  • 11. Data: 2009-04-23 20:37:53
    Temat: Re: jaki pit - osoba fizyczna, umowa o prace, najem działki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, pabi wrote:

    > Chyba jednak słabo sie orientujesz w temacie

    Cieszy mnie, że Ty się znasz.
    Mam pytanie! ;)

    > Ja jestem laikiem w tych tematach ale nawet ja wiem że wcale nie trzeba tu
    > wpłącać zaliczek

    Wyjaśnij mi, kto i kiedy skreślił przepis art.44.1.2 ustawy:
    +++
    Art. 44.
    1. Podatnicy osišgajšcy dochody:
    1) z działalnoœci gospodarczej, o której mowa w art. 14,
    2) z najmu lub dzierżawy

    - sš obowišzani bez wezwania wpłacać w cišgu roku podatkowego zaliczki na
    podatek dochodowy według zasad okreœlonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust.
    3f-3h.
    ---

    Sprawa wygląda jednak tak:
    - na początku nie była znana *kwota* przychodu.
    Rzeczywiście, przy tak niskiej kwocie (1000 zł/rok) zaliczka nie
    zdąży się pojawić, bo... zarobek będzie za niski.
    Faktycznie, po tym kiedy pojawiło się objaśnienie że to ledwo 1000 zł
    (rocznie) wypadało zauważyć że zaliczka się nie pojawi bo za mało
    zarobku. Przeoczyłem ten moment :]
    - za to pojawia się drugie pytanie - czy pytający jest świadom, że skoro
    ma przychody z najmu, to nie powinien pozwolić pracodawcy na odliczanie
    tzw. "części kwoty wolnej" (zwanej nieprawidłowo, ale wiemy o co chodzi).
    Bo właśnie od kwoty niepłaconego podatku (530,08 zł) bierze się to, że
    nie wyjdzie zaliczka od 1000 zł najmu. Ale nie wolno z tego
    obniżenia zaliczki korzystać dwa razy...

    > a podatnik ma do wyboru kilka dróg

    Jaaaaasne.
    Ma.
    Kilka.
    Jak pomyśli i do US zgłosi wybór "innej drogi" PRZED ROZPOCZĘCIEM
    tego wynajmu! Być może z tego było pytanie SDD - chciał wiedzieć
    czy zmieniałeś "domyślny" wybór.
    Owszem, mona wtedy wybrać np. ryczałt.
    I wtedy powinna już dawno być deklarację za 2008 złożona, bo termin
    dla rozliczenia ryczałtu minął 31. stycznia 2009.

    Masz jeszcze jakieś pomysły w tej kategorii? :)
    *BYŁ* wybór - ale już go nie ma, bo jest za późno.

    > i jest wsró nich pit roczny.

    Ale PIT roczny to jest JEDNO!
    A *zaliczki* na TEN SAM podatek, płacone W CIĄGU ROKU to jest DRUGA
    i OSOBNA sprawa.

    Każdy SAM musi policzyć i SAM musi wpłacać.
    Na koniec roku dokonuje się "rozliczenia", dlatego PITy 36
    są takie grube :]

    Fakt, że z obliczeń wyjdzie zero znacznie ułatwia rozliczenia,
    i tu trzeba przyznać Ci rację (że *w tym przypadku* zaliczek nie
    będzie).
    Pytanie co z oświadczeniem pracownika że "nie uzyskuje przychodów
    z najmu...".
    Zwyczajowo działa to tak, że księgowy podsuwa pracownikowi przy
    zatrudnieniu, ten podpisuje i nie patrzy że tam jest "w razie
    zmiany stanu zobowiązuję się w terminie ... powiadomić ...".

    Mogę się mylić, ale napisz czy zadbałeś o to aby pracodawca
    nie odliczał tzw. "kwoty wolnej" - jeśli tak, to rzeczywiście
    nie ma problemu.

    A VAT to osobna sprawa - jak ktoś prowadzi wynajem na cele niemieszkalne,
    to podlega pod VAT; może skorzystać ze zwolnienia i w zasadzie nic
    nie musi robic, poza prowadzeniem ewidencji (zawierającej z grubsza
    te same kwoty).

    > pozdr

    wzajm! :)

    - Gotfryd