  • 1. Data: 2011-01-25 11:12:53
    Temat: ksiegowaniue faktury z wcześniejszą datą.
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Wystawiłem fakture za internet o treśi "abonament za miesiac grudzien 2010 z
    datą 31 grudzien- firmie
    Dostarczyłem ją 24 stycvznia 2011. Czy "firma" moze ją sobie zaksiegowac w
    miesiacu styczniu ?
    Własciciel twierdzi ze "zamknał juz rok" - 2010- i nic z tą fakturą juz nie
    moze zrobić.
    Faktycznie nic z nią nie zrobi ? czy moze zrobić adnotacje : otrzymałem fakture
    w styczniu i na styczen zaksiegować?

  • 2. Data: 2011-01-25 11:37:20
    Temat: Re: ksiegowaniue faktury z wcześniejszą datą.
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 25-01-2011 12:12, BETON pisze:
> [...]
    > Faktycznie nic z nią nie zrobi ? czy moze zrobić adnotacje : otrzymałem
    > fakture w styczniu i na styczen zaksiegować?

    Zaksięgować gdzie?

    W koszty (pewnie PKPiR, bo raczej nie KH - chyba ze księgowy to
    kamikadze) należy ją ująć w 2010 roku.
    Nie może jej zaksięgować w styczniu, bo kosztów nie można sobie dowolnie
    przerzucać między latami.
    Teoretycznie można by je przerzucić, gdyby nie było możliwości ujęcia we
    właściwym roku. Ale ta niemożność musi być obiektywna, a nie "bo się
    chciałem szybciej rozliczyć".

    Jak ktoś zamyka rok (cokolwiek to znaczy? podejrzewam że PIT roczny) już
    w styczniu, to jego problem.
    W końcu wiedział, że dostanie jeszcze fakturę dotycząca kosztów grudnia
    - to przecież abonament miesięczny za coś, z czego korzystał.

    A VAT może odliczyć i w styczniu i w lutym nawet, wiec nic straconego.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2011-01-25 18:51:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maddy wrote:

> [...]
    > W końcu wiedział, że dostanie jeszcze fakturę dotycząca kosztów
    > grudnia - to przecież abonament miesięczny za coś, z czego korzystał.

    Skoro prawo dopuszcza możliwość złożenia PITa rocznego dnia 2 stycznia,
    to musi przewidywać także sytuacje, że ktoś dostanie taką fakturę.
    Wiedział czy nie wiedział jest tu mniej istotne. Dlaczego uważasz, że
    dokonana w prawnie dopuszczalnym terminie operacja zamknięcia KiPR
    to jest nieobiektywna niemożność rozliczenia jakichś zabłąkanych faktur
    (w kosztach roku następnego)

  • 4. Data: 2011-01-25 18:54:49
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-01-25 19:51, cef wrote:
> [...]
    > dokonana w prawnie dopuszczalnym terminie operacja zamknięcia KiPR
    > to jest nieobiektywna niemożność rozliczenia jakichś zabłąkanych faktur

    Tak czy siak zawsze (chyba) może zniknąć oryginał i zaksięgować na
    podstawie duplikatu w dacie otrzymania tegoż. Mylę się?

    Piotrek

  • 5. Data: 2011-01-25 22:16:00
    Od: <s...@a...pl>

    > Tak czy siak zawsze (chyba) może zniknąć oryginał i zaksięgować na
    > podstawie duplikatu w dacie otrzymania tegoż. Mylę się?

    Do VAT tak, do PIT nie. Przy PIT wpisujesz do kpir roku, którego f-ra
    dotyczy i składasz korektę rozliczenia rocznego.

  • 6. Data: 2011-01-26 07:33:35
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 25 Jan 2011 19:51:55 +0100, cef napisał(a):

    > Skoro prawo dopuszcza możliwość złożenia PITa rocznego dnia 2 stycznia,
    > to musi przewidywać także sytuacje, że ktoś dostanie taką fakturę.
    > Wiedział czy nie wiedział jest tu mniej istotne.

    Tak - prawo przewiduje. Nazywa się to: "korekta deklaracji".

    > Dlaczego uważasz, że
    > dokonana w prawnie dopuszczalnym terminie operacja zamknięcia KiPR to
    > jest nieobiektywna niemożność rozliczenia jakichś zabłąkanych faktur

    Prawo nie zna pojęcia zamknięcia KPiR. Chyba, że "zamknięciem" nazywasz
    sporządzenie nakazywanych przez rozporządzenie podsumowań roku. Jeśli je
    już zrobiłeś, to zgodnie z tym samym rozporządzeniem nanosisz w KPiR
    poprawki. Skreślasz stare wartości, wpisujesz nowe, parafujesz itp, itd.

    > (w kosztach roku następnego)

    Bo prawo nie pozwala na takie przenoszenie kosztów przy KPiR.

  • 7. Data: 2011-01-26 08:12:31
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:

    > Bo prawo nie pozwala na takie przenoszenie kosztów przy KPiR.

    Chyba pozwala skoro jest ta formułka.
    I jakie przypadki łapią się wg Was na tę formułkę - z pamięci-
    "koszty są potrącane tylko roku, w którym zostały poniesione,
    chyba że zarachowanie ich nie było możliwe"
    I jakie są obiektywne przyczyny usprawiedliwiające ten stan