  • 1. Data: 2007-11-30 07:53:45
    Temat: odstąpienie od umowy k-s - czy za to też trzeba zapłacić pcc?
    Od: Yes <y...@p...onet.pl>

    Witam,

    parę miesięcy temu kupiłem auto, zapłaciłem podatek od czynności cywilno
    prawnych (pcc) a teraz ze względu na wady pojazdu odstępuję od tej umowy
    (sprzedawca się zgodził i zwróci kasę).
    Czy takie odstąpienie też wymaga zgłoszenia i opłaty np podatku pcc??
    Jakiś przepływ gotówki między nami znowu będzie, więc może tak?

    Kto to powinien zapłacić (jeżeli powinien?).

    pozdrawiam

    yes

  • 2. Data: 2007-11-30 14:13:47
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 30 Nov 2007 08:53:45 +0100, Yes napisał(a):

> [...]
    > Czy takie odstąpienie też wymaga zgłoszenia i opłaty np podatku pcc??
    > Jakiś przepływ gotówki między nami znowu będzie, więc może tak?

    Moją, niekoniecznie słuszną ;) odpowiedź znajdziesz parę postów niżej.
    Ania - pcc (zakup samochodu) a odstąpienie od umowy

    :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-12-01 23:03:19
    Od: Yes <y...@p...onet.pl>

    Jagna pisze:

    > Moją, niekoniecznie słuszną ;) odpowiedź znajdziesz parę postów niżej.
    > Ania - pcc (zakup samochodu) a odstąpienie od umowy
    >
    > :)

    "uchylone zostały skutki prawne oświadczenia woli (nieważność względna);"

    Przepraszam ale nie rozumiem co to znaczy... :(. To znaczy że mogę
    wystąpić o zwrot podatku?

    yes

  • 4. Data: 2007-12-03 06:45:17
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 02 Dec 2007 00:03:19 +0100, Yes napisał(a):

    > "uchylone zostały skutki prawne oświadczenia woli (nieważność względna);"

    > Przepraszam ale nie rozumiem co to znaczy... :(. To znaczy że mogę
    > wystąpić o zwrot podatku?

    No widzisz, stąd moja niepewność, bo gdyby w tym zapisie nie było tego
    nawiasu, wątpliwości bym nie miała.

    Wiem, że na nieważność względną można się powołać w przypadku istnienia wad
    oświadczenia woli (czyli umowy), wynikających z błędu, podstępu, groźby,
    wyzysku.
    Ale, czy w tym przypadku można się tym podeprzeć, to mam wątpliwości, po
    przeczytaniu artykułów w kc na ten temat.

    Obawiam się, że bez pomocy kolegów z pl.soc.prawo to nie da rady tego
    rozstrzygnąć (ratunku?!)

    To może wrzućmy to tam, może pomogą?
    Żeby więc uściślić, powtórzę:

    Zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych, art. 11 ust. 1
    Podatek, z zastrzeżeniem ust. 2, podlega zwrotowi, jeżeli:
    1) uczylone zostały skutki prawne oświadczenia woli (nieważność względna);
    [...]
    2. Podatek nie podlega zwrotowi po upływie 5 lat od końca roku, w którym
    został zapłacony.

    i proszę o komentarz :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2007-12-03 07:27:27
    Od: Yes <y...@p...onet.pl>

> [...]
    względna);
    > [...]
    > 2. Podatek nie podlega zwrotowi po upływie 5 lat od końca roku, w którym

    przerzuciłem to na pl.soc.prawo,

    pozdrawiam

    yes

  • 6. Data: 2007-12-03 07:33:51
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 03 Dec 2007 08:27:27 +0100, Yes napisał(a):

    > względna);

    > przerzuciłem to na pl.soc.prawo,

    zauważyłam :)
    I od razu widzę, że jest nowy argument - samochód był kradziony.
    Jeśli nie pomogą, postaram się dowiedzieć swoimi "kanałami" ;)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-12-03 09:56:24
    Od: Yes <y...@p...onet.pl>

    Jagna pisze:

    > zauważyłam :)
    > I od razu widzę, że jest nowy argument - samochód był kradziony.
    > Jeśli nie pomogą, postaram się dowiedzieć swoimi "kanałami" ;)

    Dzięki, bo z tego co widzę to ja się zastanawiałem czy czasem nie będę
    musiał zapłacić drugi raz pcc a tu się okaże że jeszcze zwrot dostanę :)

    yes

  • 8. Data: 2007-12-03 21:37:42
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 03 Dec 2007 10:56:24 +0100, Yes napisał(a):

    > Dzięki, bo z tego co widzę to ja się zastanawiałem czy czasem nie będę
    > musiał zapłacić drugi raz pcc a tu się okaże że jeszcze zwrot dostanę :)

    Ja to trochę niecierpliwa jestem (mało powiedziane ;)), więc sobie
    pogrzebałam w różnych dostępnych mi miejscach.
    Komentarz do przepisu w Lex-ie taki trochę zakręcony i po przeczytaniu
    stwierdziłam, że ciągle nie wiem wszystkiego do końca, bo było to coś
    takiego:
    "Z treści komentowanego przepisu wynika, że zapłacony podatek podlega
    zwrotowi wówczas, gdy z określonego powodu:
    1) doszło do unicestwienia czynności cywilnoprawnej lub
    2) czynność cywilnoprawna, z powodu niewywołania zamierzonych skutków
    prawnych, stała się bezprzedmiotowa.
    Sytuacja pierwsza wystąpi, gdy czynność zostanie unieważniona wskutek
    uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia woli lub orzeczenia sądu. W
    tych wypadkach czynność nie tylko została dokonana, ale wywołała też
    (przynajmniej do pewnego momentu) zamierzone skutki prawne.[...]
    Z drugą sytuacją mamy do czynienia wtedy, gdy nie spełnił się warunek
    zawieszający oraz gdy nie dokonano wpisu hipoteki do księgi wieczystej.
    Czynność została wprawdzie dokonana (zostały prawidłowo złożone
    oświadczenia woli) jednak, w wyniku nienastąpienia określonych zdarzeń, nie
    doszło do wywołania zamierzonych przez nią skutków prawnych. W omawianej
    sytuacji czynność prawna staje się bezprzedmiotowa (bezskuteczna), co w
    zakresie stosunków cywilnoprawnych wywołuje taki sam rezultat, jak gdyby
    została unicestwiona."

    i jeszcze tego trochę tam było, niby pasujące, ale po lekturze właściwych
    artykułów w KC, ciągle było mi mało.

    To sięgnęłam do nowego produktu inforu Inforlex - nawiasem mówiąc przydatne
    narzędzie, tylko drogie. Póki co mam darmowy dostęp na miesiąc i żałuję, że
    się skończy;)
    Tam znalazłam artykuł z "Monitora księgowego", który na przykładzie monet
    zakupionych na allegro, też na umowę, powyżej 1000 zł, omawia zwrot
    podatku, jako:

    "Jeżeli po otrzymaniu monety stwierdzi Pan, że nie zawiera ona cech,
    właściwości, o których występowaniu był przekonany z informacji udzielonych
    przez sprzedającego, to oznacza, że zawarł Pan umowę pod wpływem błędu.
    Zakładając, że nie kupiłby Pan monety, posiadając wiedzę o jej rzeczywistym
    stanie, przysługuje Panu prawo do uchylenia się od skutków prawnych swojego
    oświadczenia woli, w wyniku którego doszło do zawarcia umowy sprzedaży. W
    takiej sytuacji może Pan, w terminie roku od chwili wykrycia błędu, złożyć
    sprzedawcy oświadczenie w formie pisemnej, że uchyla się Pan od skutków
    prawnych swego pierwotnego oświadczenia woli o zakupie monety, ze względu
    na działanie pod wpływem błędu.

    W razie złożenia takiego oświadczenia przysługuje Panu zwrot zapłaconego
    pcc. Zwrot nie nastąpi jednak, jeżeli wystąpi Pan o jego uzyskanie po
    upływie 5 lat od końca roku, w którym podatek został zapłacony."

    Tu mała uwaga, bo w KC w artykule dotyczącym tego zwrotu z powodu błędu,
    dopuszczają możliwość jego (błędu) stwierdzenia, do 1 roku po nabyciu.

    Ciągle nie mam 100% pewności, co do tego, co napisałam, ale ciągle jestem
    przekonana, że mimo wszystko tak. Tylko udział procentowy - niepełny :)

    Może w sumie, zwróć się do US z wnioskiem o zwrot tego podatku? W końcu
    przepis jest, interpetacja faktycznie może być taka, jak mi się wydaje, co
    szkodzi spróbować? ;>

    Tym bardziej, że jak piszesz - samochód był kradziony, więc nawet bez
    większej gimanstyki umysłowej widać, że umowa była nieważna.

    Gdybyś się zdecydował na taki krok, daj znać, ja jestem bardzo ciekawa
    efektu :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 9. Data: 2007-12-04 10:56:50
    Od: Yes <y...@p...onet.pl>

    Jagna pisze:
> [...]

    > większej gimanstyki umysłowej widać, że umowa była nieważna.
    >
    > Gdybyś się zdecydował na taki krok, daj znać, ja jestem bardzo ciekawa

    Właśnie to chciałem napisac. Zamiast gdybac czy mogę to napiszę do US o
    zwrot zapłaconego podatku. A co! może bez gadania oddadzą, a jak nie to
    wtedy jeszcze postaram się zrozumiec to co cytowałaś :). Dzięki Jagna.
    Dam znac o wynikach. Na razie wysłałem do sprzedającego odstąpienie od
    umowy i czekam na jego potwierdzenie. Wtedy napiszę do US.

    pozdrawiam

    yes

  • 10. Data: 2007-12-04 11:19:55
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 04 Dec 2007 11:56:50 +0100, Yes napisał(a):

> [...]
    > Dam znac o wynikach. Na razie wysłałem do sprzedającego odstąpienie od
    > umowy i czekam na jego potwierdzenie. Wtedy napiszę do US.

    Będę Ci wdzięczna, wtedy moje "widzimisię" nabierze realnych kształtów,
    albo będę musiała zweryfikować poglądy.

    Tym bardziej, że rozmawiałam z kolegą, który właśnie na radcowskiej
    aplikacji "męczy" kodeks cywilny i poglądy ma zupełnie inne niż ja.
    Dlatego koniecznie potrzebuję zaprzeczenia, lub potwiedzenia :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna