  • 1. Data: 2002-01-15 16:28:39
    Temat: opóźnienie złożenia VAT-7 POMOCY 0 jeszcze raz
    Od: k...@p...com (Krzysztfo Lipke KaMeL)

    Witam,

    Dzięki wszystkim za odzew, ale nie zrozumieliście mnie.

    Deklaracja za listopad została złożona po terminie, tzn 28-12-2001.
    Na tej deklaracji był VAT do odliczenia, zgodnie z rejestrem zakupów.
    Ponieważ deklaracja nie była złożona w terminie, urząd uważa, że tracimy
    prawo do odliczenia tego podatku (nie wchodzi tu w grę możliwość
    przeniesienia na następny miesiąć).
    Takie praktyki urzędu są powszechne, jednakże obiło mi się o uszy, że w
    przepisach nie jest to takie oczywiste. Czy może coś wiecie na ten temat ?
    Z góry dziękuję za pomoc

    --
    Pozdrowienia,
    KaMeL

  • 2. Data: 2002-01-15 16:43:46
    Temat: Re: opóźnienie złożenia VAT-7 POMOCY 0 jeszcze raz
    Od: "Mirage" <z...@b...gnet.pl>

    Specyficzna odmiana logiki Kalego.
    Ja bym dalej poszedł: jak przepada podatek naliczony ( bo deklaracja po
    terminie) to może i przepada podatek należny (bo ta sama deklaracja po
    terminie).
    Co na takie dictum Urząd Skarbowy.
    Wydrukuj to Pan i prześlij do swojego Urędu Skarbowego,oraz powiadom Izbę
    Skarbową że Urząd Skarbowy zaniechuje poboru podatku należnego (bo
    deklaracja po terminie).
    W Pana przypadku nastąpiło niedotrzymanie terminu ustawowego co jest
    wykroczeniem, ale to już inna sprawa i nie mająca nic wspólnego z
    wypełnianiem (co prawda z opieszałością, ale jednak wypełnianiem) obowiązku
    podatkowego.
    Jak Pan masz sęki z Panią z okienka to wyślij pocztą. I tak dostaniesz Pan
    karę za przeterminowanie, ale podatek zostanie uregulowany tak jak jest w
    Pańskim PIT7.

  • 3. Data: 2002-01-15 17:25:35
    Temat: Re[2]: opóźnieniezłożenia VAT-7 POMOCY 0 jeszcze raz
    Od: k...@p...com (KaMeL)

    Witaj Mirage,
    W Twoim liście datowanym 15 stycznia 2002 (17:43:46) można przeczytać:
> [...]
    M> Wydrukuj to Pan i prze?lij do swojego Urędu Skarbowego,oraz powiadom Izbę
    M> Skarbow? że Urz?d Skarbowy zaniechuje poboru podatku należnego (bo
    M> deklaracja po terminie).
    M> W Pana przypadku nast?piło niedotrzymanie terminu ustawowego co jest
    M> wykroczeniem, ale to już inna sprawa i nie maj?ca nic wspólnego z
    M> wypełnianiem (co prawda z opieszało?ci?, ale jednak wypełnianiem) obowi?zku
    M> podatkowego.
    M> Jak Pan masz sęki z Pani? z okienka to wy?lij poczt?. I tak dostaniesz Pan
    M> karę za przeterminowanie, ale podatek zostanie uregulowany tak jak jest w

    Prawo podatkowe jak się zorientowałem niewiele ma wspólnego z logiką.
    to nie takie proste, jak wskazuje dotychczasowe orzecznictwo (były
    różne wyroki w tej sprawie) i praktyki urzędów. Chodzi mi o to czy ktoś ma jakieś
    wskazówki jak postąpić, bo słyszałem że ostatnio coś się zmienia w tej
    sprawie (są dyskusje). Urząd chce wydać taką decyzję, tzn jest
    protokół w którym napisali, że podatnik traci możliwość odliczenia
    tego VATu...

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl

  • 4. Data: 2002-01-15 18:04:03
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Krzysztfo Lipke KaMeL" <k...@p...com> wrote in message
> [...]
    >
    > Deklaracja za listopad została złożona po terminie, tzn 28-12-2001.
    > Na tej deklaracji był VAT do odliczenia, zgodnie z rejestrem zakupów.

    Wlasnie zrozumielismy i pisalismy o tym.
    deklaracja nie zlozona w terminie przygotowana "na termin" "nie nadaje sie"
    do zlozenia po terminie, wlasnie ze wzgledu na ow naliczony podatek.

    Wiec jesli juz zostala zlozona, to trzeba zrobic korekte. i zlozyc taka,
    ktora ma prawidlowo wyliczony
    VAT "do zaplaty". Wiec deklaracja tra NA PEWNO jest nieprawidlowa i
    NA PEWNO trzeba ja skorygowac.

    Jesli zrobi to Pan sam, to lepiej.

    > Ponieważ deklaracja nie była złożona w terminie, urząd uważa, że tracimy
    > prawo do odliczenia tego podatku (nie wchodzi tu w grę możliwość
    > przeniesienia na następny miesiąć).

    No wlasnie o to chodzi, ze nie mozna przeniesc VAT z tej deklaracji.

    Pytanie jest, czy mozna zlozyć korekte i NIE WYKAZYWAC
    VAT naliczonego w fakturach, a na nastepny miesiac nie "przenosic" a
    "wykazac" VAT naliczony
    z faktur poprzedniego miesiaca.

    Urzad, a za nim i sady uwazaja, ze odliczenie VAT to PRZYWILEJ podatnika,
    z ktorego moze korzystac, badz nie. Wiec nalezy zapytac, skoro moze badz
    nie,
    to dlaczego nie moze wybrac dogodnego dla siebie terminu, sposrod
    dopuszczonych prawem?

    > Takie praktyki urzędu są powszechne, jednakże obiło mi się o uszy, że w
    > przepisach nie jest to takie oczywiste. Czy może coś wiecie na ten temat ?
    > Z góry dziękuję za pomoc

    Wiem jedno.
    Jesli Pan nie zdecyduje sie na cos do 25 01, to nawet Pan Modzelewski,
    tworca tej ustawy Panu nie pomoze. (Brala to moja znajoma).

    To Pan musi zlozyc korekte i to Pan musi zadecydowac czy probowac naliczyc
    ow VAT,
    czy go "przebolec". Bo "wybulic" (z odsetkami za zwloke do dnia zaplaty) to
    Pan i tak musi,
    wiec radze NAJPIERW go zaplacic, a potem myslec co dalej.

    Tylko prosze pamietac, ze nie jest to "porada prawnika", lecz prywatne
    zdanie "szarego podatnika".

    Pozdrowienai

    Boguslaw

  • 5. Data: 2002-01-15 18:25:28
    Temat: OT,TG: opóźnienie złożenia VAT-7
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Jan 2002, Boguslaw Szostak wrote:
    [...]
    >+ Urzad, a za nim i sady uwazaja, ze odliczenie VAT to PRZYWILEJ podatnika,

    ...aktualny premier m.in. zapowiadał że "należy zmienić interpretację
    odliczania VATu jako zasady a nie przywileju".
    Było to sformułowanie ogólne, nie dotyczące konkretów i nie
    wiadomo (mi) co autor miał na myśli :)
    Przypomnę że ww. autor coś również wspominał o podatku liniowym
    dla DG (najwcześniej w przyszłym roku), ciekaw jestem czy będzie
    pamiętał o takich drobiazgach. Jasne że *prosty* podatek liniowy
    *nie dla wszystkich* byłby taki dobry :(, ale może jakieś rozwiązanie
    by się znalazło.

    >+ Pozdrowienai
    >+ > Pozdrowienia,

    Pozdrowienia, nie będę gorszy ;)
    - Gotfryd

  • 6. Data: 2002-01-15 19:36:03
    Od: k...@p...com (KaMeL)

    Witaj Boguslaw,

    bardzo dziękuję za odpowiedź, ale jeszcze powałkuje temat.
    Ma Pan w zupełności rację. Ale problem jest inny.
    Nieodpowiedzialny pracownik miał złożyć VAT-7 po świętach, ale świeta
    mu się przedłużyły... itd. to nieistotne. VAT-7 poszedł po terminie z
    uwzględnionym vatem do odliczenia. Stało się. Urząd odrazu sporządził
    protokół że nie należy się odliczenie VAT i że jest uszczuplenie w
    podatku.

    Moje pytanie: czy można z tym walczyć ??
    Czy ktoś słyszał o takiej walce.
    mam świadomość że sprawa jest beznadziejna, ale słyszłem że jest do
    wygrania. Urząd kieruje się podobno tylko wskazówkami MinFin a nie
    ustawami...

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl

  • 7. Data: 2002-01-15 21:19:28
    Od: "yaneek" <y...@p...onet.pl>

    Użytkownik Boguslaw Szostak <b...@u...agh.edu.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a21qt7$4sn$...@g...uci.agh.edu.pl...

    > "Krzysztfo Lipke KaMeL" <k...@p...com> wrote in message
    Uwaga! Nadciaga kawaleria! ;-)
    Szperam w moim archiwum... to nie... to... o! jest:

    TAKO RZECZE NASZA P.T. ORKA:
    "Użytkownik Katarzyna Kuć <a...@s...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusy
    jnych napisał:9hsg06$ltd$...@n...tpi.pl...
    Prosze wyjasnijcie my czy dobrze mysle:
    zlozylam 1 dzien po terminie deklaracje VAT -7 i teraz US stwierdzil,
    ze utr
    acilam prawo do odliczenia podatku naliczonego -
    ----------------------
    Może w dyskusji z US pomogą Ci wyroki NSA i pismo MF:

    2000.10.26 wyrok NSA I SA/Kr 940/99:
    Rezygnacja z prawa do odliczania podatku naliczonego ma miejsce
    wówczas, gdy
    podatnik nie składa deklaracji podatkowej w terminie, tj. nie dokonuje
    rozli
    czenia podatku i z własnej woli nie realizuje swoich uprawnień, a
    jednoczesn
    ie upływa materialnoprawny termin skorzystania z obniżenia podatku
    należnego
    o podatek naliczony, zaś organ podatkowy wydaje decyzję określającą
    ten poda
    tek. Jeśli upłynie termin do złożenia deklaracji, a nie upłynie
    materialnopr
    awny termin skorzystania z prawa do obniżenia podatku, to należy
    przyjąć, że
    podatnik nie zrezygnował z prawa do odliczenia podatku naliczonego. W
    sytuac
    ji zatem, gdy deklaracja zostanie złożona z kilkudniowym opóźnieniem w
    stosu
    nku do terminu złożenia, w pierwszym z dwóch miesięcy, w których
    podatnik mo
    że odliczyć podatek naliczony, to prawa do odliczenia nie traci.
    --------------------------------------
    1997.11.28 wyrok NSA SA/Gd 2363/95 :
    Utraty uprawnienia do obniżenia podatku należnego nie może spowodować
    narusz
    enie przez podatnika określonego w art. 10 ust. 1 w związku z art. 26
    ustawy
    z 1993 r. o VAT terminu składania deklaracji podatkowych, ponieważ
    żaden prz
    epis ustawy nie przewiduje z tego powodu wyłączenia możliwości
    obniżenia pod
    atku należnego o podatek naliczony.
    -------------------------
    Pismo PP3-8222-1627/95 Dyrektora Departamentu Podatków Pośrednich z
    11.08.19
    95 r. do izb i urzędów skarbowych oraz urzędów kontroli skarbowej
    W nawiązaniu do pisma z dnia 28 lutego 1995 r. znak
    PP3-8222-3707/94/ERO po
    ponownym przeanalizowaniu sprawy Ministerstwo Finansów stwierdza, że
    brak je
    st podstaw do kwestionowania prawa do obniżenia podatku należnego o
    kwotę po
    datku naliczonego w przypadku złożenia przez podatnika deklaracji
    podatkowej
    dla podatku od towarów i usług, po terminie określonym w art. 19 ust.
    3 i 3a
    z uwzględnieniem art. 26 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od
    towar
    ów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).
    Równocześnie Ministerstwo Finansów anuluje pismo znak
    PP3-8222-3707/94/ERO z
    28 lutego 1995 r.

    Orka
    ===================================
    Powyzsze wydrukuj, zalaminuj, zaostrz brzegi i noś (do US) w kaburze
    pod lewym ramieniem ;-)

    Dopisuje sie do watku pod postem Pana Boguslawa, bo generalnie dobrze
    mowi, natomiast ja chce dodac pare uwag praktycznych:
    1. przygotuj korekte deklaracji za listopad - bez podatku
    naliczonego - bedzie kwota do zaplaty,
    2. zrob deklaracje za grudzien z wykazanym naliczonym z listopada -
    bedzie (chyba?) nadwyzka - do zwrotu,
    3. napisz prosbe o zaliczenie nadwyzki z grudnia na poczet naleznego
    za listopad
    4. przygotuj przelew na roznice, ktora pozostanie do zaplaty
    5. przygotuj przelew na odsetki za zwloke (od kwoty z poz. 1)
    6. dokumenty 1 - 3 wloz do koperty i wyslij na adres US - liczy sie
    data stempla.
    7. przelewy zrealizuj
    8. czekaj na wezwanie do urzedu (postepowanie mandatowe - min. 200 zl)
    --
    pozdrawiam
    yaneek

  • 8. Data: 2002-01-15 21:42:15
    Od: "yaneek" <y...@p...onet.pl>

    Użytkownik KaMeL <k...@p...com> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:1...@t...net.pl...
> [...]
    sporządził
    > protokół że nie należy się odliczenie VAT i że jest uszczuplenie w

    Jasne. I prawidlowo. Za tym pojdzie "postepowanie z urzedu w celu
    ustalenia zobowiazania" itd.

    > Moje pytanie: czy można z tym walczyć ??

    Z czym? Zrozum: jedyna nieprawidlowosc ze strony urzedu, to odmowa
    prawa do odliczenia podatku naliczonego w nastepnym miesiacu. Jak z
    tym walczyc - podalem w poprzednim poscie. Cala reszta jest ok. :-)
    tzn. "postepowanie z urzedu w celu ustalenia zobowiazania".

    > Czy ktoś słyszał o takiej walce.

    Taaa, jak sie juz domyslasz, mam za soba.

    > mam świadomość że sprawa jest beznadziejna,

    ???????...

    >ale słyszłem że jest do wygrania.

    :-))))))))

    >Urząd kieruje się podobno tylko wskazówkami MinFin a nie ustawami...

    Tym gorzej dla niego.
    --
    pozdrawiam
    yaneek

  • 9. Data: 2002-01-15 21:54:36
    Od: k...@p...com (KaMeL)

    Witaj yaneek,
    bardzo, bardzo dziękuję.

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl

  • 10. Data: 2002-01-15 23:28:43
    Od: "Kirys" <k...@p...com>

    Użytkownik "Krzysztfo Lipke KaMeL" <k...@p...com> napisał w
    wiadomości news:11411276655.20020115173218@polbox.com...
> [...]
    > przepisach nie jest to takie oczywiste. Czy może coś wiecie na ten temat ?

    Oczywiscie. Odliczyc mozna w miesiacu ktorego dotyczy deklaracja lub w
    miesiacu nastepnym. W Twoim wypadku zgodnie z brzmieniem ustawy w deklaracji
    za m-c XI wogole bym nie wykazywal VAT-u do odliczenia (jesli to zrobiles to
    pozostaje korekta), a wykazal to w rozliczeniu za grudzien.
    Mozesz tez liczyc na to, ze US machnie reka na te 3 dni opoznienia i nawet
    tego nie zauwazy.

    Kirys