  • 1. Data: 2006-10-25 19:34:30
    Temat: pensja pracownikow... kiedy powinna byc naliczana i wyplacana?
    Od: "piatkos" <p...@g...com>

    Witam,

    spotkalem sie juz z roznymi podjsciami do tego tematu i zastanawiam sie
    jak to jest.
    Czy wyplata powinna byc przelewana na koniec miesiaca? czy z poczatkiem
    nastepnego?

    do kiedy musi wplynac na konto pracownika? i kiedy moze najwczesniej?

    widzialem juz pracodawcow, ktorzy w okolicy 15 przelewali pieniadze
    nalezne za zeszly miesiac (ponoc tyle trwalo rozliczenie czasu pracy,
    premii, itp)
    znam tez firmy, gdzie wyplata za biezacy miesiac jest na kontach
    pracownikow 23, 25. A kazdy pracownik musi wczesniej przekazac
    informacje, czy skorzysta z jakichs dni wolnych jeszcze czy nie..

    jak to powinno byc w wersji idealnej? a jak dopuszczaja przpeisy? :)

    Wojtek

  • 2. Data: 2006-10-25 19:56:16
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    piatkos wrote:
> [...]
    > nastepnego?
    >
    > do kiedy musi wplynac na konto pracownika? i kiedy moze najwczesniej?

    Zdaje się że najpóźniej do 10tego następnego miesiąca.

  • 3. Data: 2006-10-25 20:06:51
    Od: "armi" <armi3@wytnijto_wp.pl>

    Użytkownik "witek" <w...@s...gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Zdaje się że najpóźniej do 10tego następnego miesiąca.

    do kiedy maja byc wyliczone to nie wiem.
    ale data wyslania pensji do pracownika decyduje o tym w ktorym miesiacu
    wrzucamy to sobie w koszty

    pozdr.
    armi

  • 4. Data: 2006-10-25 20:23:49
    Od: "piatkos" <p...@g...com>

    witek wrote:
    > Zdaje się że najpóźniej do 10tego następnego miesiąca.

    a najwczesniej?:)

    Wojtek

  • 5. Data: 2006-10-25 22:48:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Oct 2006, witek wrote:

    > Zdaje się że najpóźniej do 10tego następnego miesiąca.

    To wg KP :) - ale jeśli układ zbiorowy, regulamin pracy lub sama umowa
    o pracę stanowi korzystniej - to korzystniej (dla pracownika).

    IMVHO "wypłata" np. 25. danego miesiąca ma formę *zaliczki*.
    Przyznam, że nie wiem czy w razie kiedy średnia wartość zaliczki
    odpowiada oczekiwanemu wynagrodzeniu to pracodawca mógłby nie
    dokonać rozliczenia "do 10.".
    Mi się zdaje, że powinien (rozliczyć "dokładnie").
    Najwcześniej? - chyba nie ma zakazu żeby zaliczkę wypłacać 1. go bm :),
    co najwyżej KUP wypadnie korygować jak wyjdzie że wypłacono bezzasadnie.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-10-25 22:53:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Oct 2006, armi wrote:

> [...]
    [...]
    > ale data wyslania pensji do pracownika

    Sprzeciw!
    IMO piatkos dobrze ujął: dla celów cywilnoprawnych liczy się data
    *otrzymania* wynagrodzenia (na konto). Kiedyś (daaaawno!) była dyskusja
    na .prawo, popieram tezę że liczy się data zaksięgowania na koncie
    (nawet, jeśliby w danym dniu wpłata nie była "widoczna" ale później
    bank dokonywał korekty zapisów - nie wiem czy DZIŚ jakiś bank jeszcze
    tak robi, kilka lat temu było to powszechne).
    Ale data wysłania IMO nie jest datą "postawienia do dyspozycji",
    po 3 sesji elixiru dojdzie już na drugi dzień (o ile jest roboczy!).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-10-26 05:19:31
    Od: "piatkos" <p...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > Przyznam, że nie wiem czy w razie kiedy średnia wartość zaliczki
    > odpowiada oczekiwanemu wynagrodzeniu to pracodawca mógłby nie

    z tego co pamietam, akurat w tej firmie, to lista plac podpisywana byla
    wlasnie w okolicach 24-25 i od razu realizowana. zawsze zastanawialo
    mnie czy to nie za wczesnie na rozliczenie wyplaty.
    nie widzialem umow o prace, a ni regulaminu, ale rzeczywiscie w nich
    moglo byc stwierdzone, ze placone jest np. od 22 do 22 nastepnego
    miesiaca. zastanawiam sie jednak czy tak mozna?

    Wojtek

  • 8. Data: 2006-10-27 17:08:59
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

[...]

    To chyba wynika z kodeksu pracy. Chwilowo żadnego nie moge znaleźć więc
    napisze co pamiętam.
    Tam chyba mówi się że wynagrodzenie wypłaca się nie rzadziej niż raz na
    miesiąc. Ale chyba nie ma uregulowania do kiedy i od kiedy.
    A różne daty może przyjąć zakład.
    Ale jeżeli przyjmie, że do końca miesiąca mają być wypłaty to jeżeli jest
    przelewem na konto - pieniądze muszą być do dyspozycji pracownika do końca
    miesiąca.
    Dlatego w zakładzie może się trafiś sytuacja, że jeden ma pieniądze np 26 a
    inny 31. Dziwne ale droga pieniędzy pomimo eliksiru nadal jest długa między
    niektórymi bankami.

    W znanych mi instytucjach, gdzie wypłaty mają być do końca miesiąca
    praktykowane są wypłaty za grudzień (do 31 grudnia) realizowane do 18-19
    grudnia. Takie terminy wypłat przechodziły już przez różne kontrole - i uks
    i pip i zus i nikt nigdy nie miał żadnych zastrzeżeń

    --
    PawełJ

  • 9. Data: 2006-10-27 19:39:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Oct 2006, pawelj wrote:

    > To chyba wynika z kodeksu pracy. Chwilowo żadnego nie moge znaleźć

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-pracy--1_2_
    122.html

    > Tam chyba mówi się że wynagrodzenie wypłaca się nie rzadziej niż raz na
    > miesiąc. Ale chyba nie ma uregulowania do kiedy i od kiedy.

    Jest:
    § 2. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesišcu wypłaca się z dołu,
    niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokoœci, nie póŸniej jednak
    niż w cišgu pierwszych 10 dni następnego miesišca kalendarzowego.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-10-28 11:42:11
    Od: "Baton" <k...@N...fm>

    > Jest:
    > § 2. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu,
    > niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak
    > niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.

    Z punktu widzenia ksiegowego: wyplata 10 lutego (za przeprazowany styczen)
    jest dla firmy kosztem miesiaca stycznia czy lutego? Podobnie z zusem (do
    15-ego)...

    Pozdrawiam

    Baton