

> [...]
    > Jak się dostosuje do "kwitkologii" wydawcy i przyniesie paragon
    > w zębach to rzeczywiście ma podstawę domagania się zwrotu tej
    Dotychczas z detalem nie miałem doświadczeń zawodowych, nie znam jeszcze
    przepisów na pamięć. Ale...
    W TV swego czasu gadali, że sprzedawca musi przyjąć opakowanie (rzeczywiście
    nie wspominając o kaucji), odtrąbiając koniec odwiecznego problemu skupu
    butelek. Reguluje to jakaś ustawa (o opłacie produktowej? inna?). Od tego
    czasu nie mam większych problemów ze zwrotem butelek, bez żadnych papierów.
    W jednym sklepie kiedyś kasjerka cofnęła mnie, mówiąc o wymianie. No to
    poprosiłem kierownika i zażądałem oświadczenia (przy klientach stojących do
    kasy), że nie ma obowiązku przyjąć ode mnie butelek i oddać mi kaucji.
    Gościu kazał przyjąć butelki i pomniejszyć należność. Mimo, że kierowników
    już kilku się zmieniło nikt więcej się nie czepiał. Chyba jak by był na
    prawie to ustawiłby mnie jak trzeba prawda?
    Darek

  • 16. Data: 2004-07-21 10:47:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jul 2004, pisarz wrote:

> [...]
    >+ kasy), że nie ma obowiązku przyjąć ode mnie butelek i oddać mi kaucji.

    ...musiał...

    >+ i pomniejszyć należność.

    ...AFAIK nie musiał :)
    Zauważ iż opakowania podlegają "grze rynkowej" (z drobnymi wyjątkami,
    dotyczącymi np. opakowań od towarów niebezpiecznych).
    Sklep A nabył butelki po 50 groszy i po tyle liczy kaucję, sklep B nabył
    je po 60 groszy. Po ile ma liczyć kaucję ? Bo jak po 60 groszy to już
    wiesz co zrobią klienci ;)

    >+ już kilku się zmieniło nikt więcej się nie czepiał. Chyba jak by był na
    >+ prawie to ustawiłby mnie jak trzeba prawda?

    Hm... myślę że o nakazie przyjmowania słyszał ("wszyscy trąbili") a czy
    zadał sobie trud równie skutecznej analizy jak na .prawo... to nie
    wiem ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 17. Data: 2004-07-21 15:02:31
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > ...AFAIK nie musiał :
    Być może nie musiał, tematu nie drążę, bo wszyscy grzecznie butelki
    odbierają

> [...]
    > Sklep A nabył butelki po 50 groszy i po tyle liczy kaucję, sklep B nabył
    > je po 60 groszy. Po ile ma liczyć kaucję ? Bo jak po 60 groszy to już
    Było tak kilka lat temu, gdy np. piwo było w jedynie słusznym kształcie, w
    cenie stale rosnącej. Ale zauważ, że każdy producent teraz używa butelek
    własnego wzoru, wszystkie kosztują równo po 0.35 pln, nawet cenę umieszcza
    się na etykiecie (przynajmniej jest tak u mnie na wsi).

    > Hm... myślę że o nakazie przyjmowania słyszał ("wszyscy trąbili") a czy
    > zadał sobie trud równie skutecznej analizy jak na .prawo... to nie
    > wiem ;)
    No tak, tego nie brałem pod uwagę bo trudno mi sobie wyobrazić pełnienie
    funkcji kierownika sklepu (w opisanej sytuacji sporego) i nieznajomość prawa
    chociażby z dotyczącej go dziedziny.

    A skoro ktoś wspomniał wcześniej, że takie dyskusje wcześniej odbyły się to
    jakie stanowisko zajmuje US? Pamiętam kilka lat wstecz pracowałem w firmie,
    w której obsługiwaliśmy klientów z ćwiartki Polski, każda z tych firm pewną
    rzecz kazała inaczej oprogramowywać, bo "takie jest stanowisko naszego US".
    Czyżby w opakowania zwrotne powtarzały tamtą historię?
    Darek
    Czyżby w tej działce Polska

  • 18. Data: 2004-07-22 07:25:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jul 2004, pisarz wrote:
    [...]
    >+ A skoro ktoś wspomniał wcześniej, że takie dyskusje wcześniej odbyły się to
    >+ jakie stanowisko zajmuje US?

    Moment.
    Rozpatrując przypadek kiedy klient "przyłazi z paragonem" sprawa jest
    czysta: kupił u sprzedawcy, zwrot, nie ma sprawy.
    Klient oddaje bez kwitka i NIE dostaje zapłaty: też nie ma sprawy (sklep
    rozliczy VAT w momencie rozliczania się z opakowań z dostawcą :))
    Rozumiem że jest problem kiedy ktoś przyjmie "bez kwitka" i *zapłaci*
    za zwracane opakowanie jednocześnie NIE potrącając VAT, tak ?
    Jeśli o to chodzi to nie przypominam sobie zebym takie stanowisko
    widział... Traktując opakowanie "normalnie" należałoby oczekiwać
    konieczności zapłacenia VAT od obrotu "zwrotnego" (korygować nie
    ma czego zaś zakup od osoby fizycznej nie podlega VAT - ale już
    przekazanie tak "nabytego" towaru do dystrybutowa - i owszem, czyli
    do ceny zapłaconej klientowi należałoby doliczyć VAT i odprowadzić).
    Dobrze myślę czy jest jakieś wyłączenie szczegółowe ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)