  • 11. Data: 2006-10-30 07:38:59
    Temat: Re: koszty inicjacyjne DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Oct 2006, Grzegorz wrote:

    > I jeszcze jedno: a gdzie w updf jest powiedziane, że kosztem jest wszystko co
    > służy osiągnieciu przychodu wydatkowane PO rozpoczęciu działalności????

    A dlaczego do mnie (na mój post) piszesz z *takim* pytaniem?
    Setki razy podkreślałem że ustawa zasadniczo stawia jeden warunek:
    poniesienie "w celu". Jeśli można uzasadnić że w momencie wydawania
    pieniędzy mieliśmy na uwadze cel który przyniósł przychód to ten (podstawowy)
    element mamy zaliczony.
    Opłata za rejestrację DG *jest* ponoszona "w celu", z zamiarem.
    No to pytałem: "dlaczego by nie"!
    Co akcentowałem - to konieczność wykazania legalności takiego działania.
    Bo IMO nie można kupić hali, zatrudnić 120 ludzi, kupować materiały do
    produkcji i twierdzić że "nie prowadzi się DG bo produkuję na magazyn".
    Dlatego uważam, że jeśli nabędzie się osprzęt (wyposażenie) przed
    rozpoczęciem DG, to nie można twierdzić że kupiło się je "w celu DG",
    bo taki zakup *sam w sobie* byłby już "prowadzeniem" (więc byłby dokonany
    *po* rozpoczęciu, tyle że nielegalnym :>).
    Ale opłaty urzędowe, z mocy przepisu ponoszone przed rozpoczęciem DG,
    w sposób oczywisty spełniają oba warunki (nie są prowadzeniem DG a służą
    uzyskaniu przychodów z DG), więc przeszkód nie widzę.
    A zapis "każdy na własną odpowiedzialność" jest uzasadniony osobistą
    odpowiedzialnością właśnie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2006-10-30 09:30:13
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 30-10-2006 o 08:38:59 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > Ale opłaty urzędowe, z mocy przepisu ponoszone przed rozpoczęciem DG,
    > w sposób oczywisty spełniają oba warunki (nie są prowadzeniem DG a służą
    > uzyskaniu przychodów z DG), więc przeszkód nie widzę.

    A jeśli z niewiedzy w pierwszymi miesiącu działalności (czerwiec 2006)
    nie wpisałem tego (100zł za rejestrację) w koszty to czy mogę to zrobić
    teraz?

    Piotr

  • 13. Data: 2006-10-30 17:34:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Oct 2006, PiotrB. wrote:

    > A jeśli z niewiedzy w pierwszymi miesiącu działalności (czerwiec 2006)
    > nie wpisałem tego (100zł za rejestrację) w koszty to czy mogę to zrobić
    > teraz?

    Podchwytliwe pytanie: a jak rozlicza się podatek dochodowy?
    (chodzi o okres)
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2006-10-30 18:59:46
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 30-10-2006 o 18:34:21 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > Podchwytliwe pytanie: a jak rozlicza się podatek dochodowy?
    > (chodzi o okres)
    > :)

    no dobra rocznie.
    czyli czuję, że jest szansa, że mogę;)

    Piotr

  • 15. Data: 2006-10-30 20:23:41
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 30-10-2006 o 19:59:46 PiotrB. <p...@o...pl> napisał(a):

    > no dobra rocznie.
    > czyli czuję, że jest szansa, że mogę;)

    hint 2: na jaką kwotę oszukasz fiskusa wrzucając zapomniane X zł
    kosztów ze stycznia w grudniu?

  • 16. Data: 2006-10-31 09:52:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > no dobra rocznie.
    > czyli czuję, że jest szansa, że mogę;)

    Maddy od czasu do czasu pytała jaki przepis zabrania uznania kosztu
    później, albo inaczej: co można zrobić podatnikowi który później
    zaksięgował koszt inny niż nabycie towarów handlowyh i materiałów
    podstawowych?
    Bo nie wiem jak innym, mi kontrola pokiwała głową "acha, f-ry za
    telefon księguje Pan w miesiącu następnym" ;) (a robię tak "dla
    jednolitości" z VAT, raz na rok na przełomie roku mogę się
    wysilić i zrobić inaczej, ale na to mam miesiąc czasu więcej ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2006-10-31 11:52:08
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 31-10-2006 o 10:52:56 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    > jednolitości" z VAT, raz na rok na przełomie roku mogę się
    > wysilić i zrobić inaczej, ale na to mam miesiąc czasu więcej ;))

    No dobrze, łapię zasadę. Na konkretnym przykładzie:
    Ponisłem inne koszty przed założeniem działalności i nie wpisałem do KPiR.
    np. mam tu fakturę za zakup firmowej domeny internetowej
    i hostingu dla firmowej strony www, i fakturę za szyld na budynek.
    Mogę to odliczyć teraz lub później byleby przed zakończeniem roku. ok.
    W międzyczasie przeszedłem na VAT, VATu nie mogę odliczyć od faktur
    wystawionych przed rejestracją, czyli księguję kwotę brutto i nie wpisuję
    do rejestrów VAT.

    Daj znać jeśli źle kombinuję:)

    Piotr

  • 18. Data: 2006-10-31 16:28:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Oct 2006, PiotrB. wrote:

> [...]
    > np. mam tu fakturę za zakup firmowej domeny internetowej
    > i hostingu dla firmowej strony www, i fakturę za szyld na budynek.

    No to do określenia jest, czy takie zakupy wchodzą w zakres prowadzania
    DG czy nie. Może ujmę inaczej: czy one *stanowią* prowadzenie DG?
    Po prawdzie wydaje się, że jest mało prawdopodobne żeby ktoś uznał
    że tak jest. Ale literalnie... widzisz różnicę w zakupie hali
    fabrycznej i "firmowej" strony www? ;)
    Definicja DG nie jest ścisła :( na poziomie szczegółów i w tym problem,
    IMO. Czynności podejmowane w celu uzyskania przychodu "w sposób
    zorganizowany i cišgły" IMO stanowią właśnie "działalność".

    > Daj znać jeśli źle kombinuję:)

    Ale nie podejmę się powiedzieć gdzie jest granica między nieprowadzeniem
    DG a 'jużprowadzeniem' DG. A składać samemu na siebie dowód (w postaci
    uznania dokumentu świadczącego o "jużprowadzeniu" przed terminem
    zgłoszonym w US i ZUS jako "rozpoczecie") mogłoby nie być dobrym
    pomysłem. Ale to już "każdy za siebie" :)
    Uznaje się że "zakupy uboczne" (jakaś pieczątka albo co) mogą być,
    myślę że szyld też by mógł :]

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2006-10-31 22:34:54
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 31-10-2006 o 17:28:08 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > No to do określenia jest, czy takie zakupy wchodzą w zakres prowadzania
    > DG czy nie. Może ujmę inaczej: czy one *stanowią* prowadzenie DG?

    Nie. Strona www i e-mail ma służyć do informowania klientów o usługach,
    do kontaktowania się z nimi, konsultacji, przesyłania rysunków itp.
    Uruchomiona w dniu rozpoczęcia działalności.

    > Po prawdzie wydaje się, że jest mało prawdopodobne żeby ktoś uznał
    > że tak jest. Ale literalnie... widzisz różnicę w zakupie hali
    > fabrycznej i "firmowej" strony www? ;)

    strona www nie jest aż tak niezbędna jak hala:)
    ale strona www i adres e-mail to prawie takie samo narzędzie
    w biurze jak telefon (abonament telefoniczny), więc na zdrowy rozum
    jest to koszt ogólny prowadzenia działalności.
    bo chyba nie koszt reprezentacji i reklamy?

    > Definicja DG nie jest ścisła :( na poziomie szczegółów i w tym
    > problem, IMO. Czynności podejmowane w celu uzyskania przychodu "w sposób
    > zorganizowany i cišgły" IMO stanowią właśnie "działalność".

    no właśnie, bez przychodu nie ma działalności:)

> [...]
    > zgłoszonym w US i ZUS jako "rozpoczecie") mogłoby nie być dobrym
    > pomysłem. Ale to już "każdy za siebie" :)

    Może i tak ale ja jestem dodatkowo kryty ponieważ te zakupy musiałem zrobić
    przed rozpoczęciem, zgodnie z umową zawartą z Urzędem Pracy o dotację.
    Przy czym środki na stronę www i hosting, szyld itp. pochodziły z mojej
    kieszeni a nie z Funduszu Pracy.
    Poza tym wykupienie hotingu i domeny nie oznacza, że strona www już
    od razu działa i jest dostępna, zarabia na jakichś reklamach,
    czy coś w tym rodzaju.

    > Uznaje się że "zakupy uboczne" (jakaś pieczątka albo co) mogą być,
    > myślę że szyld też by mógł :]

    Dzięki:)

    Piotr

  • 20. Data: 2006-11-01 23:49:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > no właśnie, bez przychodu nie ma działalności:)

    Kiedy zapisałem tezę przeciwną :) - że czynności wykonywane *w celu*...
    Nawet jeśliby tego przychodu nie przyniosły.
    Bo owszem, spotyka się taki pogląd iż "rozpoczęcie DG ma miejsce
    w dniu wystawienia 1. f-ry", ja się z nim nie zgadzam.
    I z tego co napisałeś, to właśnie "koszty ogólne" są tym elementem
    który nie jest jasny, popatrzmy tak: czy zaliczenie w KUP delegacji
    do kontrahenta, dokonanej przed rozpoczęciem DG, nie będzie czasem
    dowodem na wcześniejsze prowadzenie DG... a raczej koszt zalicza
    się do "ogólnych".

    Niemniej przyznam że sam mam wątpliwości co do czepiania się kosztów
    ogólnych :) acz przezornie umowę o "firmowy" telefon zawarłem w dniu
    rozpoczęcia DG :]

    > Może i tak ale ja jestem dodatkowo kryty ponieważ te zakupy musiałem zrobić
    > przed rozpoczęciem,

    O nie.
    "Te zakupy" to jak mniemam środki trwałe?
    To przyjmij do wiadomości że ST są objęte wyjątkową zasadą: zaliczenie
    w koszt dotyczy amortyzacji (to wiesz) i *nie jest* uwarunkowane
    "zakupem w celu prowadzenia DG"!
    W odróżnieniu od "zwykłych kosztów", które wolno uznać za KUP tylko
    pod warunkiem że były *nabyte w celu* (znaczy jak były nabyte bez
    celu gospodarczego, albo ogólnie bez celu który przyniósł przychód,
    to późniejsze "przekwalifikowanie" nie uprawnia do zaliczenia
    w koszty) - dla ST jest zapis iż wystarczy aby były własnością
    lub współwłasnością podatnika i były *wykorzystywane* w celu DG!
    Kiedy i po co podatnik je kupił nikogo nie obchodzi.
    Ale innych wydatków to nie dotyczy - więc jak podatnik wpisuje
    jakiś inny wydatek w KUP, to trzeba przyjąć że poniósł go mając
    na względzie cel gospodarczy, że myślał o tym iz ma służyć
    do przynoszenia przychodu :)

    > Poza tym wykupienie hotingu i domeny nie oznacza, że strona www już
    > od razu działa

    Już wyżej przyznałem że opisałem stanowisko bardzo zachowawcze :)
    Tak "na rozum" jestem skłonny się zgodzić.
    Czy zdarza się abu US czepiał się takich wcześniejszych "ogólnych"
    kosztów? - nie wiem. Przykład z pieczątką wskazuje że nie powinien.

    pzdr, Gotfryd