  • 1. Data: 2004-01-14 08:25:12
    Temat: linowy o umowa o pracę - proszę o radę
    Od: "mwi" <m...@p...onet.pl>

    witam

    mam DG, VAT, KPiR od 1999 i od 2001 roku mam etat u pracodawcy któremu
    wystawiam tez faktury

    na stronie MF jest takie oto "wyjaśnienie":

    pytanie: 12. Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu opodatkowaną
    na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Co muszę uczynić, aby w roku
    podatkowym 2004 korzystać z opodatkowania podatkiem liniowym?

    odpowiedź: (...) Należy jednak pamiętać, że podatnik, który wybrał
    opodatkowanie podatkiem liniowym, utraci prawo do opodatkowania w tej
    formie, jeżeli uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej
    samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze
    świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających
    czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
    1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
    2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. W takim
    przypadku jest on obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o wysokości
    dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych przy
    zastosowaniu skali podatkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu
    tych zaliczek.

    Czy to znaczy, że aby móc rozliczać się liniowo muszę się zwolnić? Przepis o
    którym mowa powyżej miał z tego co wiem dotyczyć osób, kótóre się zwolnią i
    przejdą w samozatrudnienie u swojego pracodawcy ale widzę, że wykosi on też
    takich jak ja. Czy się mylę? Czy może da się podeprzeć stwierdzeniem
    "odpowiadających czynnościom " co bym zrozumiał, że na eteat robię co innego
    (na budowie) a na DG co innego (projektowanie) (tak mi teraz wpadło do
    głowy)?

    proszę o pomoc bo do 20.01 już mało czasu a chcę przejść na liniowy

    pzdr
    mwi

  • 2. Data: 2004-01-14 09:22:26
    Temat: Re: linowy o umowa o pracę - proszę o radę
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <bu2ud8$238$1@news.onet.pl>, mwi wrote:
> [...]
    > tych zaliczek.
    >
    > Czy to znaczy, że aby móc rozliczać się liniowo muszę się zwolnić?

    Jeśli zamierzasz wystawić mu jakąś fakturę, to nawet zwolnienie się już nie
    pomoże. Po prostu obecnemu lub byłemu pracodawcy (tj. takiemu, u którego
    pracowałeś na umowę o pracę w tym lub zeszłym roku) nie możesz wystawić
    faktury za usługę, którą można powiązać z Twoimi obowiązkami podczas pracy
    na etat, bo stracisz liniowy, z odsetkami.

    Diametralnie inna forma działalności powinna leczyć, ale musi być
    diametralnie inna. No i zawsze US może powiedzieć, że skoro jesteś np.
    informatykiem, wszędzie pracowałeś na umowę o pracę jako informatyk, teraz
    swiadczysz usługi informatyczne, a swojemu byłemu pracodawcy o dziwo
    wystawiasz faktury za rzeczoznastwo w zakresie obróbki-skrawania, to robisz
    to dla pozoru. Naliczą prawidłowo podatek (z odsetkami ;) i będziesz się po
    NSA ciągał. Ale oczywiście kto nie próbuje, ten nie ma.

    Gdybym był na Twoim miejscu, to spróbowałbym to przetransferować jakoś
    przez jeszcze jeden podmiot, tylko _ostrożnie_! Będzie im do tego znacznie
    trudniej dojść, ale gdyby już doszli, to dopiero złodzieja z Ciebie zrobią.
    :)
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl

  • 3. Data: 2004-01-14 09:58:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jan 2004, mwi wrote:

    >+ witam
    >+
    >+ mam DG, VAT, KPiR od 1999 i od 2001 roku mam etat u pracodawcy któremu
    >+ wystawiam tez faktury
    [...]
    >+ Czy to znaczy, że aby móc rozliczać się liniowo muszę się zwolnić?

    Nie, tj. "zwolnienie jest bez znaczenia" - ponieważ ty
    *masz* "pracodawcę w zeszłym roku" - więc możesz tylko:
    - zrezygnować z 19%
    - wybrać 19% i zrezygnować z kontaktów gospodarczych z pracodawcą.

    Jeśli się zwolnisz - to twój były pracodawca będzie "bez znaczenia"
    dopiero w 2006 roku: w przyszłym roku *nadal* będzie to twój
    "były pracodawca" z którym nie wolno ci dokonywać transakcji jeśli
    chcesz być "na 19%" !

    [...]
> [...]
    >+ (na budowie) a na DG co innego (projektowanie) (tak mi teraz wpadło do

    IMO & AFAIK - nie i już.
    Tak samo jest z ryczałtem, FYI :)

    Zadaniem zapisu jest "wykosić" możliwość optymalizowania dochodów
    przez rozkładanie sobie zapłaty (w "cichej" umowie z pracodawcą)
    z pracy i DG tak żeby podatek wyszedł niższy.

    >+ proszę o pomoc bo do 20.01 już mało czasu a chcę przejść na liniowy

    No to masz zgryz :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-01-14 12:03:21
    Od: "mwi" <m...@p...onet.pl>

    dziekuję za obie odpowiedzi choć są dla mnie niekorzystne (trochę teraz
    ZUS'u więcej zapłacę) ale cóż, chyba tylko takich mogłem się spodziewać (po
    przeczytaniu waszych teraz to widzę)

    dzięki raz jeszcze i żegnaj mój pracodawco (na pół etatu za 500 pln
    :))))))))) )

    pzdr
    mwi

  • 5. Data: 2004-01-14 15:48:25
    Od: "MartaW" <m...@p...onet.pl>

    >... i żegnaj mój pracodawco (na pół etatu za 500 pln

    dlaczego żegnaj? czyżby w przygotowaniu tego, co będzie za dwa lata?
    bo na 2004 to nie ma sensu się zwalniać...

    w ustawie jest napisane:
    Jezeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w
    ust. 2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej
    samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze
    nowe brzmienie art. świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy,
    odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze
    wspólników:
    1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
    2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten
    traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w
    art. 30c i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o wysokości
    dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych
    przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz
    odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

    stąd dzisiejsze zwolnienie się z pracy i tak nie pozwoli Ci być na 19%, jezeli
    będziesz mu świadczył usługi w ramach DG, dopiero w 2006 bedziesz "czysty".

    A haczyk tkwi w określeniu "usługi ... odpowiadające ... czynnościom", a
    konkretnie braku zdefiniowania tego odpowiadania.

    Tak się zastanawiam, czy różne PKD tego by nie załatwiały...
    W zasadzie...

    Marta

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 6. Data: 2004-01-16 16:03:25
    Od: "mwi" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    jezeli
    > będziesz mu świadczył usługi w ramach DG, dopiero w 2006 bedziesz

    dokładnie tak

    > A haczyk tkwi w określeniu "usługi ... odpowiadające ... czynnościom", a
    > konkretnie braku zdefiniowania tego odpowiadania.

    i tu tkwi diabeł

    > Tak się zastanawiam, czy różne PKD tego by nie załatwiały...
    > W zasadzie...
    >
    > Marta

    mam taki plan:

    1. na etacie mam zakres obowiązków typu nadzór na budwie i takie tam,
    2. z DG robię projektowanie i we wpisie do rejestru nie mam tego co robie
    (co mam w obowiązkach) na etat,
    3. i daj Boże szczęście,

    pzdr
    mwi

  • 7. Data: 2004-01-18 21:15:41
    Od: "MartaW" <m...@p...onet.pl>

    >mam taki plan:
    >
    >1. na etacie mam zakres obowiązków typu nadzór na budwie i takie tam,
    >2. z DG robię projektowanie i we wpisie do rejestru nie mam tego co robie
    >(co mam w obowiązkach) na etat,

    oj, to dobrze

    >3. i daj Boże szczęście,

    trzymam za Ciebie kciuki ;-)