  • 11. Data: 2013-04-27 11:11:39
    Temat: Re: jak opodatkowac takie zasiedzenie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Apr 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik <a...@g...com> napisał
    >
    > Głośno myślę :-) Jeżeli przez zasiedzenie dochodzi automatycznie do nabycia
    > nieruchomości,

    Już wiem, co mi w powyższej konstrukcji nie pasuje :)
    Niezgodność "stanu prawnego" z treścią KW.
    Ale z kolei notariusz też może nie wpisać umowy do KW :]

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2013-04-27 19:02:49
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Robert Tomasik wrote:
    > Co do podatku należnego od zmarłych, no to ewentualnie trzeba
    > by sie zastanowić, ale moim zdaniem bieg przedawnienia
    > należałoby jednak liczyć od chwili decyzji o nabyciu, a więc
    > uprawomocnienia się postanowienia o zasiedzeniu.
    W przypadku gdy zasiedzenie jest na osoby zmarłe to znaczy że
    zobowiązanie do zapłaty podatku od zasiedzenia nie powstało za
    życia podatników a więc nie może wejść do spadku po nich i nie
    przechodzi na spadkobierców. Dzięki temu nikt nie płaci podatku
    od zasiedzenia - ani nieboszczyki ani ich spadkobiercy.
    Natomiast spadkobiercy dziedziczą sam przedmiot zasiedzenia
    ponieważ spadkodawcy nabyli własność tej rzeczy za swego życia -
    z datą wsteczną wskazaną przez sąd w postanowieniu o zasiedzeniu.

    Mnie ciekawi czy spadkobiercy mogą zainicjować w sądzie
    zasiedzenie na zmarłych spadkodawców jeśli nie istnieją jeszcze
    postanowienia o nabyciu spadków po nich. Czy mają interes prawny?

    Bo taka kolejność byłaby najkorzystniejsza podatkowo: najpierw
    zasiedzenie na spadkodawców a potem postępowanie spadkowe -
    dlatego że zwolnienie z podatku od spadku (otwartego po 31
    grudnia 2006) dla najbliższej rodziny jest możliwe tylko w ciągu
    6 miesięcy od wydania postanownień o nabyciu spadku.

    Dzięki temu spadkobiercy nie płaciliby państwu tego "haraczu" -
    ani od zasiedzenia ani od spadku.