  • 1. Data: 2005-07-28 12:45:10
    Temat: odliczenie / wydatki na remont / bez posiadania mieszkania?
    Od: "Maciej Zywno" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Jestem wlascicielem mieszkania. 15 sierpnia podpisuje umowe notarialna
    sprzedazy tego mieszkania. Caly czas mieszkam w innym mieszkaniu, ktore
    wynajmuje. W przyszlym roku przeprowadam sie do jeszcze innego mieszkania,
    ktore jest w trakcie budowy. (Zaplacilem developerowi juz za nie, ale obecnie
    nie jestem jego wlascicielem, tak? :)

    Do rzeczy: wiem, ze mozna odliczyc czesc wydatkow na remont mieszkania od
    podatku (plytki, parkiet itp. do nowego mieszkania, ktorego jeszcze nie ma :).
    Ale zeby odliczyc jakiekolwiek wydatki na remont musze chyba byc wlascicielem
    jakiegokolwiek mieszkania, tak? Wiec by za obecny rok moc odliczyc czesc
    wydatkiow na remont od podatku musze zakupic parkiet itp (ktory de facto
    bedzie wykorzystany w przyszlym roku, gdy zostanie zbudowane nowe mieszkanie)
    do 15 sierpnia czyli do czasu sprzedazy obecnie posiadanego mieszkania, tak?

    uff.. mam nadzieje, ze da sie zrozumiec moje pytanie :)
    pozdrawiam

    Maciek Zywno

  • 2. Data: 2005-07-28 12:47:20
    Od: "Maciej Zywno" <m...@g...pl>

    wlasciwie nie zapytalem o to co chcialem :)
    Poniewaz 15 sierpnia jest juz blisko, moze sie zdarzyc, ze nie zdaze kupic
    niektorych rzeczy. Czy jest jakas mozliwosc, zeby wydatki na parkiet itp po 15
    sierpnia(kiedy nie bede posiadal zadnego mieszkania) odliczyc czesciowo od
    podatku?

    Pozdrawiam serdecznie,

    Maciek Zywno

  • 3. Data: 2005-07-28 12:58:23
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Zywno wrote:
> [...]
    > do 15 sierpnia czyli do czasu sprzedazy obecnie posiadanego mieszkania, tak?

    remont ma być na własne potrzeby mieszkaniowe.
    Jeżeli włożysz sporą kwotę "w remont" starego mieszkania przed
    sprzedażą, to ci to US może zakwestionować. To tak dla przypomnienia.

    Jaki jest obecny stan nowego mieszkania? Czy jeszcze się buduje?
    Dopóki budowa nie jest zakończona i minimum nie masz protokołu
    zdawczo-odbiorczego to takich wydatków nie możesz wliczyć też do nowego
    mieszkania, bo formalnie jest to budowa, a budowy remontować i wykańczać
    się nie da. Na to ulgi nie ma.

    Numeru, kupiłem teraz remontuje później, jeszcze z US nikt w praktyce
    nie przerabiał. Zwykle chcą aby data zakupu była późniejsza niż data
    bycia właścicielem.

    Tak więc trochę jesteś ugotowany. Bo sejm celowo cofnął ulgi związane z
    kupnem i wykanczaniem nowego mieszkania i jak widac skutecznie mu sie to
    udało.

  • 4. Data: 2005-07-28 14:14:42
    Od: "Maciej Zywno" <m...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> napisał(a):

    > remont ma być na własne potrzeby mieszkaniowe.
    > Jeżeli włożysz sporą kwotę "w remont" starego mieszkania przed
    > sprzedażą, to ci to US może zakwestionować. To tak dla przypomnienia.

    Warto wiedziec. "Moze" to znaczy, ze jest teoretyczna mozliwosc, ale w
    praktyce to sie nie zdarza? :)

    > Jaki jest obecny stan nowego mieszkania? Czy jeszcze się buduje?

    tak, buduje sie, protokol zdawczo-odbiorczy planowany na marzec 2006

    > Numeru, kupiłem teraz remontuje później, jeszcze z US nikt w praktyce
    > nie przerabiał. Zwykle chcą aby data zakupu była późniejsza niż data
    > bycia właścicielem.

    kurcze, no wlasnie.. jak mam rozumiec, ze zwykle chca? nie jest wtedy mozliwe
    odliczenie czy odradzasz odliczenie, bo na 99% zakwestionuja? czy po prostu
    tak jest w przepisach? Przyznam, ze jestem zielony w tych kwestiach (po prostu
    poradzono mi, zebym sie pospieszyl z zakupami na remont)

    dzieki,

    Maciek Zywno

  • 5. Data: 2005-07-28 19:05:19
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Maciej Zywno (news:dcak0m$jlq$1@inews.gazeta.pl)
    Napisał(a):
    <ciach>
    Bez aktu notarialnego w ząbkach zapomnij. Przerabiane przedwczoraj, kontrola
    US Targówek w [DC]...ech... no i poleciały odsetki karne...

    R.

  • 6. Data: 2005-07-28 23:26:41
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Zywno wrote:

    > Warto wiedziec. "Moze" to znaczy, ze jest teoretyczna mozliwosc, ale w
    > praktyce to sie nie zdarza? :)

    W praktyce się zdarza jak sąsiad podkabluje.
    Inaczej im sie nie chce.

> [...]
    > tak jest w przepisach? Przyznam, ze jestem zielony w tych kwestiach (po prostu
    > poradzono mi, zebym sie pospieszyl z zakupami na remont)

    w przepisach jest, ze ma byc na wlasne potrzeby mieszkaniowe, do lokalu
    do ktorego posiadasz tytul prawny.
    własne potrzeby oznacza, że jak wyremontujesz mieszkanie, które
    wynajmujesz i odliczysz remont to ci zakwestionują, bo nie jest to na
    własne potrzeby.
    Tak samo jak wyremontujesz i sprzedasz. Mało ludzi zwraca na to uwagę, a
    US się czepiają.

    Druga cześć nic nie mówi o terminie zakupu. Ma być kupione na remont
    lokalu do którego posiadasz tytuł prawny.
    I nic nie ma na temat, że zakupy wolno ci robić dopiero wówczas kiedy
    ten tyuł posiadasz, tylko że masz robić remont lokalu, do któego tytuł
    posiadasz.

    US oczywiście takie faktury kwestionuje w 100%.
    Chcesz być pierwszy, który zadrze z urzędem i postawi ich na miejsce?

  • 7. Data: 2005-07-28 23:28:22
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert wrote:
> [...]
    > Bez aktu notarialnego w ząbkach zapomnij. Przerabiane przedwczoraj, kontrola
    > US Targówek w [DC]...ech... no i poleciały odsetki karne...

    No właśnie.

  • 8. Data: 2005-07-29 09:16:41
    Od: "Maciej Zywno" <m...@g...pl>

> [...]

    > US oczywiście takie faktury kwestionuje w 100%.
    > Chcesz być pierwszy, który zadrze z urzędem i postawi ich na miejsce?

    Dzieki wielkie za rady. Jak i tak US ma sie czepiac, to moze postapie zgodnie
    z prawda, czyli napisze, ze zakupy sa na remont lokalu, do ktorego prawa
    jeszcze nie posiadam. Aha... urzadzenie mieszkania, polozenie plytek, parkietu
    jest traktowane jako remont, tak?

    pozdrawiam,

    Maciek

  • 9. Data: 2005-07-29 12:14:08
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Tytuł omawianej ulgi to remont i MODERNIZACJA.

    W myśl zapisu art. 27a ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Z 2000 r. Nr 14, poz.
    176 ze zm.) podatek dochodowy obliczony zgodnie z przepisami tej ustawy
    zmniejsza się, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne
    potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na
    podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego, lokalu mieszkalnego oraz
    wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub
    wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, przy
    czym przedmiotowe wydatki:
    1. mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i
    Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788) - art. 27a ust
    17 ustawy,
    2. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku
    od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub
    dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy
    spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty
    (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),
    3. nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie
    zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone
    podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały
    zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1
    ustawy),
    4. dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszczących się na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy).Za wymieniony w
    cytowanym art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy tytuł prawny do lokalu (budynku) uważa
    się między innymi:
    - własność,
    - umowę użyczenia,
    - umowę najmu lub dzierżawy
    - lub inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do
    korzystania z lokalu mieszkalnego. Należy przy tym zauważyć, iż ustawodawca
    nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż wyżej wymienione
    warunków. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki - w tym również
    związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w
    takim budynku, zajmowanym ( będącym we władaniu A NIE KONIECZNIE W
    POSIADANIU ) przez podatnika na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone
    w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną
    omówione wyżej warunki. Ponieważ stosunek zobowiązaniowy powstał przez sam
    fakt zawarcia umowy ze spółdzielnią mieszkaniową (DEVELOPEREM) i zapłatę
    należnej z tego tytułu ceny , stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na
    wykończenie lokalu mieszkalnego,ZAKUP MATERIAŁÓW w sytuacji gdy podatnik
    posiada tytuł prawny do lokalu - podlegają odliczeniu w ramach tzw. ulgi
    modernizacyjnej.

    Pozdrawiam-Kriss

  • 10. Data: 2005-07-29 12:40:02
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kriss wrote:
> [...]
    > wykończenie lokalu mieszkalnego,ZAKUP MATERIAŁÓW w sytuacji gdy podatnik
    > posiada tytuł prawny do lokalu - podlegają odliczeniu w ramach tzw. ulgi

    tak, tylko to nic nie daje, bo
    wskaż mi jaki tytuł prawny do lokalu posiada osoba, która ma umowę
    przedwstępną z developerem, a jego "mieszkanie" jest regularną budową.

    Na dzien dzisiejszy nie ma podstwy do jakiejkolwiek ulgi.

    Takia podstawa wystąpi w momencie podpisania aktu notarialnego, ale US
    często uznają też moment uzyskania przez developera pozwolenia na
    użytkowanie i uzyskania protokołu zdawczo-odbiorczego.

    Od tego momentu można już remontować i odliczać.
    Kwestią sporną jest czy faktury na materiały zakupione przed tą datą "na
    zapas" można wliczyć do takiego remontu zaczętego później.
    US w 100% twierdzi, że nie, argumentując to tym, że robienie zapasów to
    przygotowania do rementu, do którego odliczeń prawa się jeszcze nie ma.

    zacytowany komentarz dotyczy sporu, kiedy US odmawiały ulgi osobom,
    które remontowały nowozakupiony lokal, gdzie US twierdził, że trudno
    remontować coś nowego.
    Po prostu US zapomniały, że ulga jest na remont i modernizację, a
    modernizować nowe już się da.
    I w tym punkcie będziesz miał rację.