  • 1. Data: 2004-09-21 09:31:59
    Temat: kasa fiskalna - czy zgłaszać?
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Witam,

    mam takie pytanko: sklepik spożywczy (nowa DG) KPIR bez VAT - zainstalował
    sobie DOBROWOLNIE kasę fiskalną.
    Czy musi ten fakt zgłaszać do Urzędu?

    Serwisant upiera się, że nie (bo dopiero w momencie przekroczenia 20K), ale
    ja mam odrębne zdanie.

    Wygląda to tak, iż
    1. wprawdzie obrót 20K nie został przekroczony - ale to podatnik ma prawo do
    instalacji kasy przed przekroczeniem sprzedaży na rzecz OFNDG.
    2. zgłoszenie w odpowiednim momencie kasy uprawnia do skorzystania z ulgi -
    tu tej ulgi nie ma, bo podatnik nie jest VAT-owcem,
    i niby faktycznie nie trzebaby było zgłaszać,
    ale...
    3. czy urząd skarbowy potraktuje miesięczne raporty sprzedaży z KF jako
    dokumentujące sprzedaż, czy mimo posiadania KF będzie wymagał prowadzenia
    odrębnej od KF ewidencji sprzedaży?

    ????

    Bardzo proszę o komentarz - IMO KF powinna być zgłoszona, choć to jest tylko
    moje zdanie...

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2004-09-21 09:38:48
    Temat: Re: kasa fiskalna - czy zgłaszać?
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Łukasz Kaliński pisze:

> [...]
    > odrębnej od KF ewidencji sprzedaży?
    >
    > ????
    >
    > Bardzo proszę o komentarz - IMO KF powinna być zgłoszona, choć to jest

    Mysle, ze to podatnik a nie "serwis" decyduje kiedy zainstalowac kase
    resjestrujaca obrot (fiskalna).

    Jesli chce dokonuje zgloszenia, serwis "fiskalizuje" kase i juz sa nowe
    obowiazki..

    Ale z drugiej strony nie widzejakichs przeszkod, by sobie za pomoca
    niefiskalizowanej kasy sprzedaz rejestrowac, gdy niema obowiazku stosowania
    kasy..

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-09-21 10:47:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Sep 2004, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ Łukasz Kaliński pisze:
    >+ > mam takie pytanko: sklepik spożywczy (nowa DG) KPIR bez VAT - zainstalował
    >+ > sobie DOBROWOLNIE kasę fiskalną.
    >+ > Czy musi ten fakt zgłaszać do Urzędu?
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Jesli chce dokonuje zgloszenia, serwis "fiskalizuje" kase i juz sa nowe

    Zgoda.

    >+ Ale z drugiej strony nie widzejakichs przeszkod, by sobie za pomoca
    >+ niefiskalizowanej kasy sprzedaz rejestrowac, gdy niema obowiazku stosowania
    >+ kasy..

    Sprzeciw:
    ++++++++
    3. Obowišzek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy podatników, którzy
    ewidencjonujš obrót przy zastosowaniu kas rejestrujšcych w rozumieniu
    przepisów [...]
    --------

    Tam jest o "kasach w rozumieniu przepisów" czyli kasa niesfiskalizowana
    "w rozumieniu przepisów" rejestrująca nie jest.
    Odpowiedzi (chwilowo ;) - przecież zaraz ktoś wyłoży :)) nie znam
    ale wobec "braku przeszkód" protestuję !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-09-21 11:24:59
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    [...]
> [...]
    > Odpowiedzi (chwilowo ;) - przecież zaraz ktoś wyłoży :)) nie znam
    > ale wobec "braku przeszkód" protestuję !

    No bo mamy tu "lamaniec jezykowy"

    niezafiskalizowana kasa nejest
    "kasa rejestrujaca w rozumieniu przepisow", lecz podobnie jakkamera
    rejestruje obraz owa kasa ktora w rozunmieniuprzepisuniejest "rejestrujaca"
    jednak "rejestrowac" ( w rozunmieniu normalnego jezyka polskiego) moze.

    Czlowiek moze sobie spisywac recznie na kartce obrot, moze na kalkulatorze z
    tasma, moze tez urzadzeniem, ktore my nazywamy "kasa niezafiskalizowana",
    a ktore w rozumieniu przemisow kasa rejestrujaca nie jest.

    Niema zakazu posadania niezafiskalizowanego urzadzenia ktore
    potocznie nazywa sie "kasa fiskalna".

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-09-21 13:39:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Sep 2004, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ Łukasz Kaliński pisze:
    [...Boguslaw...]
    >+ >> >> Po prostu drukuje raport
    >+ >> >> dzienny kasujacy i przepisuje do ewidencji..
    ^^^^^^^
    [...]
    >+ >> > Ale przecież nie o to chodzi, zeby robić dodatkową robotę.
    >+ >> > :-)
    >+ >>
    >+ >> jaka "dodatkowa" ?
    >+ >
    >+ > 1: raport dzienny
    >+ > 2. przepsuje do ewidencji...
    >+
    >+ I tak JAKOS trzeba utarg ustalic, wiec jakak "dodatkowa" ?
    >+ I tak trzeba wpisac, wiec czemu "dodatkowa" ?

    Boguś, zlituj się... Par. 20.2 rozporządzenia:
    +++++
    § 20. 1. Podatnicy, którzy ewidencjonujš obrót przy
    zastosowaniu kas rejestrujšcych, [...]
    2. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogš dokonywać zapisów
    w księdze na koniec każdego miesišca, w terminie okreœlonym
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w § 30 ust. 1, na podstawie danych wynikajšcych z miesięcznych
    zestawień raportów dobowych.
    -----

    Nie trzeba DZIENNIE siedzieć nad ewidencją... nawet jeśli
    to jest "chwila" i jeden wpis :)

    >+ A taka kasa moze roozne dodatkowoprzydatne funkcje pelnic.

    Nie podważamy.
    Tylko człowiek ma motywację do wynalazków... (znaczy: lenistwo :))

    >+ (chocby ustalic w jakich godzinach jaki utarg jest).

    Yhm... jak to ktoś pisał ?? "W razie problemów lub błędów lepiej
    nie mieć za dużo dowodów że były" ? :)
    [...]
    >+ > Czyli w dwóch słowach: niezafiskalizowana kasa może być jedynie
    >+ > urządzeniem pomocniczym/wspomagającym i wydruki z takiej kasy nie są
    >+ > dokumetami księgowymi.
    >+
    >+ A "zalacznikami" do dokumentow ?

    Załącznikiem to może sobie być.
    Ale musisz *wpisać* i to *codziennie* :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-21 18:55:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+
    >+ Niema zakazu posadania niezafiskalizowanego urzadzenia ktore

    Ależ tego nie podważam.
    Podważam możliwość nieprowadzenia ewidencji sprzedaży lub KPiR
    *w formie papierowej* w oparciu o rejestrację na niesfiskalizowanej
    kasie !
    Ponieważ podatnik ma dość sporo możliwości kombinowania które
    ewidencje chce mieć "obowiązkowo bieżące" - to powiedz którą
    z możliwości masz na myśli ? par. 19.1 ?
    IMHO niesfiskalizowana kasa jest tylko "urządzeniem rejestrującym",
    takiej rejestracji nie wykluczam - ale IMO wtedy nalezy codziennie
    sporządzać wydruk na "ponumerowanych kartach" (i tak drapiąc się
    w głowę co z tym "zbroszurowaniem") co spełnia wymogi ewidencji
    sprzedaży....
    Ale jak to powiadają... "każdy odpowiada za siebie", tak ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-09-22 10:22:58
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > sprzedaży....
    > Ale jak to powiadają... "każdy odpowiada za siebie", tak ? :)

    W przypadku "sprzedazy bezrachunkowej" i "niemaniu" obowiazku "kasy"
    wpisuje do ewidencji sprzeaz utarg raz dziennie wjednej pozycji

    Po prostu drukuje raport dzienny kasujacy i przepisuje do ewidencji..
    moze byc ?

    Boguslaw

  • 8. Data: 2004-09-22 11:23:07
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

> [...]
    > moze byc ?

    Ale przecież nie o to chodzi, zeby robić dodatkową robotę.
    :-)
    Ideą takiej osoby było pozbycie się obowiązku prowadzenia papierkowej
    ewidencji sprzedaży.

    W każdym razie byłem dzisiaj w US i najpierw otworzyli oczy, jak usłyszeli,
    że ktoś mógł wpaść na pomysł posiadania i używania niezafiskalizowanej kasy,
    potem po dłuższych dyskusjach [choć bez 100% przekonania] przychylili się
    jednak do tego, iż jednak kasa powinna być zafiskalizowana i zgłoszona do
    US, by była 'urządzeniem rejestrującym PODATKOWYM'.

    :-)
    pozdrawaim
    Łukasz Kaliński

  • 9. Data: 2004-09-22 11:28:53
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Łukasz Kaliński pisze:

    > Ale przecież nie o to chodzi, zeby robić dodatkową robotę.
    > :-)

    jaka "dodatkowa" ?

    dodatkowa robota to liczenie utargu....

    > Ideą takiej osoby było pozbycie się obowiązku prowadzenia papierkowej
    > ewidencji sprzedaży.

    Czyli chcial miec "urzadzenie ksiegowe" ?

    > W każdym razie byłem dzisiaj w US i najpierw otworzyli oczy, jak
    > usłyszeli, że ktoś mógł wpaść na pomysł posiadania i używania
    > niezafiskalizowanej kasy,

    No bo wyobrazili sobie nowa droga....
    A stara za are groszy mozna kupic....
    Nie oplaca sie, jako "fiskalna" bo modul kosztuje....
    a "nowe to nowe" i gwarancje ma...

> [...]
    > przekonania] przychylili się jednak do tego, iż jednak kasa powinna być
    > zafiskalizowana i zgłoszona do US, by była 'urządzeniem rejestrującym

    No przeciez tu nie bylo sporu.. mowiacjezykiem popularnym:
    By kasa fiskalna byla fiskalna musi byc fiskalna - no nie ?

    Natomiast nie wiem, czy taki "komputer" jakim jest niezafiskalizowana kasa
    moze byc "urzadzeniem ksiegowym" w szczegolnosci "rejestrem sprzedazy"

    Boguslaw

  • 10. Data: 2004-09-22 12:42:42
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    > jaka "dodatkowa" ?

    1: raport dzienny
    2. przepsuje do ewidencji...

> [...]
    >
    > Natomiast nie wiem, czy taki "komputer" jakim jest niezafiskalizowana kasa
    > moze byc "urzadzeniem ksiegowym" w szczegolnosci "rejestrem sprzedazy"

    I otóż odpowiedziałem powyżej - choć to nazwałem 'URZĄDZENIEM REJESTRUJĄCYM
    PODATKOWYM'.

    Czyli w dwóch słowach: niezafiskalizowana kasa może być jedynie urządzeniem
    pomocniczym/wspomagającym i wydruki z takiej kasy nie są dokumetami
    księgowymi.

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński