  • 1. Data: 2006-05-12 07:03:21
    Temat: faktura na zaliczkę
    Od: "Olga" <o...@i...pl>

    Witam,
    po wpłynięciu zaliczki na konto teoretycznie mam 7 dni na wystawienie
    faktury. Sa to kwoty rzędu 50-100 zł potwierdzające zamówienie
    sprzętu, który jest do odbioru maksymalnie w ciągu dwóch dni.
    Jeżeli ktoś kupuje na paragon to nie ma problemu. Pytanie tylko:
    powinnam wystawiać osobną fakturę vat na zaliczkę czy mogę
    wystawić fakturę już na cała kwotę skoro termin wystawienia
    faktury zaliczkowej nie minął. I co zrobić kiedy zaliczka wpłynie w
    ostatnich dniach minionego miesiąca, a reszta należności już w
    następnym?
    Prowadzę pkpir, memoriał.

    Pozdrawiam serdecznie

  • 2. Data: 2006-05-12 09:21:54
    Temat: Re: faktura na zaliczkę
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 May 2006, Olga wrote:

    > po wpłynięciu zaliczki na konto teoretycznie mam 7 dni na wystawienie
    > faktury. [...]
    [...czy...]
    > powinnam wystawiać osobną fakturę vat na zaliczkę czy mogę
    > wystawić fakturę już na cała kwotę skoro termin wystawienia
    > faktury zaliczkowej nie minął.

    Moment: chcesz ująć *jednocześnie* zaliczkę i "całą kwotę"
    (2 pozycje na 1. f-rze)?
    Czy pytasz o *jedną pozycję* na f-rze?
    Bo IMO to nie są równoznaczne warunki :)
    I w sumie to ciekaw jestem :)

    > I co zrobić kiedy zaliczka wpłynie w
    > ostatnich dniach minionego miesiąca, a reszta należności
    > już w następnym?
    > Prowadzę pkpir, memoriał.

    Akurat w tym przypadku jedno wygląda na jasne: trzeba zrobić tak
    samo jak "w trakcie". Nie widzę podstaw do "dzielenia" tylko z tego
    powodu że był przełom miesiąca. Tak więc niezależnie jaka odpowiedź
    padnie na 1. pytanie - tak będzie również przy "przełomie" :)
    Uzasadnienie?
    Dla VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia f-ry
    (oczywiście z "nie później niż 7 dnia").
    Dla dochodowego zaliczka nie jest przychodem.
    No to rozstrzygnięć prowadzących do innego księgowania niż
    w trakcie miesiąca nie widać.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-12 09:58:37
    Temat: Re: faktura na zaliczke
    Od: "Olga" <o...@i...pl>

    > Moment: chcesz ujac *jednoczesnie* zaliczke i "cala kwote"
    (2 pozycje na 1. f-rze)?
    >Czy pytasz o *jedna pozycje* na f-rze?
    > Bo IMO to nie sa równoznaczne warunki :)
    > I w sumie to ciekaw jestem :)

    Pytam o jedna pozycje na fakturze.
    Najchetniej w ogóle nie wystawialabym faktury zaliczkowej, poniewaz
    w ciagu tych 7 dni i tak wystawie fakture na cala kwote, tylko
    pytanie czy tak moge.

  • 4. Data: 2006-05-12 22:51:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 May 2006, Olga wrote:

    > Pytam o jedna pozycje na fakturze.
    > Najchetniej w ogóle nie wystawialabym faktury zaliczkowej,

    ...no to kto ma argumenty "za" a kto przeciw... jest tam kto
    na grupie?? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-05-13 07:17:01
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

    > ...no to kto ma argumenty "za" a kto przeciw... jest tam kto
    > na grupie?? ;)

    Ja jestem "za" a nawet "przeciw" :)

    Uważam, że nalezy wystawic f-e zaliczkową.

    Ew. jesli jestes w dobrych kontaktach z dostawcą sprzętu to przy otrzymaniu
    zaliczki dajesz znać dostawcy, on wystawia i wysyła ci f-re zakupu fa faxa,
    ty wystawiasz fakturę sprzedaży, np. pisząc zapłacowo (kwota zaliczki),
    pozostało (reszta).

  • 6. Data: 2006-05-13 07:21:34
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl] wrote:

    > Ja jestem "za" a nawet "przeciw" :)
    >
    > Uważam, że nalezy wystawic f-e zaliczkową.

    Po co wystawiać dwie faktury?
    Żeby dokumentowac zdarzenie?
    Ja wystawiłbym jedną. Przecież ta zaliczkowa,
    która jest wymagana do 7 dni, będzie ujęta w tej na całość,
    która też zmieści się terminie i wtedy ta na całość będzie też
    w części niejako dotyczyć tej zaliczki.
    Można ewentualnie dodać uwagę, że dnia tego i tego zapłacono
    kwotę X, żeby było jaśniej.
    Ja nie widzę argumentów przeciw jednej fakturze.

  • 7. Data: 2006-05-13 08:06:43
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

    > Po co wystawiać dwie faktury?

    pkt 14.1 Rozporządzenia ministra (Dz.U. z roku 2005 nr 95 poz. 798) Jeżeli
    przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość
    należności (...), fakturę wystawia się nie później niż7 dnia od dnia, w
    którym otrzymano częśćlub całość należności (...)

    > Żeby dokumentowac zdarzenie?

    2 zdarzenia. Jedno otrzymanie zaliczki, drugie sprzedaż. Sąpowiazane, ale są
    to 2 zdarzenia

    > Ja wystawiłbym jedną. Przecież ta zaliczkowa,
    > która jest wymagana do 7 dni, będzie ujęta w tej na całość,
    > która też zmieści się terminie i wtedy ta na całość będzie też
    > w części niejako dotyczyć tej zaliczki.

    Zawsze "niepełna" zaliczka dotyczy jakiejś sprzedaży (drugiej faktury)

    > Można ewentualnie dodać uwagę, że dnia tego i tego zapłacono
    > kwotę X, żeby było jaśniej.

    Na zaliczkowej, jeśli nie wystawiasz tego dnia, którego otrzymałeś kasę,
    musisz podać datę otrzymania kasy.

    > Ja nie widzę argumentów przeciw jednej fakturze.

    W rozporządzeniu nie ma napisane, że jesli wydanie towaru nastąpi w okresie
    7 dni od pobrania zaliczki, to nie wystawia się zaliczkowej faktury.

    A jak otrzymasz całość zapłaty np. 6 dni przed wydaniem towaru? Wystawisz
    fakturę na towar? Czy wystawisz tylko zaliczkową? Wg mnie w tym przypadku
    wystawiasz tylko zaliczkową.

  • 8. Data: 2006-05-13 08:52:48
    Od: "Olga" <o...@i...pl>

    >A jak otrzymasz calosc zaplaty np. 6 dni przed wydaniem towaru? Wystawisz
    >fakture na towar? Czy wystawisz tylko zaliczkowa? Wg mnie w tym przypadku
    >wystawiasz tylko zaliczkowa

    Ok, zalózmy ze klient placi z góry za komputer na konto. Wydanie
    towaru nastapi dzien do dwóch dni po pelnej wplacie.
    Zgodnie z prawem powinnam wystawic w takim razie fakture zaliczkowa
    na pelna kwote?
    Przeciez ona nie jest wtedy moim przychodem, czyli po wydaniu towaru
    wystawiam normalna fakture odbiorcy?

  • 9. Data: 2006-05-13 11:18:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > 2 zdarzenia. Jedno otrzymanie zaliczki, drugie sprzedaż. Sąpowiazane,
    > ale są to 2 zdarzenia
    >
    > Na zaliczkowej, jeśli nie wystawiasz tego dnia, którego otrzymałeś
    > kasę, musisz podać datę otrzymania kasy.

    Opiszę co i jak i załatwia sprawę
    jedna faktura. Takie 2 w 1.

    > W rozporządzeniu nie ma napisane, że jesli wydanie towaru nastąpi w
    > okresie 7 dni od pobrania zaliczki, to nie wystawia się zaliczkowej
    > faktury.

    Faktura (ta jedna) będzie spełniała obie funkcje.

    > A jak otrzymasz całość zapłaty np. 6 dni przed wydaniem towaru?
    > Wystawisz fakturę na towar? Czy wystawisz tylko zaliczkową? Wg mnie w
    > tym przypadku wystawiasz tylko zaliczkową.

    Nie.
    Wystawię jedną na towar.
    Sama faktura na zaliczkę jest dla mnie nie do końca dobra.
    Niektórzy jeśli zaliczka 100% wpływa a towar będzie
    wydany po miesiącu nie wystawiają już potem przy
    wydaniu towaru żadnego dokumentu.
    A ja sobie wystawiam wtedy fakturę rozliczającą zaliczkę
    i ujmującą bieżącą sprzedaż tego towaru.
    Dlatego jeśli zaliczka mieści się w tych 6-7 dniach,
    to mam wszystko na jednej fakturze.
    Wystarczy sobie odpowiedzieć co dokumentuje
    taka faktura jakie dane trzeba tam pokazać.

  • 10. Data: 2006-05-13 11:59:41
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

> [...]
    > towaru nastapi dzien do dwóch dni po pelnej wplacie.
    > Zgodnie z prawem powinnam wystawic w takim razie fakture zaliczkowa

    Wg mnie tak

    > Przeciez ona nie jest wtedy moim przychodem, czyli po wydaniu towaru
    > wystawiam normalna fakture odbiorcy?

    Nie wystawiasz po wydaniu nic, jesli faktura zaliczkowa obejmuje 100%
    wartosci zamówienia (pkt. 14.5 rozporzadzenia Rozporzadzenia ministra (Dz.U.
    z roku 2005 nr 95 poz. 798). Bo co w niej napiszesz?

    Zdaniem mojego urzedu, nie mozesz tez skorygowac faktury zaliczkowej do 0 a
    nastepnie wystawic normalnej "faktury" (informacja telefoniczna US); nie
    mozesz tez wystawic"zerowej" faktury, gdzie cena towaru zostanie
    zbilansowana zaliczka i bedzie miala zerowe wartosci netto, brutto, VAT
    (informacja pisemna US z 2005r)