  • 1. Data: 2009-03-05 22:19:40
    Temat: podatek od dochodow osobistych - miejsce zamieszkania / zameldowania
    Od: "lbz" <s...@w...pl>

    czy prawda jest, ze mozna sobie wybrac czy podatek od dochodow osobistych
    placi sie w miejscu zamieszkania czy zameldowania?

    czesta praktyka w wawie jest, ze ludzie zostaja zameldowani w swoich
    rodzinnych miejscowosciach i latami tam placa podatki, czy to jest zgodnie z
    polskimi przepisami podatkowymi? wydaje mi sie, ze nie i ze w ciagu miesiaca
    od zmiany miejsca zamieszkania nalezy wyslac nip-3 i zmienic wlasciwosc
    urzedu skarbowego?

    czym grozi pozostanie w starym urzedzie?

    i czy zmiana miejsca zamieszkania wymusza od razu meldunek w nowym miejscu?

    a co jesli nie wiesz czy twoj pobyt w nowym miejscu potrwa pare miesiecy czy
    pare lat?

  • 2. Data: 2009-03-05 23:06:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    lbz wrote:
    > czy prawda jest, ze mozna sobie wybrac czy podatek od dochodow osobistych
    > placi sie w miejscu zamieszkania czy zameldowania?

    zawsze podlega sie pod US w miejscu faktycznego zamieszkanie niezaleznie
    co masz w papierach.

    > czesta praktyka w wawie jest, ze ludzie zostaja zameldowani w swoich
    > rodzinnych miejscowosciach i latami tam placa podatki, czy to jest zgodnie z
    > polskimi przepisami podatkowymi?

    nie

    > wydaje mi sie, ze nie i ze w ciagu miesiaca
    > od zmiany miejsca zamieszkania nalezy wyslac nip-3 i zmienic wlasciwosc
    > urzedu skarbowego?

    tak

    > czym grozi pozostanie w starym urzedzie?

    kara za nieuaktulanienie danych

    > i czy zmiana miejsca zamieszkania wymusza od razu meldunek w nowym miejscu?

    tak, po za przypadkami wakacji, pobytu do 3 dni itp

    > a co jesli nie wiesz czy twoj pobyt w nowym miejscu potrwa pare miesiecy czy
    > pare lat?

    bez znaczenia
    medlujesz sie bo mieszkasz,
    jak bedziesz wyjezdzal to sie wymeldujesz. Informacja o tym, czy
    bedziesz dlugo czy krotko nie jest do niczego potrzebna.

  • 3. Data: 2009-03-06 09:22:07
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    witek napisal:
    > bez znaczenia
    > medlujesz sie bo mieszkasz,
    > jak bedziesz wyjezdzal to sie wymeldujesz. Informacja o tym, czy
    > bedziesz dlugo czy krotko nie jest do niczego potrzebna.

    I bedziesz wtedy lojalnym wobec panstwa uczciwym idiota.
    Kazde przemeldowanie powoduje wymiane dowodu osobistego,
    prawa jazdy, dowodow rejestracyjnych, papierow zwiazanych
    z prowadzeniem DG itd. Kasa, kasa, kasa...
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 4. Data: 2009-03-06 09:50:33
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    A co jeśli wynajmuje się mieszkanie i właściciel nie chce zameldować?

    --

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 5. Data: 2009-03-06 09:51:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MariuszM pisze:
    > A co jeśli wynajmuje się mieszkanie i właściciel nie chce zameldować?

    Zgoda właściciela nie jest konieczna do zameldowania.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-03-06 09:56:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MariuszM pisze:
    > A co jeśli wynajmuje się mieszkanie i właściciel nie chce zameldować?

    Może trochę doprecyzuję, temat ten obrósł w wiele mitów.

    Przede wszystkim obowiązek meldunkowy ciąży na osobie, która gdzieś
    mieszka i nie jest do tego potrzebna zgoda właściciela mieszkania.

    Standardowo osoba meldująca się powinna przedstawić tytuł prawny do
    lokalu. Skoro lokal wynajmujesz, to umowa najmu jest tytułem prawnym i
    na tej podstawie można się zameldować.

    Często jest tak, że pisemnego tytułu prawnego nie mamy (np. mieszkamy
    u kogoś "kątem"), wtedy należy przy meldowaniu się przyjść z osobą która
    taki tytuł prawny posiada (umowa najmu, właściciel itp.) i potwierdzi,
    że tam mieszkamy (proszę nie mylić potwierdzenia zamieszkania z
    udzieleniem zgody na zameldowanie).

    Jeśli ktoś jest w takiej sytuacji, że ani nie ma pisemnego tytułu
    prawnego, ani nie ma osoby, która chce potwierdzić mu pobyt, może
    zameldować się na drodze decyzji administracyjnej. Urząd przeprowadzi
    postępowanie mające na celu sprawdzenie, czy osoba chcąca się
    zameldować, faktycznie tam zamieszkuje, a następnie wyda odpowiednią
    decysję.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-03-06 10:13:57
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    A toś mnie zaskoczył.

    > Standardowo osoba meldująca się powinna przedstawić tytuł prawny do
    > lokalu. Skoro lokal wynajmujesz, to umowa najmu jest tytułem prawnym i na
    > tej podstawie można się zameldować.

    Tylko, że jak właściciel sobie nie życzy, to mam to zrobić w tajemnicy? I
    tak się dowie.

> [...]
    > postępowanie mające na celu sprawdzenie, czy osoba chcąca się zameldować,
    > faktycznie tam zamieszkuje, a następnie wyda odpowiednią decysję.

    No i po takiej akcji mogę się pożegnać z mieszkaniem.

    Większość wynajmujących nie melduje się, taka jest praktyka, wynajmujący też
    nie chcą meldować lokatorów, bo naczytali się, że nie będzie można ich potem
    usunąć.

    A tak poza tym jak US może udowodnić gdzie mieszkam, a gdzie nie, są jakieś
    kryteria? Przecież w mieszkaniu rodziców, gdzie jestem zameldowany bywam w
    miarę regularnie, a tylko często stamtąd wyjeżdżam :)

    --

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 8. Data: 2009-03-06 10:17:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MariuszM pisze:
    > A toś mnie zaskoczył.

    > Tylko, że jak właściciel sobie nie życzy, to mam to zrobić w tajemnicy?
    > I tak się dowie.

    To co z tego, że się dowie? Zresztą myślisz, że chodzi co miesiąc do
    urzędu i sprawdza? A nawet jeśli tak, to co z tego? Jak właściciel
    będzie sobie życzył, abyś oglądał tylko telewizję Trwam w mieszkaniu, to
    też będziesz go słuchał?

    > No i po takiej akcji mogę się pożegnać z mieszkaniem.

    W każdej chwili możesz pożegnać się z mieszkaniem - zgodnie z
    okresami wypowiedzenia określonymi w umowie lub prawie cywilnym.

    > Większość wynajmujących nie melduje się, taka jest praktyka, wynajmujący
    > też nie chcą meldować lokatorów, bo naczytali się, że nie będzie można
    > ich potem usunąć.

    Kłopot z usunięciem lokatora jest identyczny, bez względu na fakt
    zameldowania.

    > A tak poza tym jak US może udowodnić gdzie mieszkam, a gdzie nie, są
    > jakieś kryteria? Przecież w mieszkaniu rodziców, gdzie jestem
    > zameldowany bywam w miarę regularnie, a tylko często stamtąd wyjeżdżam :)

    Na przykład wie, że pracujesz codziennie 300km od miejsca zameldowania.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-03-06 10:48:32
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > Na przykład wie, że pracujesz codziennie 300km od miejsca zameldowania.

    Znam gościa, który postawił sobie domek 250 km od miejsca pracy. Przyjeżdża
    do pracy w poniedziałek w południe i w piątek wraca do domu i do rodziny.
    Czasami pokombinuje z nadgodzinami tak, żeby być w domu dłużej o jeden
    dzień. W ciągu tygodnia mieszka kątem w jakiejś kawalerce.
    I co gdzie On ma być zameldowany?
    Jakie kryterium przyjąć? Bo jeśli czasowe, tzn. gdzie najwięcej czasu
    przebywa, to musiałby się gość zameldować w miejscu pracy.

    --

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 10. Data: 2009-03-06 10:55:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MariuszM pisze:

> [...]
    > Jakie kryterium przyjąć? Bo jeśli czasowe, tzn. gdzie najwięcej czasu
    > przebywa, to musiałby się gość zameldować w miejscu pracy.

    Pytasz się o praktykę, czy teorię? W praktyce zamelduje się tam,
    gdzie ma rodzinę. W teorii po 3 dobach mieszkania kątem w kawalerce ma
    się tam zameldować.

    --
    Liwiusz