  • 1. Data: 2005-08-04 10:30:59
    Temat: jak sie rozliczac i co z vatem
    Od: g0blin <g...@s...pl>

    witam

    chce zalozyc firme zajmujaca sie hostingiem wlasnym oraz odsprzedawaniem
    na zasadzie procentowej hostingu firm drugich, tworzeniem serwisow,
    sklepow, w gre wchodzilyby uslugi fotograficzne...

    nie mam zielonego pojecia jak sie najlepiej rozliczac z fiskusem, czy
    jestem zobowiazany do zabawy z vatem. obroty miesieczne miescilby sie w
    zakresie 2000-3000 zl. jak sie mam rozliczac? czy mozecie mi to wyjasnic
    prosto i logicznie jak krowie na miedzy- najlepiej od A do Z ;) mysle ze
    przy dobrym wyjasnieniu dalbym rade robic to samemu ;)

    poczatkowo planuje prowadzic dzialalnosc w lokalu prywatnym a w
    przeciagu 2/3 miesiecy w biurze. przeczytalem ze koniecznym jest by
    placic rodzicom za to ze firma jest prowadzona w domu? jaka stawka tu
    obowiazuje? jak sie z tego rozliczac i jaki obowiazek takie rozliczanie
    naklada na rodzico jako wlascicieli lokalu.

    jak wyglada sprawa zwolnien z placenia skladek zusowskich dla
    absolwentow szkol wyzszych. czy jest mozliwe uzyskanie takiego
    zwolnienia na okres roku?

    bede wdzieczny za kazda pomoc, wskazowki, lopatologie w opisach i
    ewentualna literature...
    pozdrawiam
    Michal

  • 2. Data: 2005-08-05 07:03:56
    Temat: Re: jak sie rozliczac i co z vatem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Aug 2005, g0blin wrote:
    [...]
    > poczatkowo planuje prowadzic dzialalnosc w lokalu prywatnym a w przeciagu 2/3
    > miesiecy w biurze. przeczytalem ze koniecznym jest by placic rodzicom za to
    > ze firma jest prowadzona w domu?

    Chyba przekombinowałeś :)
    1. Dla lokali użyczonych "członkom rodziny" (zapis z ustawy) "nie
    ustala się wartości czynszowej" (też z ustawy).
    Krótko mówiąc - wyjątkowo jeśli użyczenia (do bezpłatnego korzystania)
    dokonują rodzice to NIE trzeba ani płacić ani wykazywać przychodu.
    1a. Jest haczyk: w lokalu użyczonym zwolnionym z określania przychodu
    "wydatki związane z nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania
    przychodów." Na pytanie czy telefon jest "związany z nieruchomością"
    nie ma dobrej odpowiedzi, na pewno są "związane" wydatki na energię,
    ogrzewanie itp - odpada zaliczanie ich w KUP.
    2. wszystkie rozważania z p.2 sprowadzają się do tego czy potrzebujesz
    zgody na prowadzenie DG w owym mieszkaniu.
    Po pierwsze: czy legalnie tam mieszkasz. I to IMO jest oczywiste :)
    Jeśli nie - to uprawniona osoba, czyli albo właściciel (czy mieszkanie
    jest własnością rodziców ?) albo dzierżawca któremu nie zabroniono
    takiej dyspozycji albo najemca który ma czarno na białym zgodę na
    podnajem i użyczenie - mogą ci tę zgodę wyrazić...

    > jaka stawka tu obowiazuje? jak sie z tego
    > rozliczac i jaki obowiazek takie rozliczanie naklada na rodzico jako
    > wlascicieli lokalu.

    Są właścicielami, tak ? Pytam bo czasami ktoś jest przekonany że
    np. posiadacz spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest
    "właścicielem" a to nieprawda, ma tylko nieograniczone prawo
    żeby mieszkać - i nie wiem czy akurat do "pozwolenia na DG" (komuś)
    jego kompetencje sięgają, trzebaby sprawdzić.
    JAKBYŚ płacił... to IMO rodzice rozliczaliby dochód: albo na
    KPiR albo ryczałtem... i skoro "na DG" to podlegaliby pod VAT
    (choćby ze zwolnieniem).

    Weź np:
    www.podatki.pl
    ...i poczytaj ustawę o podatku dochodowym. Tak na początek ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-08-05 08:05:39
    Od: g0blin <g...@s...pl>

    dzieki za bardzo dobre wyjasnienie, jedno juz wiem ze odpada czesc oplat
    z ktorymi sie liczylem.

    pozostalo mi chyba tylko wybrac sposob rozliczania sie i wojowac swiat ;)

    dziekuje i pozdrawiam serdecznie
    michal