  • 21. Data: 2002-05-07 15:33:37
    Temat: Re: księgowanie księga przych i rozch
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    Gotfryd i Maddy witajcie

    podam taki przyklad , ksiegujemy tak jak proponujecie wg memorialu.
    i teraz otrzymuje np fa za wode w kwietniu (za kwiecien) z terminem
    platnosci 10-maj , wiec ja ksieguje w koszty w kwietniu , ale niestety o
    Vat-cie musze pamietac i odliczyc go dopiero w deklaracji za maj ,
    wg mnie to jest to utrudnienie przy zasadzie memorailu , czy tez tak
    uwazacie ?
    pozdr.
    jacek

  • 22. Data: 2002-05-08 10:53:28
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 May 2002, jacek wrote:

> [...]
    >+ Vat-cie musze pamietac i odliczyc go dopiero w deklaracji za maj ,
    >+ wg mnie to jest to utrudnienie przy zasadzie memorailu , czy tez tak

    No, byłoby utrudnienie.
    Powiedz mi, co ci szkodzi dostać tą fakturę w maju ? ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 23. Data: 2002-05-08 16:33:16
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    witaj Gotfryd

    jak dostane te fakure w maju , ale przed 20-05 to i tak zgodnie z zasada
    memorialu zalicze ja w koszty w kwietniu i problem z vatem pozostanie
    pozdrowienia
    jacek

  • 24. Data: 2002-05-09 16:42:03
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Wed, 8 May 2002 18:33:16 +0200), "jacek"
    <k...@p...onet.pl> był(a) napisał(a):

    >jak dostane te fakure w maju , ale przed 20-05 to i tak zgodnie z zasada
    >memorialu zalicze ja w koszty w kwietniu i problem z vatem pozostanie
    >pozdrowienia
    >jacek

    Nie, zgodnie z zasadą, jeśli dostaniesz ją w maju, to zaliczysz ją w
    maju lub później.

    ZTCW to nawet NIE WOLNO Ci jej zaliczyć wcześniej!

    --
    Jego Eminencja Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 25. Data: 2002-05-09 18:28:40
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Tristan Alder wrote:

> [...]

    Problem z VATem zawsze bedzie gdzies występował, ponieważ zasady jego
    odliczania nie zbiegaja sie prawie z zasadami zaliczania wydatków w koszty.
    A co jeżeli dostaniesz majową fakturę 31 maja i nie zdążysz za nia zapłacić?
    Juz masz rozbierzność, chyba że tak zalezy Ci na idealnym zgraniu kwitów że
    podarujesz skarbowi państwa ten VAT na jeden miesiąc.
    Wszystko tak naprawde opiera sie o opłacalność. Metoda kasowa generalnie
    jest nieopłacalna, bo nie mozna jej stosowac również do przychodów.
    Odrobina wysilenia pamięci daje nam spore korzyści w postacie później
    płaconych podatków - wlistopadzie zysk jest co najmniej podwójny.

    > Nie, zgodnie z zasadą, jeśli dostaniesz ją w maju, to zaliczysz ją w
    > maju lub później.
    >
    > ZTCW to nawet NIE WOLNO Ci jej zaliczyć wcześniej!
    Nie, nie Tristanie, To nie tak.
    Tu jacek akurat ma rację.
    Kwestia daty wpływu faktury nie jest istotna w podatku dochodowym: zasada
    memoriału każe uznawać koszty w okresie którego *dotyczą* a zasada kasy w
    okresie w którym faktycznie poniesiono wydatek - *zapłacono*. Nie ma
    trzeciej opcji.
    Data wpływu jest istotna w przypadku odliczania VAT - to ustawa o PTU
    wyraźnie mówi że możesz odliczyć VAT naliczony "w miesiącu otrzymania
    faktury lub w miesiącu nastepnym".
    Fakturę zaliczysz w koszty miesiąca w którym ja otrzymałeś w sytuacji, gdy
    np. właściwy miesiąc jest juz zamknięty ( w praktyce - po zlożeniu PIT lub
    CIT).
    A poza tym nie jest to aż tak istotna kwesia, bo okresem rozliczeniowym dla
    podatku dochodowego jest rok. Natomiast okresem rozliczeniowym dla VAT jest
    miesiąc, więc tutaj kwestia wpływu faktury jest bardzo istotna.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 26. Data: 2002-05-09 21:09:22
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 May 2002, Magdalena Woloszyk wrote:

> [...]
    [...]
    >+ podarujesz skarbowi państwa ten VAT na jeden miesiąc.
    >+ Wszystko tak naprawde opiera sie o opłacalność.

    Ano.
    [...]
> [...]

    >+ np. właściwy miesiąc jest juz zamknięty ( w praktyce - po zlożeniu PIT lub

    Ale jak ktoś zamknie miesiąc 1. następnego miesiąca ?? ;) -:O

    >+ A poza tym nie jest to aż tak istotna kwesia, bo okresem rozliczeniowym dla
    >+ podatku dochodowego jest rok.

    IMHO - "właśnie".
    Przypomnę że *nawet w tym zakresie* pewne odchylenia mogą się
    zdarzyć i bardzo przesadzać nie należy.
    Bo inaczej trzeba by się przejmować dzieleniem faktury na
    czworo :] - np. za TPSA (opłata za bieżacy miesiąc, rozliczenie
    za zeszły, dwie stawki VAT; zresztą ja mam płatności 25..27 :)).
    A ufam zdaniu Orki, że zaliczywszy grudniowe koszta telefonu
    w styczeń (pospieszyłem się z podsumowaniem KPiR) nie narażam
    sie aż tak, żeby mi kto miał co urywać :>

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 27. Data: 2002-05-12 20:46:56
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 09 May 2002 20:28:40 +0200), Magdalena
    Woloszyk <m...@e...com.pl> był(a) napisał(a):

> [...]
    >memoriału każe uznawać koszty w okresie którego *dotyczą* a zasada kasy w
    >okresie w którym faktycznie poniesiono wydatek - *zapłacono*. Nie ma

    Nie no, moment, koszt można wpisać do PKPiR bodajże do pół roku, a do
    VATu w miesiącu _otrzymania_ faktury lub w następnym.

    Jeżeli dostaję FV 12 maja, to nawet jak ma datę z 20 kwietnia, to
    wpisuję ją w maju!

    >Data wpływu jest istotna w przypadku odliczania VAT - to ustawa o PTU
    >wyraźnie mówi że możesz odliczyć VAT naliczony "w miesiącu otrzymania
    >faktury lub w miesiącu nastepnym".

    No więc właśnie...

    >Fakturę zaliczysz w koszty miesiąca w którym ja otrzymałeś w sytuacji, gdy
    >np. właściwy miesiąc jest juz zamknięty ( w praktyce - po zlożeniu PIT lub
    >CIT).

    Ale równie dobrze w miesiacu otrzymania, bowiem mogłem mieć miesiąc
    zamknięty już 1. maja, prawda?

    >A poza tym nie jest to aż tak istotna kwesia, bo okresem rozliczeniowym dla
    >podatku dochodowego jest rok. Natomiast okresem rozliczeniowym dla VAT jest
    >miesiąc, więc tutaj kwestia wpływu faktury jest bardzo istotna.

    No więc ostatecznie pokołowałaś i doszłaś do tego, że mam rację
    wpisując sobie spokojnie w miesiącu otrzymania...

  • 28. Data: 2002-05-13 06:59:26
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Tristan Alder napisał:

    > Nie no, moment, koszt można wpisać do PKPiR bodajże do pół roku, a
    > do VATu w miesiącu _otrzymania_ faktury lub w następnym.

    Koszty możesz wpisac do KPiR w roku którego dotyczą, jeżeli kierujesz
    się zasadą memoriału, lub w roku w którym zostały faktycznie
    poniesione, jeżeli kierujesz sie zasada kasy.
    ROKU, Tristanie, całego roku podatkowego. Skąd Ci to pół roku wyszło,
    doprawdy nie jestem w stanie wykoncypować. Rok jest okresem
    rozliczeniowym podatku dochodowego.
    Pomijam oczywisty fakt, że nie mozna wpisac w koszty wydatku PRZED
    jego poniesieniem lub w praktyce przed otrzymaniem dokumentu.
    Jeżeli zapomnisz ująć jakis koszt w jednym miesiącu, to ujmujesz go w
    następnym, albo po pół roku albo, w sytuacji ekstremalnej, po 11
    miesiącach.

    > Jeżeli dostaję FV 12 maja, to nawet jak ma datę z 20 kwietnia, to
    > wpisuję ją w maju!
    Ok.Mozesz w maju, nie musisz, nie jest to zasada bezwzględnie
    obowiązująca. Ty tak robisz, i jest to prawodłowe, ale ja wpiszę ją w
    kwietniu i jest to *też* prawidłowe. A jeżeli o niej zapomnę to wpiszę
    ją do księgi w czerwcu, sierpniu albo grudniu, jak sobie przypomnę,
    albo znajde ja za kanapą. Natomiast oboje nie możemy tej faktury
    wpisać w marcu (pomijając nawet względy techniczne). I tyle.

    Żebys sie nie czepiał - nie dotykam w ogóle sprawy VAT bo nie on był
    przedmiotem dyskusji.
    Próboje Ci uświadomić, że ustawodawca zostawił nam jednak pewna
    swobodę w tym względzie od strony podatku dochodowego.

    > No więc właśnie...
    Ja bym Ci może coś zasuregowała, Tristanie i nie obrażaj sie zaraz
    (faceci sa strasznie obraźliwi, a juz na tej liście to chyba siedzi
    czołówka:)))
    Może najpierw czytaj *cały* post do końca a potem odpowiadaj, bo
    odpowiadanie w sytuacji, kiedy nie wiesz jeszcze co jest w następnym
    akapicie daje właśnie takie efekty - masło maslane wychodzi, najpierw
    się ze mną sprzeczasz, a potem "no własnie".

    > No więc ostatecznie pokołowałaś i doszłaś do tego, że mam rację
    > wpisując sobie spokojnie w miesiącu otrzymania...

    Chyba zapomniałeś, Tristanie, że zareagowałam na twoją kategoryczną
    wypowiedź, że w koszty można wpisac fakturę w miesiącu otrzymania
    lub w następnym i koniec kropka. A to przeciez nieprawda, i to jest
    przedmiotem tej dyskusji.
    Przecież to ja twierdziłam, że jest pewna dowolność. To ty zawęziłeś
    termin. Nie wykręcaj kota ogonem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 29. Data: 2002-05-13 10:27:14
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 May 2002, Maddy wrote:

> [...]
    >+ poniesione, jeżeli kierujesz sie zasada kasy.
    >+ ROKU, Tristanie, całego roku podatkowego. Skąd Ci to pół roku wyszło,
    [...skąd wziął pół roku to też nie wiem :)...]

    Chciałbym, aby było to gdzieś *jasno i wyraźnie* zapisane
    (w prawie). Nie jest. Owszem, kilka zapisów sugeruje że
    tak być powinno... :) ale kilka innych nie... :(

    >+ Pomijam oczywisty fakt, że nie mozna wpisac w koszty wydatku PRZED
    >+ jego poniesieniem lub w praktyce przed otrzymaniem dokumentu.

    No, to jako osobnik doczytujący (czasem ;>) posta przed pisaniem
    odpowiedzi :) i stwierdzający że "pomijamy sprawę VAT" pozwolę
    sobie zaprotestować !
    Rozp. min. nt. KPiR, par. 16.2, otrzymanie towaru handlowego
    przed otrzymaniem dokumentów.
    Nie ma dokumentu - trzeba "wygenerować" *i wpisać* do KPiR !
    Co zrobić w przypadku jeśli ktoś prowadzi KPiR korzystając
    z par.30, czyli księgując "nie na bieżąco" - nie mam pojęcia :>
    (szczególnie jeśli prowadzi SAM, w oparciu o $30.3 - czyli
    ewidencję VAT !)
    Takoż nie twierdzę że taki "wpis ze spisu" ma moc wystarczającą
    żeby odpuścić sobie "właściwy papier" - ale...
    No i nie da się zaprzeczyć że sytuacja jest możliwa ! (faktura
    "idzie" pocztą).

    >+ Jeżeli zapomnisz ująć jakis koszt w jednym miesiącu, to ujmujesz go w
    >+ następnym, albo po pół roku albo, w sytuacji ekstremalnej, po 11
    >+ miesiącach.

    A po 13 miesiącach ?
    Nie, ja nie żartuję: tak gdzieś styczeń/luty rozważałem sobie
    że PO COŚ jest termin do końca kwietnia z rozliczeniem podatku
    rocznego... !

> [...]
    >+ kwietniu i jest to *też* prawidłowe. A jeżeli o niej zapomnę to wpiszę
    >+ ją do księgi w czerwcu, sierpniu albo grudniu, jak sobie przypomnę,

    No, prawie... *Co najmniej* materiały handlowe są z takiej
    dowolności wyłączone: par. 17.1.
    I powiem ci, że NIE PODOBA mi się par.17.2 wspomnianego
    rozporządzenia :( bo zaprzecza temu co piszesz.
    A z kolei par.11.4.3 - właśnie *za wyjątkiem* towarów
    handlowych i materiałów podstawowych - usprawiedliwia
    podatnika w myśl podanych przez ciebie zasad.

    *Wydaje się* że opóźnione wpisanie kosztów (par.11.5)
    można wrzucić w 11.4.3 - ale... ten polski ("ten", czyli
    uzywany w ustawach i rozporządzeniach) jest nie dość
    dokładnie zdefiniowany do stosowania algebry zbiorów :]

    [...]
    >+ Żebys sie nie czepiał - nie dotykam w ogóle sprawy VAT bo nie on był
    >+ przedmiotem dyskusji.

    W sprawie formalnej: przedmiotem dyskusji było parę
    drobiazgów, np. w międzyczasie problem pt. "musisz pamiętać
    o oddzielnym księgowaniu" (jakoby), jakby nie patrzeć
    chodziło o "dwukrotne" (oddzielne) księgowanie VAT i PD.

    >+ Próboje Ci uświadomić, że ustawodawca zostawił nam jednak pewna
    >+ swobodę w tym względzie od strony podatku dochodowego.

    Co prawda uświadamiasz Tristana, ale *chciałbym* żeby było
    tak jak piszesz - tylko przekonany (tak do końca) nie jestem
    czy "podparcie" w przepisach jest dość wyraźne.

    I czy jakiegoś pięknego dnia USy się nie obudzą i (podobnie
    jak to z kratką było) nie stwierdzą "no tak, niby było
    tolerowane, ale w rozporządzeniu..." :(

    [...do Tristana w innej sprawie...]
    >+ (faceci sa strasznie obraźliwi, a juz na tej liście to chyba siedzi
    >+ czołówka:)))

    ...jestem w czołówce ???!! (aż ciekawość spytać) -:)

> [...]
    >+ przedmiotem tej dyskusji.
    >+ Przecież to ja twierdziłam, że jest pewna dowolność.

    Ja tam jestem za (dowolnością). Ale biuro podatkowe mi
    marudziło że tak nie należy :(

    Pozdrowienia, Gotfryd
    PS: ostatnio zostałem (również przez biuro) delikatnie obwarczany
    w sprawie paragonów; może pamiętacie wątki "DW a..." - więc
    zdaniem biura DW do paragonu nie jest błędem (nie zapomniałem,
    że na grupie widziałem zdanie przeciwne) ale "nie należy brać
    paragonów, to w ostateczności..."

    Pamiętam że kiedyś znęcałaś się nad kioskarzem :) z fakturą
    za czasopisma: może jakiś konkret wobec "niekoszerności"
    paragonów ?? VAT tracę, ok, ale... co jeszcze stanowi PRZECIW
    braniu paragonów ?? Mam znowu taki (za spinacze, konkretnie)
    i nie mam zamiaru zapłacić podatku od tej sumy :> - coś źle
    robię ??
    Par. 14.2.3 rozp. w sprawie KPiR - "zakup w jedn. handlu
    detalicznego materiałów pomocniczych", jak dla mnie.
    Dla objaśnienia mojej opinii: spinacze można by wrzucić w KPiR
    bez DW na podst. par.14.4 na podstawie paragonu. Ale inne
    zakupy to były np. czasopisma "fachowe" a to IMO się do 14.4
    nie łapie (ale 14.2.3 jak najbardziej - czyli dać DW).

  • 30. Data: 2002-05-13 19:30:45
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Mon, 13 May 2002 08:59:26 +0200), Maddy
    <m...@i...pl> był(a) napisał(a):

    >Ja bym Ci może coś zasuregowała, Tristanie i nie obrażaj sie zaraz
    >(faceci sa strasznie obraźliwi, a juz na tej liście to chyba siedzi
    >czołówka:)))

    E, nie żartuj? To raczej na odwrót -- ludzie na mnie się obrażają, bo
    bywam upierdliwy :-)

> [...]
    >akapicie daje właśnie takie efekty - masło maslane wychodzi, najpierw
    >się ze mną sprzeczasz, a potem "no własnie".

    Spoko, ale po części dotyczy też Ciebie, bo Byłypert mówił o
    strasznych problemach z memoriałem, gdyż otrzymawszy fakturę w maju
    musi się martwić księgowaniem w kwiecień (bo FV ma datą kwietniową)...
    Stąd zaoponowałem przeciwko Twojej zgodzie na jego słowa.

> [...]
    >przedmiotem tej dyskusji.
    >Przecież to ja twierdziłam, że jest pewna dowolność. To ty zawęziłeś

    Zawęziłem, bo nie zastanawiałem się nad tym, ale zdziwiłem się, że
    popierasz stwierdzenie o problemach z memoriałem w PKPiR...

    >Nie wykręcaj kota ogonem.

    Nie wykręcaj szczura ogonem. :-)