  • 1. Data: 2004-11-11 19:05:22
    Temat: oszczednosci vs. US
    Od: <e...@p...onet.pl>

    Moi rodzice chcieliby trzymac swoje oszczednosci na moim koncie bankowym.
    Przy jakich kwotach (saldo na koncie lub jednostkowa wplata) do
    oszczednosci wtraca sie Urzad Skarbowy i jak mozna te oszczednosci
    ochronic?
    Jestem pelnoletni, wypelniam wlasnego PITa, ale wciaz tworze z rodzicami
    jedno gospodarstwo domowe.

    --
    Kuba

  • 2. Data: 2004-11-12 09:56:35
    Temat: Re: oszczednosci vs. US
    Od: "Asiunia" <a...@w...pl>

    Użytkownik <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ochronic?
    > Jestem pelnoletni, wypelniam wlasnego PITa, ale wciaz tworze z rodzicami

    Nie bardzo rozumiem. A co do tego ma US? Bank potraca 19% podatku od odsetek
    z Twojego konta i odprowadza do US. Wysokosc oszczednoscie nie ma znaczenia,
    a pieniadze rodzicow na Twoim koncie sa Twoimi pieniedzmi.
    A.

  • 3. Data: 2004-11-12 12:02:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Nov 2004, Asiunia wrote:

    >+ Użytkownik <e...@p...onet.pl> napisał
    >+ > Moi rodzice chcieliby trzymac swoje oszczednosci na moim koncie bankowym.
    [...]
    >+ Nie bardzo rozumiem. A co do tego ma US? Bank [...]
    >+ z Twojego konta i odprowadza do US. Wysokosc oszczednoscie nie ma znaczenia,
    >+ a pieniadze rodzicow na Twoim koncie sa Twoimi pieniedzmi.

    Jako mniemam *właśnie to* jest problemem pytającego.
    Pieniądze były rodziców a występują jako JEGO pieniądze.
    To się nazywa "depozyt".

    Depozyty dzieli się na dwa rodzaje: prawidłowe ("ta sama rzecz którą
    powierzono do przechowania") oraz nieprawidłowe ("TAKA sama rzecz
    JAK ta którą powierzono do przechowania").
    Depozytem prawidłowym jest np. schowanie w skrytce bankowek
    kosztowności albo pieniędzy. Wyciągając dostaje się TE SAME
    banknoty które się włożyło.
    Depozytem nieprawidłowym jest powierzenie rolnikowi tony zboża
    żeby "oddał po zbiorach" - oddaje dalej TONĘ, ale INNEGO zboża.
    Wpłacając pieniądze na konto nie da się zastrzeć prawidłowości
    deponowania (acz część banków z chęcią przyjmie odpłatnie do
    skrytki :)).

    A teraz szczegół.
    Ustawodawca najpierw zorientował się że zamiast udzielać pożyczek
    podatnicy "powierzają w depozyt z prawem do rozporządzania" :>
    a co gorsza za jakiś czas skreślił zwolnienie "jeśli umowa nie daje
    prawa do rozporządzania" (nie wiem czemu, pogdybać można - ale dla
    istoty problemu to bez znaczenia - przepis jest jaki jest).

    I przepis brzmi tak:
    +++
    Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych
    Art. 1. 1. Podatkowi podlegają:
    1) następujące czynności cywilnoprawne:
    j) umowy depozytu nieprawidłowego,
    2) zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one
    podwyższenie podstawy opodatkowania
    ---

    Dla "j" nie ma już wyjątków, niestety :(
    I *nie ma* zwolnienia (do pewnej kwoty) - jak przy pożyczce !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-11-12 13:33:14
    Od: "Asiunia" <a...@w...pl>

    > Jako mniemam *właśnie to* jest problemem pytającego.
    > Pieniądze były rodziców a występują jako JEGO pieniądze.
    > To się nazywa "depozyt".

    Ach tak. Szkoda, ze wczesniej o tym nie wiedzialam.
    A.

  • 5. Data: 2004-11-12 13:53:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > To się nazywa "depozyt".
    >+
    >+ Ach tak. Szkoda, ze wczesniej o tym nie wiedzialam.

    Hm... aleś mi ćwieka zabiła...
    Czegoś nie wiedziała ? :)
    Że chce przyjąć na SWOJE konto CZYJEŚ pieniądze ?
    Czy że depozyt nieprawidłowy jest w .pl opodatkowany ? :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-11-12 14:32:51
    Od: "Asiunia" <a...@w...pl>

    > Hm... aleś mi ćwieka zabiła...
    > Czegoś nie wiedziała ? :)
    > Że chce przyjąć na SWOJE konto CZYJEŚ pieniądze ?

    Hihi. Ze mozna przyjac na swoje konto czyjes pieniadze w depozyt.
    Rozwiazaloby to po czesci moj problem, ale juz za pozno :-((
    A.

  • 7. Data: 2004-11-12 16:07:33
    Od: Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <u...@u...net>

    <e...@p...onet.pl> wrote in message news:cn0d58$nji$1@news.onet.pl...
> [...]
    > Przy jakich kwotach (saldo na koncie lub jednostkowa wplata) do
    > oszczednosci wtraca sie Urzad Skarbowy i jak mozna te oszczednosci

    Dlaczego rodzice nie moga trzymac tej kasy na swoim koncie?

    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak
    GG 1213856

  • 8. Data: 2004-11-12 18:16:50
    Od: <e...@p...onet.pl>

    > Dlaczego rodzice nie moga trzymac tej kasy na swoim koncie?
    >
    > --
    >
    > Piotr "Kazimierz" Kuźmiak
    > GG 1213856
    > NoName - www.nnmag.net

    ich oszczednosci + moje = wyzsze oprocentowanie + zalety mojego konta

  • 9. Data: 2004-11-12 23:06:50
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości: ...
    >Art. 1. 1. Podatkowi podlegają:
    >1) następujące czynności cywilnoprawne:
    >j) umowy depozytu nieprawidłowego,

    Ciekawe, czy w krajach w których podstawą opodatkowania PIT jest
    dochód na łebka we "wspólnym gospodarstwie rodzinym" też od
    takiego "depozytu" jest podatek? Tu pytający mieszka z rodzicami...

    Co do depozytu "prawidłowego": czy przypadkiem darmowe użyczenie
    mieszkania nie jest/było opodatkowane? Kwestia "domniemywa się, iż
    powstaje dochód". Nie kijem go, to pałką...

    Wracając do główego pytania: US się zainteresuje, o ile się dowie.
    Wg przepisów (**) o przeciwdziałaniu pralni, bank o transakcjach
    >20kPLN (**) informuje jakiegoś inspektora nadzoru finansowego (**).
    Inspektor nabierze podejrzeń ->CBŚ. Nie nabierze lecz kapuś ->US
    (**) darujcie, szczegółów nie pamiętam, mogłem zamącić

    Zasłyszane: Pekao żądało telefonicznie potwierdzenia pisemnej
    dyspozycji przelewu 16kPLN na konto innej osoby (nazwisko to samo).

    Najfajniej gdy pożyczka/depozyt gotówką, oddane przelewem.
    Jak się US dowie to są chyba takie opcje:
    -75% od nieudokunmentowanych dochodów
    -zaległy PCC z odsetkami + kara
    -podatek od darowizny
    A niech zwrot będzie z odsetkami...
    --
    Arek

  • 10. Data: 2004-11-13 07:13:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Nov 2004, Arek wrote:
    [...]
    >+ Co do depozytu "prawidłowego": czy przypadkiem darmowe użyczenie
    >+ mieszkania nie jest/było opodatkowane?

    A bo użyczenie to nie depozyt :]
    Depozyt zakłada że nie użytkuje się przedmiotu depozytu.
    IMHO już samo "rozporządzanie" było naciągane (pomijając iż
    aktualnie jest bez znaczenia skoro zrównano z pożyczką).

    >+ Zasłyszane: Pekao żądało telefonicznie potwierdzenia pisemnej
    >+ dyspozycji przelewu 16kPLN na konto innej osoby (nazwisko to samo).

    ...a to pewnie w związku z "zapobieganiam praniu" o którym piszesz.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)