  • 1. Data: 2011-01-25 06:06:40
    Temat: zapłata / przeksięgowanie
    Od: "mkgp" <m...@g...pl>

    Sytuacja wygląda tak: kontrahent ma najednej kartotece zaległość a na
    drugiej nadpłatę. Czy meżemy przeksięgować nadpłatę na kartotekę zaległości
    i poinformować kontrahenta czy musimy mieć jego zgodę? Rozrachunki dotyczą
    czynszu za wynajem pomieszczeń.
    Przy zapłacie dłużnik w przelewie bankowym podał numer kartoteki, na którą
    wpłaca. Jak to się ma do art. 451 KC.

    Proszę o porady,

    Pozdrawiam,

    mkgp

  • 2. Data: 2011-01-28 19:25:46
    Temat: Re: zapłata / przeksięgowanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Jan 2011, mkgp wrote:

> [...]
    > czynszu za wynajem pomieszczeń.
    > Przy zapłacie dłużnik w przelewie bankowym podał numer kartoteki, na którą

    Nijak.
    451 dotyczyłby przypadku, kiedy on *miałby* ten dług, cytuję:
    _117.html
    "Dłużnik majšcy względem tego samego wierzyciela kilka długów
    tego samego rodzaju"...

    Ponieważ nie ma rodzaju długu "nienależne wzbogacenie" :>, przepis
    IMO nie może mieć zastosowania w ogóle.
    Powstało nienależne wzbogacenie, *nie* związane z rzeczoną
    "kartoteką", to jest *wierzytelność* kontrahenta (Ty jesteś
    dłużnikiem a nie on!) i owo wzbogacenie wypada potrącić na
    rzecz długu, albo jak kto woli - Twojej wierzytelności.

    > Proszę o porady,

    A co to to nie.
    Do prawnika idź.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-01-31 06:47:44
    Od: "mkgp" <m...@g...pl>

> [...]
    > dłużnikiem a nie on!) i owo wzbogacenie wypada potrącić na
    > rzecz długu, albo jak kto woli - Twojej wierzytelności.

    Właśnie o to pytam. Czy mogę to przeksięgować na kartotekę z długiem (moją
    należnością) skoro on w opisie przelewu napisał że to dotyczy innej
    kartoteki?
    Np. on chce zapłacić za mieszkanie a za garaż nie bo twierdzi, że to nie
    jest nam należne.

  • 4. Data: 2011-01-31 10:46:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jan 2011, mkgp wrote:

> [...]
    > kartoteki?
    > Np. on chce zapłacić za mieszkanie a za garaż nie bo twierdzi, że to nie

    Czy ja niewyraźnie napisałem, co mi wychodzi z przepisów?
    Ustal, czy *ma dług za mieszkanie* czy nie.

    KC jasno reguluje, że jeśli płaci istniejący dług, to "wskazuje" i tyle,
    nie można potrącić na inny cel.
    Ale ja z opisu zrozumiałem, że chodzi o przypadek wpłaty którą można
    by określić jako "błędną".
    Zupełnie nienależne pieniądze, które należy zwrócić.
    A to zmieniałoby postać rzeczy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-02-01 06:14:04
    Od: "mkgp" <m...@g...pl>

> [...]
    > by określić jako "błędną".
    > Zupełnie nienależne pieniądze, które należy zwrócić.

    Długu za mieszkanie już nie ma, po ostatniej wpłacie powstała nadpłata. Na
    garaż nie mogę przeksięgować ale myślę, że nie muszę mu zwracać - zaczekam
    może przestanie płacić za mieszkanie to zostanie na poczet naszych
    przyszłych należności.

  • 6. Data: 2011-02-01 11:42:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2011, mkgp wrote:

    > Długu za mieszkanie już nie ma, po ostatniej wpłacie powstała nadpłata. Na
    > garaż nie mogę przeksięgować

    DLACZEGO nie możesz, objaśnisz?

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-02-01 12:39:36
    Od: "mkgp" <m...@g...pl>

    > DLACZEGO nie możesz, objaśnisz?

    Bo w przelewie napisał, że wpłaca na kartotekę mieszkania. Chyba nie mogę
    tej wpłaty potraktować inaczej?
    Napisałeś przecież ">> KC jasno reguluje, że jeśli płaci istniejący dług,
    to "wskazuje" i tyle,
    Tyle, że tutaj długu nie ma. Można się domyślać, że płaci za przyszły
    miesiąc.

  • 8. Data: 2011-02-01 14:20:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2011, mkgp wrote:

    > Bo w przelewie napisał, że wpłaca na kartotekę mieszkania. Chyba nie mogę
    > tej wpłaty potraktować inaczej?
    > Napisałeś przecież ">> KC jasno reguluje, że jeśli płaci istniejący dług,

    No. Tak napisałem.
    To ustal teraz sam ze sobą:

    [cięcie]
    > Tyle, że tutaj długu nie ma.

    ...której wersji moich wypowiedzi chcesz się trzymać, bo to nie są
    dwie wersje dla tego samego stanu prawnego, lecz do *różnych*
    stanów prawnych.
    W jednej "płaci istniejący dług".
    W drugiej "płaci coś innego niż istniejący dług".
    Oczywiście możliwe są obie wersje - ale *ja* tego nie wiem która
    jest właściwa.
    A nuż umowa zobowiązuje go do dokonania przedpłaty... (i dług jest).

    Jak to szło? "każdy stosuje się na własną odpowiedzialność"? ;)
    BTW: ten element dyskusji chyba się na .prawo bardziej nadaje.

    pzdr, Gotfryd