  • 11. Data: 2010-03-01 22:42:51
    Temat: Re: DRA wypełni Panienka z Okienka?
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-03-2010 o 23:09:14 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > A jak inaczej jak nie przez wypełnienie
    > wypełnic wymogi art 46.1 ustawy o sus oraz
    > ustrzec się przed karą z art 98.1 punkt 5).
    > Wypełnić i do teczki jak kazdą inną dokumentację.

    Art. 46. 1. Płatnik składek jest obowiązany (...) obliczać, potrącać z
    dochodów ubezpieczonych, rozliczać oraz opłacać należne składki za każdy
    miesiąc kalendarzowy.

    2. Rozliczenie składek, o których mowa w ust. 1, (...) następuje w
    deklaracji rozliczeniowej (...)

    3. Deklarację rozliczeniową oraz imienne raporty miesięczne płatnik
    składek przekazuje bezpośrednio do wskazanej przez Zakład jednostki
    organizacyjnej.

    Jasno i wyraźnie zapisali że deklarację się wypełnia po to żeby ją składać.

    --
    Tomek

  • 12. Data: 2010-03-01 22:45:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

    > Ta siwa z kurzajką na czole czy ta obok ?

    Za mało wina pijesz przed wizytą w ZUS ;)

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2010-03-02 06:35:45
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > 2. Rozliczenie składek, o których mowa w ust. 1, (...) następuje w
    > deklaracji rozliczeniowej (...)

    > Jasno i wyraźnie zapisali że deklarację się wypełnia po to żeby ją
    > składać.

    Jasno i wyraźnie ja widzę, że skoro nie ma deklaracji, to nie ma rozliczenia
    składek.
    Na jakiej więc podstawie płacić? Skąd dowiesz się, że nic się nie zmieniło i
    że nie musisz składać
    deklaracji jeśli jej nie zrobisz?

    Interpretuj sobie jak chcesz. W końcu każdy odpowiada za siebie.

  • 14. Data: 2010-03-02 07:07:39
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-03-2010 o 07:35:45 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > rozliczenia składek.
    > Na jakiej więc podstawie płacić? Skąd dowiesz się, że nic się nie

    Na podstawie ostatniej deklaracji którą składałem -
    nic się nie zmieniło w zakresie wysokości składek.

    > Interpretuj sobie jak chcesz. W końcu każdy odpowiada za siebie.

    Ale Ty tak na poważnie boisz sie ZUSu ?

    --
    Tomek

  • 15. Data: 2010-03-02 07:51:44
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 1 Mar, 23:09, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    > A jak inaczej jak nie przez wypełnienie
    > wypełnic wymogi art 46.1 ustawy o sus oraz
    >  ustrzec się przed karą  z art 98.1 punkt 5).

    Ależ przecież ZUS publikuje "Wysokość składek na ubezpieczenia
    społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
    Pracowniczych *" ("* dotyczy osób prowadzących pozarolniczą
    działalność, dla których minimalną podstawę wymiaru stanowi kwota
    1887,60 zł (60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia
    miesięcznego, przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej
    podstawy wymiaru składek na rok 2010)")

    Po co więc "prowadzić dokumentację związaną z obliczaniem składek oraz
    z wypłatą świadczeń z ubezpieczeń społecznych" (art. 95. ust. 1 p. 5)
    inną niż, powiedzmy, wyciąg bankowy?

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 16. Data: 2010-03-02 07:58:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Na podstawie ostatniej deklaracji którą składałem -
    > nic się nie zmieniło w zakresie wysokości składek.

    A skąd to wiesz? Rozliczasz (ustalasz wysokość)
    swoje składki na podstawie notek prasowych czy
    deklaracji?

    > Ale Ty tak na poważnie boisz sie ZUSu ?

    Samego ZUSu nie, bo mam wszystko zgodnie z deklaracjami
    wyprowadzone i opłacone, ale dotychczasowe kontakty
    z tą firmą (i z tym systemem informatycznym) nauczyły mnie, że
    lepiej sobie samemu trzymać porządek w papierach i wiedzieć
    na czym się stoi niż zdać się na ten system. W przypadku jakiejkolwiek
    niezgodności
    jest łatwiej prostować. Dodatkowo dodam, że mimo iż nie ma obowiązku
    składania, to wolę to zrobić i mieć dokumenty takie jak złożyłem, a nie
    takie
    jak SYSTEM wprowadził. Wcale by mnie nie zdziwiło, gdyby za jakiś czas
    ZUS przysłał pisemko, że brak deklaracji za okres od...do... szkoda mi czasu
    na szukanie
    tego wtedy i prostowanie.

    Wiesz obowiązku skłądania PIT5 tez nie ma, ale trzeba płacić zaliczki
    i w rocznym rozliczeniu wpisać w krateczkę z rozbiciem na miesiące -
    i oczywiście nic nie trzeba, ale jakoś to policzyć i zapamietać trzeba.

    Poza tym ja rozumiem te zapisy ZUS inaczej i jeśli z Twojego
    rozumienia wynika, ze nie musisz robić tych deklaracji, to ich nie rób.

  • 17. Data: 2010-03-02 08:07:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]
    >
    > Po co więc "prowadzić dokumentację związaną z obliczaniem składek oraz
    > z wypłatą świadczeń z ubezpieczeń społecznych" (art. 95. ust. 1 p. 5)

    To dokumentuje raczej tylko wysokość skłądek.
    Uważasz, ze wyciąg bankowy zawiera wszystkie informacje, których
    od płatnika rozliczajacego wymaga ustawa?
    Dane typu tytuł ubezpieczenia, proporcje finansowania czy choćby wymiar
    czasu pracy itp?

  • 18. Data: 2010-03-02 08:56:50
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-03-2010 o 08:58:41 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > A skąd to wiesz? Rozliczasz (ustalasz wysokość)
    > swoje składki na podstawie notek prasowych czy
    > deklaracji?

    Mam nadzieję że to jest Twoja interpretacja przepisu,
    a nie twierdzenie że bez comiesięcznego wypełnienia DRA
    "do teczki" nie będę wiedział ile mam płacić ;)

> [...]
    > jak SYSTEM wprowadził. Wcale by mnie nie zdziwiło, gdyby za jakiś czas
    > ZUS przysłał pisemko, że brak deklaracji za okres od...do... szkoda mi

    A ćwiczyłeś to w praktyce? Bo ja gdy ostatnio brałem zaświadczenie o
    niezaleganiu
    to mimo że miałem papiery złożone prawidłowo, to okazało się że w systemie
    ich nie
    ma i albo złożę je jeszcze raz (15 minut wypełniania), albo... lipa (tzn.
    pewnie
    musiałbym pisać pismo że mam wszystko OK, po czym bym miał wezwania że nie
    mam OK
    i może po miesiącu by znaleźli zaginione dane).

    > Wiesz obowiązku skłądania PIT5 tez nie ma, ale trzeba płacić zaliczki
    > i w rocznym rozliczeniu wpisać w krateczkę z rozbiciem na miesiące -
    > i oczywiście nic nie trzeba, ale jakoś to policzyć i zapamietać trzeba.

    Tylko nie mów że wypełniasz PIT5 bo inaczej nie będziesz wiedział
    ile trzeba wpłacić ...

    > Poza tym ja rozumiem te zapisy ZUS inaczej i jeśli z Twojego
    > rozumienia wynika, ze nie musisz robić tych deklaracji, to ich nie rób.

    Oddzielmy dwie sprawy - to żeby składać co miesiąc DRA do ZUS mimo że nie
    muszę,
    to powiedział mi kiedyś doradca podatkowy po tym jak system ZUS
    przypisywał mu
    po trzy składki do jednej deklaracji DRA składanej kwartalnie. I ja się z
    Tobą
    zgadzam że składanie comiesięczne *prawdopodobnie* zwiększa szanse na to,
    żeby uniknąć takiej sytuacji.

    Natomiast to, że bez wypełnienia DRA "do teczki" nie będę wiedział ile
    płacić,
    to już zakrawa na absurd - zwłaszcza że wg mnie przepisy nic na ten temat
    nie mówią.

    --
    Tomek

  • 19. Data: 2010-03-02 09:32:54
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 2 Mar, 09:07, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    > To dokumentuje raczej tylko wysoko sk dek.
    > Uwa asz, ze wyci g bankowy zawiera wszystkie informacje, kt rych
    > od p atnika rozliczajacego wymaga ustawa?
    > Dane typu tytu ubezpieczenia, proporcje finansowania czy cho by wymiar
    > czasu pracy itp?

    Nie miałem pracowników, płaciłem tylko za siebie (zazwyczaj wyłącznie
    zdrowotne, bo jeszcze jakiś etat miałem).
    Przed laty uznałem, że skoro nie ma kary za niezłożenie formularza, to
    nie będę sobie d*.* tym zawracał, więc teraz z uwagą ten wątek śledzę.
    Sądziłem, że brak obowiązku składania deklaracji od czerwca dotyczy
    płacących tylko za siebie z tytułu DG (wtedy nie ma mowy o wymiarze
    czasu pracy, a tytuł ubezpieczenia wynika chyba ze zgłoszenia?).
    Przyznam się nawet, że nie wiem, co to są "proporcje finansowania"...

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 20. Data: 2010-03-02 09:36:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

> [...]
    > niezaleganiu
    > to mimo że miałem papiery złożone prawidłowo, to okazało się że w

    Od kiedy składam elektronicznie (a nawet powiem wiecej - na wszystkie stare
    sprzed 2002
    papierowo skanowane pusciłem korekty) to nie miałem w praktyce
    problemów, więc Ci nie powiem, że to, że robię i składam to
    jakiś wytrych czy sposób na uniknięcie kłopotów.

    > Tylko nie mów że wypełniasz PIT5 bo inaczej nie będziesz wiedział
    > ile trzeba wpłacić ...

    No bez przesady, samo coś tam się liczy :-) ,
    ale w praktyce w programie generuje się PIT5
    - tyle tylko że go nie drukuję

    > Oddzielmy dwie sprawy -
    I ja
> [...]
    > płacić,
    > to już zakrawa na absurd - zwłaszcza że wg mnie przepisy nic na ten

    To chyba się nie zrozumieliśmy. Ile płacić, to będziesz wiedział-
    zapytaj choćby tutaj, to Ci ktos powie.

    Wg mnie przepisy mówią.
    Jest sobie artykuł w którym jest mowa co zawiera imienny raport miesięczny,
    co deklaracja
    i że płatnik musi obliczać, rozliczać (zgodnie z ustawą) i opłacać składki
    Co to znaczy wg ustawy rozliczyć składki
    czy prowadzić dokumentację ubezpieczonych/płatnika? Mnie wychodzi, że
    dokumentację
    trzeba prowadzić i żeby to zrobić zgodnie z zasadami trzeba sporządzić
    deklarację,
    a dopiero na jej comiesięczne składanie do ZUS jest zwolnienie.
    Tam nie jest napisane, że płatnik może nie prowadzić dokumentacji -
    chyba, że ktoś uważa, że dokumentacja to jedynie wysokość składek.
    Nie trzeba jej składać czy przekazywać do ZUS, ale mnie wychodzi, że trzeba
    mieć
    dokumentację za dany okres.

    Ja tak rozumiem te przepisy.