  • 1. Data: 2004-09-10 21:57:49
    Temat: odseteki ustawowe - kapitalizacja?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Czy odsetki "ustawowe" (chodzi o domyślną wysokość odsetek za
    zwłokę) są naliczane za każdy dzień zwłoki od dnia wymagalności
    (chyba tak to się pisze?). Czy kapitalizują się codziennie,
    tzn czy za 2. dzień liczy się odsetki od kwoty, czy od [kwota+odsetki
    za 1. dzień] ?
    --
    Arek

  • 2. Data: 2004-09-10 22:08:13
    Temat: Re: odseteki ustawowe - kapitalizacja?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Sep 2004, Arek wrote:

    >+ Czy odsetki "ustawowe" (chodzi o domyślną wysokość odsetek za
    >+ zwłokę) są naliczane za każdy dzień zwłoki od dnia wymagalności
    >+ (chyba tak to się pisze?).

    Tak.

    >+ Czy kapitalizują się codziennie,

    Nie.

    W polskim prawie jest wręcz ZABRONIONE kapitalizowanie odsetek,
    za wyjątkiem:
    - kredytów długoterminowych
    - momentu spisania ugody "z kapitalizacją" (ale liczy się TYLKO
    naliczone wcześniej odsetki BEZ kapitalizacji - i TYLKO od
    nich [a nie od "kolejnych odsetek" !] może nastąpić kapitalizacja
    wartości. Tak, NIE MOŻNA się umówić umową cywilną o kapitalizację :)
    - momentu wniesienia pozwu, o ile powód łaskaw był nie zapomnieć
    o ZAŻĄDANIU owych odsetek w pozwie (jak zapomni to później
    ma już pech - przynajmniej z kapitalizacją :))

    Chyba nie zapomniałem o czymś ważnym ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-11 07:13:58