  • 1. Data: 2004-08-31 22:18:16
    Temat: faktura - czy sprzedawca ma obowiazek wystawić?
    Od: "Rafal" <v...@o...pl>

    Witam

    Jak w temacie. Kupiłem przedmiot w sklepie i otrzymalem paragon. Poprosiłem
    sprzedawce o wystawienie faktury. Sprzedawca odmowil wystawienia twierdzac
    że nigdy tego nie robil i musi porozmawiac z wlascicielem sklepu. Wlasciciel
    sklepu odmowil a ja potrzebuje faktury wystawione na firme w ktorej jestem
    zatrudniony aby rozliczyc sie z zaliczki. Czy sprzedawca ma obowiazek na
    prośbe moją wystawic wystawic fakturę czy tylko paragon? Prosze o jakies
    wskazowki. Uwazam że kwota warta "zachodu" bo to 130 pln. Przedmiot
    zakupiono w Domach Towarowych Centrum. Czy jest jakaś podstawa prawna co do
    tego i czy mozna ta sprawe gdzies zglosic?

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi
    Rafał

  • 2. Data: 2004-08-31 22:24:15
    Temat: Re: faktura - czy sprzedawca ma obowiazek wystawi??
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Rafal <v...@o...pl> wrote:
    > pro?be moj? wystawic wystawic faktur? czy tylko paragon? Prosze o jakies
    > wskazowki. Uwazam ?e kwota warta "zachodu" bo to 130 pln. Przedmiot
    > zakupiono w Domach Towarowych Centrum. Czy jest jaka? podstawa prawna co do
    > tego i czy mozna ta sprawe gdzies zglosic?

    Oczywiście, że musi wystawić fakturę - o ile kwota netto jest większa od 6
    zł. Powiedz facetowi, że albo wystawia Ci fakturę, albo idziesz z tym do
    urzędu skarbowego.

    P.

  • 3. Data: 2004-08-31 22:31:51
    Od: "Rafal" <v...@o...pl.a.koniec.usun.pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl>:

> [...]
    większa od 6
    > zł. Powiedz facetowi, że albo wystawia Ci fakturę, albo idziesz

    Dzięki za odpowiedź. Już straszyłem praconika tego sklepu US i
    nic to nie dało. Sprzedawca broni sie tym ze "wlasciciel
    powiedzia" ze nie musi i ze nie wysatwi tej faktury, ze jedynym
    dokumentem jaki oni wydaja jest paragon z kasy fiskalnej po to
    aby klient mial dowod ze kupił u nas przedmiot".
    Co w tym przypadku robić?

    dzięki i pozdrawiam
    Rafal

  • 4. Data: 2004-08-31 22:45:59
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Rafal <v...@o...pl.a.koniec.usun.pl> wrote:
    > Dzi?ki za odpowied?. Ju? straszy?em praconika tego sklepu US i
    > nic to nie da?o. Sprzedawca broni sie tym ze "wlasciciel

    A rozmawiałeś z właścicielem?

    Pokaż mu art. 106 Ustawy o PTiU:

    "1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę
    stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, [...]"

    Oraz dodatkowo ust. 4 (chociaż w Twoim przypadku i tak chyba chodziło o
    firmę):

    "4. Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania
    faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym
    działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są
    obowiązani do wystawienia faktury."

    A wspomniany art. 15:

    "1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
    osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność
    gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej
    działalności.

    2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów,
    handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne
    oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również
    wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach
    wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
    Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na
    wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób
    ciągły dla celów zarobkowych."

    I do Urzędu Skarbowego z nim.

    P.

  • 5. Data: 2004-09-01 06:43:39
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Oczywiście, że musi wystawić fakturę - o ile kwota netto jest większa od
    6

    Na pewno? to było kiedyś jak był podział na faktury VAT i rachunki
    uproszczone.
    Teraz (o ile się nie mylę) to na 1zł też faktura VAT.

  • 6. Data: 2004-09-01 07:40:13
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Jano <m...@h...gula> wrote:
    > Na pewno? to by?o kiedy? jak by? podzia? na faktury VAT i rachunki
    > uproszczone.
    > Teraz (o ile si? nie myl?) to na 1z? te? faktura VAT.

    RTFRMF :) (Read The F*cking Rozporządzenie Ministra Finansów)

    P.

  • 7. Data: 2004-09-01 13:07:13
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.ój>

    Użytkownik Paszczak s...@h...pl ...

    > Oczywiście, że musi wystawić fakturę

    a jaką ma wystawic fakture jak np. nie jest VATowcem?

    --
    Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516
    "_")

  • 8. Data: 2004-09-01 13:14:00
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Budzik napisał:
    > Użytkownik Paszczak s...@h...pl ...

    > a jaką ma wystawic fakture jak np. nie jest VATowcem?

    Wtedy wystawia rachunek. Taki obowiązek nakłada na niego ordynacja
    podatkowa.
    I o ile obowiązek wystawienia faktury ma co do zasady przez 7 dni
    (później to juz jego dobra wola) od zakupu to rachunek musi wystawić do
    3 miesięcy od zakupu.
    Jak nie jest VATowcem to powinien poinformowac klienta że może wystawic
    jedynie rachunek.
    Co by nie było nie ma prawa odmówić wystawienia czy to faktury czy rachunku.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-09-01 13:22:12
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Swoja droga, mała dygresja.
    Niedawno widziałam w pewnym sklepie kartke nastepującej treści:
    "Faktury VAt wystawiane są do 7 dni od daty zakupu na podstawie paragonu
    z kasy fiskalnej, jednak [i tu smaczek] _nie pózniej niż w ostatnim dniu
    miesiąca w którym dokonano zakupu_"

    Jawne pogwałcenie ustawy. Mam przecież prawo zażądać faktury w ciągu 7
    dni, nie ważne czy "przeskoczę" miesiąc czy nie.
    Nie miałam potrzeby dokumentowania zakupu tam fakturą, ale aż mnie korci.
    To jest sklep (księgarnia) w której często kupuje. Jeszcze jakis czas
    temu wisiała tam kartka o tym że zakup na fakturę należy zgłosić przed
    nabiciem na kasę.
    Jeden niezgodny z prawem wymóg zamieniono na inny, tak samo niezgodny.

    Chyba kiedyś z czystej złosliwości poproszę o fakturę na te angielskie
    Pratchetty zakupione w poprzednim miesiącu. :-)

    Maddy w złosliwym nastroju bo rwa sie nie poddaje

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2004-09-01 14:07:19
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.ój>

    Użytkownik Maddy m...@e...com.pl ...

    > Maddy w złosliwym nastroju bo rwa sie nie poddaje

    Walcz Maddy, walcz :)))

    --
    Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516
    "_")