  • 1. Data: 2003-08-18 09:00:49
    Temat: Re: modernizacja zestawu komputerowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Aug 2003, Bohdan wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Mam dylemat w jaki sposób ująć w księgach modernizację komputera (2000zł) -
    >+ wiem, że możnaby od razu w koszty, ale tak nie chcę.

    1. (z ciekawości) - dlaczego ?
    2. Literalnie z przepisów wynika że inaczej nie można. Napisali:
    ++++++
    powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na
    nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena
    nabycia przekracza 3500 zł.

    Nie ma słowa "może" - tylko "przekracza -> liczy się do wartości
    początkowej". Próby dedukcji z którego przepisu wynikałoby
    że jeśli *nie przekracza* to *można* podwyższać wartość pocz.
    - spełzły na niczym (w odróżnieniu od zaliczenia do ŚT jako
    takiego, gdzie "można" uznać dowolną wartość - a ponad 3,5 kzł
    "musimy" :))

    Krótko mówiąć: ja bym zaliczył w KUP i już :)

    >+ Komputer jest prawie zamortyzowany - wartość netto 661zł. Podczas
    >+ modernizacji zostały wymienione podzespoły na nowsze (płyta główna,
    >+ procesor, dysk twardy). Czy w takim przypadku należy najpierw zlikwidować
    >+ poprzednie stare cześći, które zostały wymienione

    IMHO nie. Pomijając zastrzeżenie jak wyżej - to "wyjmując" używaną
    część albo ją likwidujesz (i wtedy "znika" z wartosci) albo przeznaczasz
    do sprzedaży lub równoważnej czynności - i wtedy przychód z tej
    sprzedaży liczy się do sprzedaży (tak "po prostu").
    Ktoś kiedyś pisał że powinno mieć miejsce jako "inne przychody",
    ale głowy nie dam.

    >+ a potem wpisać nowe części
    >+ i od tego wszystkiego naliczyć nową ratę amortyzacyjną.

    Nową *wartość początkową*, czyli zmieni się nie tylko wartość
    raty ale i kwota do umorzenia w danym roku :), i to nie tylko
    o wartość raty - ale również może "przybyć rat" !

    >+ A może ująć jako
    >+ odrębną pozycję - tylko, że wtedy nie spełnia definicji "... kompletne i
    >+ zdatne do użytku...".

    To na pewno nie...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 2. Data: 2003-08-18 09:19:28
    Temat: modernizacja zestawu komputerowego
    Od: "Bohdan" <k...@f...polbox.pl>

    Witam!

[...]
    poprzednie stare cześći, które zostały wymienione a potem wpisać nowe części
    i od tego wszystkiego naliczyć nową ratę amortyzacyjną. A może ująć jako
    odrębną pozycję - tylko, że wtedy nie spełnia definicji "... kompletne i
    zdatne do użytku...".
    Będę wdzięczny za każdą pomoc
    Pozdr/Bohdan

  • 3. Data: 2003-08-18 10:21:22
    Od: "Bohdan" <k...@f...polbox.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > 1. (z ciekawości) - dlaczego ?
    gdyż planowane są zakupy nowych monitorów o wartości przekraczającej 1500zł,
    to po co mam korygować potem koszty i dekalarację.

> [...]
    > sprzedaży liczy się do sprzedaży (tak "po prostu").
    > Ktoś kiedyś pisał że powinno mieć miejsce jako "inne przychody",
    Czyli reasumując najpierw mogę dokonać likwidacji starych podzespołów (gdy
    wpiszę nowe to będą mi się "plątać" ze starymi) a potem podwyższam wartość
    początkową o wartość modernizacji. Pojawiła mi się jednak jeden problem z tą
    "moją" likwidacją. Na fakturze nie ma wyszczególnionch wartości
    poszczególnych podzespołów, więc chyba chcąc nie chcąc muszę podwyższyć
    wartośc pocz. i na tym zakończyć swoje operacje z wartością początkową.

    > Nową *wartość początkową*, czyli zmieni się nie tylko wartość
    > raty ale i kwota do umorzenia w danym roku :), i to nie tylko
    > o wartość raty - ale również może "przybyć rat" !

    Tak, zgadza się, niestety to moja przypadłość stosowania "skrótów
    myślowych". Tak jeszcze dla uściślenia, ustalam nową wartość początkową,
    mnożę przez określoną wcześniej stawkę amort., wyznaczam nową ratę oraz sumę
    odpisów na pozostałą część roku.

    > To na pewno nie...
    tak też myślałem, ale nigdy nie zaszkodzi sprawdzić....

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT)

    pozdrowienia z podziękowaniami za wszelkie wyjaśnienia,
    Bohdan

  • 4. Data: 2003-08-18 10:24:19
    Od: "Bohdan" <k...@f...polbox.pl>

> [...]
    > takiego, gdzie "można" uznać dowolną wartość - a ponad 3,5 kzł
    > "musimy" :))
    >
    > Krótko mówiąć: ja bym zaliczył w KUP i już :)

    poza tym wpisując w KUP, nie jest na ewidencji bilansowej, więc w jaki
    skuteczny sposób kontrolować ich fizyczne istnienie w firmie ?

  • 5. Data: 2003-08-18 13:33:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Aug 2003, Bohdan wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    [...]
> [...]
    >+ poza tym wpisując w KUP, nie jest na ewidencji bilansowej, więc w jaki
    >+ skuteczny sposób kontrolować ich fizyczne istnienie w firmie ?

    Arrrrrrrgh !!

    Po pierwsze: czuję się winny nie wykazania się czujnością :>
    Mianowicie nie obtentegowałem cię :) za zakładanie że my tu
    jakoby z wróżek korzystamy :] - założyłem nie wiedzieć czemu
    że mowa o KPiR, wobec tego pominąłem efekty uboczne z PK ("bo
    się na tym nie znam" :)).

    A co do samego zamiaru dalszej rozbudowy - to powiem,
    żeśmy już temat wałkowali (jakbyś szukał w googlu - to również
    Bogusław Szostak argumentował sporo) i jasnej wykładni dotąd
    brak.
    Czego brak ?
    - po pierwsze nie wiadomo co zrobić jeśli "rozbudowa" polega
    na dołączaniu "części lub peryferii". Zapis ustatowy jest
    na tyle mętny, że fakt iż koszty *usług* nalezy sumować
    i do progu liczy się suma roczna - jest poza konkursem,
    ale już czy sumować *części* - <censored>, bo w poprzedniej
    części zdania złożonego (przed "sumą roczną") jest
    "wartość jednostkowa" :>
    - zakładając że liczy się "suma roczna" bądź że przekroczy
    się koszty robocizny lub usług - to nie wiadomo czy
    nalezy naliczyć odsetki karne na podstawie zapisu
    o niezaliczeniu do ŚT; chodzi o to że jest to ustawowa
    regulacja *nie* stanowiąca "korekty zeznania", choć
    rachunkowo wychodzi na to samo (ale nie trzeba składać
    żadnych wyjasnień ani "czynnych żalów").

    Krótko mówiąc: nie wiadomo co zrobić w twoim przypadku,
    a przynajmniej nikt się nie pochwalił "oczywistym" wnioskiem :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 6. Data: 2003-08-18 14:43:52
    Od: "Bohdan" <k...@f...polbox.pl>

    Jak byś jeszcze mógł uprzejmie spojrzeć na moje wywody w pierwszym poście po
    Twoim pierwszym (ale namieszałem -:)))) ).

    Bohdan

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

  • 7. Data: 2003-08-18 16:21:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Aug 2003, Bohdan wrote:

    >+ Jak byś jeszcze mógł uprzejmie spojrzeć na moje wywody w pierwszym poście po
    >+ Twoim pierwszym (ale namieszałem -:)))) ).

    :)
    Niestety, jak piszę: nie mam jasności :(
    Z zapisu *literalnie* wynika że "musi" być zaliczenie w koszt,
    moim zdaniem niedopatrzenie ustawodawcy :(
    *Sądzę* że jeśli masz zamiar przekroczyć kwotę 3500 zł w tym
    roku... to może da się uzasadnić.
    Ale wtedy odsyłam do argumentów Bogusława, który tłumaczył że
    w owym przepisie jest "wartość jednostkowa", czyli że sumuje
    się tylko koszty uboczne :[ (mi się argument nie podoba, ale
    z konstrukcji zdania rzeczywiście NIE wynika JEDNOZNACZNIE
    że "suma roczna" ma pierwszeństwo przed "wartością jednostkową"
    częsci lub elementu peryferyjnego).
    Krótko mówiąc: jeśli masz zamiar *jeszcze* rozbudowywać
    (w 1. poście AFAIR tego nie było :)) to ja się poddaję :[
    Może jeszcze będą inni chętni do zaopiniowania... :)

    pozdrowienia, Gotfryd