    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: modernizacja zestawu komputerowego
    Date: Mon, 18 Aug 2003 11:00:49 +0200

    On Mon, 18 Aug 2003, Bohdan wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Mam dylemat w jaki sposób ująć w księgach modernizację komputera (2000zł) -
    >+ wiem, że możnaby od razu w koszty, ale tak nie chcę.

    1. (z ciekawości) - dlaczego ?
    2. Literalnie z przepisów wynika że inaczej nie można. Napisali:
    ++++++
    powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na
    nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena
    nabycia przekracza 3500 zł.

    Nie ma słowa "może" - tylko "przekracza -> liczy się do wartości
    początkowej". Próby dedukcji z którego przepisu wynikałoby
    że jeśli *nie przekracza* to *można* podwyższać wartość pocz.
    - spełzły na niczym (w odróżnieniu od zaliczenia do ŚT jako
    takiego, gdzie "można" uznać dowolną wartość - a ponad 3,5 kzł
    "musimy" :))

    Krótko mówiąć: ja bym zaliczył w KUP i już :)

    >+ Komputer jest prawie zamortyzowany - wartość netto 661zł. Podczas
    >+ modernizacji zostały wymienione podzespoły na nowsze (płyta główna,
    >+ procesor, dysk twardy). Czy w takim przypadku należy najpierw zlikwidować
    >+ poprzednie stare cześći, które zostały wymienione

    IMHO nie. Pomijając zastrzeżenie jak wyżej - to "wyjmując" używaną
    część albo ją likwidujesz (i wtedy "znika" z wartosci) albo przeznaczasz
    do sprzedaży lub równoważnej czynności - i wtedy przychód z tej
    sprzedaży liczy się do sprzedaży (tak "po prostu").
    Ktoś kiedyś pisał że powinno mieć miejsce jako "inne przychody",
    ale głowy nie dam.

    >+ a potem wpisać nowe części
    >+ i od tego wszystkiego naliczyć nową ratę amortyzacyjną.

    Nową *wartość początkową*, czyli zmieni się nie tylko wartość
    raty ale i kwota do umorzenia w danym roku :), i to nie tylko
    o wartość raty - ale również może "przybyć rat" !

    >+ A może ująć jako
    >+ odrębną pozycję - tylko, że wtedy nie spełnia definicji "... kompletne i
    >+ zdatne do użytku...".

    To na pewno nie...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)