  • 1. Data: 2004-11-30 18:41:45
    Temat: odpisy aktualizujące należności :(
    Od: "MaG" <m...@o...pl>

    witam
    przejrzałam juz archiwum ale niestey nie znalazlam satysfakcjonujacej mnie
    odpowiedzi...
    Poszukuje informacji jaki jest tryb tworzenia odpisow aktualizujacych
    naleznosci , kiedy stanowia one koszt podatkowy.
    Poprawcie mnie jezeli cos naknocilam...
    otoz jaka jest zasada tworzenia odpisow aktualizujacych naleznosci:
    - czy jezeli mam naleznosci przeterminowane np 180 dni (jeszcze nie
    skierowalam sprawy do sadu) to wtedy moge juz utworzyc rezerwe ale na
    podst.ust.o rachunkowosci - kwota odpisu jest pko - nskup?
    - jezeli po skierowaniu sprawy do sadu uzyskam wyrok i komornik np. umorzy
    postepowanie ze wzgledu na brak mjatku dluznika do zajecia - to wtedy jest
    to podstawa do zaliczenia odpisu w koszty podatkowe??
    Juz zaczynam sie gubic w tym wszystkim.

    Dziekuje
    Pozdrawiam
    MaG

  • 2. Data: 2004-12-01 07:03:19
    Temat: Re: odpisy aktualizujące należności :(
    Od: "Marcin" <m...@i...pl>

    wcześniej raczej w podatkowe nie możesz zaliczyć.

  • 3. Data: 2004-12-01 08:33:55
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 11/30/2004 7:41 PM, Użytkownik MaG napisał:

> [...]
    > postepowanie ze wzgledu na brak mjatku dluznika do zajecia - to wtedy jest
    > to podstawa do zaliczenia odpisu w koszty podatkowe??

    Do kosztów podatkowych możesz zaliczyć odpisy już w momencie skierowania
    sprawy do komornika na podstawie art. 16 ust 1 pkt 26a (CIT) z tytułu
    uprawdopodobnienia nieściągalności. Oczywiście do KUP zalicza się
    wartość netto należności. Jednak uwaga! To nie jest tak, że się odpisuje
    w KUP i cześć pieśni - prędzej czy później trzeba będzie odpis rozwiązać
    i jednocześnie zaliczyć do przychodów podatkowych. Dzieje się tak także
    w przypadku wydania przez komornika postanowienia o nieściągalności,
    jednakże w tym wypadku do razu można sobie należność odpisać jako
    nieściągalną na podstawie art. 16 ust 1 pkt 25. Natomiast jeżeli
    rozwiązanie odpisu nastąpiło z tytułu np. przedawnienia to odpis zalicza
    się do przychodów podatkowych ale z powrotem w KUP nie można tego
    zaliczyć (art. 16 ust 1 pkt 20).
    Oczywiście kwoty ściągnięte przez komornika odnosi się na przychody
    podatkowe.

    --
    gefragt