  • 1. Data: 2003-06-29 17:33:31
    Temat: odsetki od naleznosci budzetowych
    Od: "Fin" <n...@s...pl>

    Ciekawy przypadek mialem ostatnio z Urzedem Celny jezeli chodzi o odsetki
    budzetowe (VAT wynikajacy z SAdu). Sady byl wystawiony 05.05.2003 roku
    termin platnosci wynosi 10 dni. Termin zaplaty przypada wiec na 15.05.2003.
    Zgodnie z przepisami zaczynam naliczac odsetki od 16.05.2003 (pietnasty byl
    dniem roboczym) do dnia zaplaty wlacznie czyli 26.06.2003. Pamietajac ze
    ostatnio moje obliczenia byly niezgodne z UC dwonie i pytam sie o wysokosc
    odsetek. Pani wbija w system i mowi 113,6.

    I tu moje zdziwienie bo licze:
    Kwota 6807,20 PLN

    16.05.2003-28.05.2003....dni13...14,5%........35,15 PLN
    29.05.2003-25.06.2003....dni28...14,0%........73,11 PLN
    26.06.2003...............dni01...13,5%.........2,52 PLN

    Razem po zaokraglenia....................... 110,80 PLN!

    Jezeli tu mam jakis blad to prosze wskazcie go. Dodam
    ze kalkulator na www.gofin.pl liczy tak samo.

    Nie chodzilo mi tu juz o te kilka zloty, ale o zasade. Jezeli ja bede
    liczyl w ten sposob ktory moim zdaniem jest sluszny, a urzad bedzie
    naliczal inaczej bede narazony do dosylanie tych kilku zloty co kazdy
    Sad, nie wspominajac iz koszty przelewu to kolo 50% wartosci przelewu.
    Albo bede wydzwanial co kilka dni z pytaniem o odsetki.
    Dzwonie wiec do pani i grzecznie pytam skad ta roznica... Pani
    ze tak powiem na mnie z morda ze zabieram jej czas ze
    juz mi mowila ze system jej tak pokazuje i koniec, jezeli ma pan sie
    zamiar klocic o kilka groszy to prosze pismo do naczelnika....

    Brak kultury pomijam...

    Pytam sie jeszcze tylko, jaka jest dnia 26.06 stopa odsetek
    poniewaz w tym dniu RPP zmienila stopy procentowe, a na ich
    podtawie wylicza sie stopy od zleglosci budzetowych.
    Pani na to, ze oni pisma nie maja, ja to nie obchodzi... Pismo
    do naczelnika...

    Swoja droga ciekawe ze tego dnia 26.06.2003 w calym kraju sciaga sie
    odsetki 14,0% natomiast kilka dni pozniej w ten sam dzien nalicza sie
    juz 13,5%. CO dla mnie jest kompletnym absurdem.

    Jeszcze jedna kwestia do ktorej nie dotarlem. Zapewne istnieje przepis
    ktory daje mi termin zlozenia skargi w ciagu powiedzmy 14, po tym
    czasie moje roszczenia odrzucaja. Odpada wiec napisanie jednego pisma
    i wyliczanie odsetek za caly rok i proba dojscia swoich praw. Wysylanie
    listu poleconego za 3 zl jezeli roznica wyniesie kilka zlotych
    rowniez mija sie z celem.

    1. Najprawdopodobniej popelnilem blad w obliczenia (choc wiele razy
    sprawdzalem)
    2. Nie chodzi wylacznie o pieniadze (choc wielkosc roznicy w ciagu roku
    moze wyniesc kilkaset zlotych, przy duzych obrotach znacznie wiecej).
    3. Moze to kwestia tylko tego konkretnego urzedu (jezeli kazdy ma inne
    oprogramowanie?)

    Co o tym myslicie?

    --
    pozdrawiam

    ====================
    Fin
    mail: N/A -> Spam
    ====================

  • 2. Data: 2003-06-29 18:45:50
    Temat: Re: odsetki od naleznosci budzetowych
    Od: "eva" <l...@i...pl>

    Użytkownik "Fin" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Razem po zaokraglenia....................... 110,80 PLN!
    >
    > Jezeli tu mam jakis blad to prosze wskazcie go. Dodam

    błędu raczej nie ma a jeżeli mogą się zdarzyć jakieś rozbieżności to tylko
    na skutek zaokrąglania - jedni zaokrąglają kwoty pośrednie a inni dopiero
    kwotę końcową

> [...]
    > juz mi mowila ze system jej tak pokazuje i koniec, jezeli ma pan sie
    > zamiar klocic o kilka groszy to prosze pismo do naczelnika....

    jak widać system jest bardziej rozgarnięty od osoby, która go obsługuje
    skoro pani sama zaproponowała pismo do naczelnika to ja bym skrupulatnie
    skorzystała i napisała skargę właśnie do naczelnika - żeby zaoszczędzić na
    kosztach można zanieść bezpośrednio do kancelarii

    > Brak kultury pomijam...

    no comments

> [...]
    > podtawie wylicza sie stopy od zleglosci budzetowych.
    > Pani na to, ze oni pisma nie maja, ja to nie obchodzi... Pismo

    z tego co widzę to oni nie mają pisma nawet dotyczącego poprzedniej obniżki
    z 14,5 na 14% bo Twoje odsetki są wyliczone wg stawki 14,5% za cały okres
    zwłoki

    > Swoja droga ciekawe ze tego dnia 26.06.2003 w calym kraju sciaga sie
    > odsetki 14,0% natomiast kilka dni pozniej w ten sam dzien nalicza sie
    > juz 13,5%. CO dla mnie jest kompletnym absurdem.

    RPP zmieniła stopy już 25 czerwca a więc mogły zacząć obowiązywać od 26
    czerwca
    26.06 nie można było już ściągać 14% odsetek

> [...]
    > i wyliczanie odsetek za caly rok i proba dojscia swoich praw. Wysylanie
    > listu poleconego za 3 zl jezeli roznica wyniesie kilka zlotych

    po dokonaniu wpłaty powinieneś dostać postanowienie w sprawie rozrachowania
    kwoty wpłaty na należność główną o odsetki, wtedy masz 7 dni na złożenie
    zażalenia na to postanowienie, do postanowienia powinieneś wtedy dołączyć
    znaczek skarbowy za 5 zł ale jak nie dołączysz to i tak istnieje obowiązek
    nadania biegu twojemu zażaleniu
    gorzej jak nie wydają postanowień (pomimo, że ordynacja pod. na nich nakłada
    taki obowiązek), możesz wtedy przy okazji jakiejkolwiek wizyty w uc zażądać
    sporządzenia protokołu w którym możesz sformułować wniosek o wydanie
    postanowienia, uruchamiasz wtedy całą machinę i zapewniam że będzie niezła
    jazda, bo raczej nie jest możliwe żeby robili takie rozrachowania w formie
    nijakiej
    w kwestii znaczka pocztowegopatrz wyżej
    w przypadku zbyt dużej odległości do właściwego urzędu możesz złożyć
    zażalenie w jakimkolwiek urzędzie (byle w terminie) a ten ma obowiązek
    przesłać pismo zgodnie z właściwością

    > Co o tym myslicie?

    Przyjmując dość dużą dozę tolerancji, można wybaczyć błąd ludzki ale
    średniorozwinięty szympans po pierwszym telefonie że coś jest nie tak,
    sprawdziłby w czym rzecz i tutaj juz żadnego usprawiedliwienia nie widzę -
    po prostu nasza kochana polska administracja gdzie wszyscy (prawie wszyscy)
    mają wszystko w d...

    pozdrav
    eva

  • 3. Data: 2003-06-29 18:47:10
    Temat: Odp: odsetki od naleznosci budzetowych
    Od: "Piotr K." <b...@s...com>

    w/g mnie powinno być 108,08 8-)

    lepiej niech Urząd Celny sprawdzi datę odbioru sadu, bo się gamonie często mylą :(
    najczęściej wprowadzają datę złożenia sadu, a daty odbioru nie poprawiają.

    Nawet nie wiesz jakie barszcze tam pracują. Ciekawe co się będzie działo po wejściu
    CELINY ?

    www.gofin.pl dodaje jeden dzień, zgodnie zresztą z zamieszaniem na początku roku
    wywołanym przez MF.

    Pozdrowionka
    Piotr

  • 4. Data: 2003-06-30 11:08:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Jun 2003, eva wrote:

    >+ Użytkownik "Fin" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > listu poleconego za 3 zl jezeli roznica wyniesie kilka zlotych
    >+ > rowniez mija sie z celem.
    [...]
    >+ masz 7 dni na złożenie
    >+ zażalenia na to postanowienie, do postanowienia powinieneś wtedy dołączyć
    >+ znaczek skarbowy za 5 zł

    Ja tak z ciekawości (z ustawy o opłacie skarbowej):
    ++++
    Art. 1.
    1. Opłacie skarbowej podlegajš:
    1) w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
    a) podania (żšdania, wnioski, odwołania, zażalenia) i załšczniki do podań,
    Art. 2.
    1. Nie podlegajš opłacie skarbowej:
    4) podania i załšczniki do podań, których przedmiotem sš skargi i wnioski
    w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego; nie
    dotyczy to pism okreœlonych przez strony jako skargi, lecz będšcych w swej
    istocie œrodkami odwoławczymi składanymi w toku instancji,
    ----

    Czy zażalenie na postanowienie wobec tego w ogóle podlega pod
    opłatę ?
    Kwestię "co jeśli jest zasadne" mamy zresztą w innym miejscu:

    +++++
    Art. 12.
    1. Opłata skarbowa, z zastrzeżeniem ust. 2 , podlega zwrotowi:
    1) od odwołania - jeżeli odwołanie to zostało w całoœci uwzględnione albo
    decyzja, której odwołanie dotyczyło, została w innym trybie w całoœci
    uchylona lub stwierdzono jej nieważnoœć,
    2. Zwrot opłaty nie przysługuje, jeżeli zapłacona opłata skarbowa nie
    przekracza 2 zł
    ----

    Znaczy: 5 zł opłatę i tak da się odzyskać :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-06-30 16:19:51
    Od: "eva" <l...@i...pl>

    > [...]
    przyznaję tutaj jest mój błąd bo chodzi oczywiście o dołączenie znaczka do
    zażalenia a nie postanowienia

> [...]
    > a) podania (żądania, wnioski, odwołania, zażalenia) i załączniki do podań,
    > Art. 2.
    > 1. Nie podlegają opłacie skarbowej:
    > 4) podania i załączniki do podań, których przedmiotem są skargi i wnioski
    > w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego; nie
    > dotyczy to pism określonych przez strony jako skargi, lecz będących w swej
    > istocie środkami odwoławczymi składanymi w toku instancji,
    > ----
    >

    > Czy zażalenie na postanowienie wobec tego w ogóle podlega pod

    moim zdaniem tak, zresztą odpowiedż jest w art.1 ust.1 pkt a, poza tym
    zażalenie powoduje uruchomienie drugiej instancji dla wydanego postanowienia
    i mieści się w szeroko pojętym środku odwoławczym (nie jest to moim zdaniem
    tożsame z odwołaniem)

> [...]
    > przekracza 2 zł
    > ----
    >
    > Znaczy: 5 zł opłatę i tak da się odzyskać :)

    ja bym chyba odróżniła odwołanie od zażalenia, chociaż sama konstrukcja i
    wykładnia celowościowa tego przepisu legnie wtedy w gruzach, bo w przypadku
    wadliwej decyzji odzyskamy kasę a w przypadku wadliwego postanowienia już
    nie

    > pozdrowienia, Gotfryd

    pozdrav
    eva

  • 6. Data: 2003-06-30 23:15:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jun 2003, eva wrote:
    [...]
    >+ przyznaję tutaj jest mój błąd bo chodzi oczywiście o dołączenie znaczka do
    >+ zażalenia a nie postanowienia

    Szczegół, nie czepiałem się tylko zacytowałem żeby było jasne
    o jakiej opłacie (za co) piszemy :)
    [...]
> [...]
    >+ > opłatę ?
    >+
    >+ moim zdaniem tak, zresztą odpowiedż jest w art.1 ust.1 pkt a,

    Literalnie tak. Próbowałem dojść czy nazwa "zażalenie" jest właściwa,
    niezależnie jak procedura się nazywa - czy to nie jest "skarga w
    rozumieniu przepisów" :)

    >+ poza tym
    >+ zażalenie powoduje uruchomienie drugiej instancji

    A to prawda, że wtedy nie ma wyłączenia.
    [...]
> [...]
    >+ wadliwej decyzji odzyskamy kasę a w przypadku wadliwego postanowienia już

    Hm... Jakiś praktyk "od odzyskiwania 5 zł" :) się wypowie ?

    pozdrowienia, Gotfryd