  • 1. Data: 2006-11-13 13:35:47
    Temat: podatki.pl - o zmianach Ordynacji (ze stanowiska PKPP)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    http://podatki.pl/artykuly/16_723.htm

    "1) Wprowadzenie w trakcie prac komisji sejmowej uprawnienia dla
    Rady Ministrów do nadawania uprawnień organu podatkowego: Szefowi
    Agencji Wywiadu, Szefowi ABW, Szefowi CBA, Szefowi Służby Wywiadu
    Wojskowego, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego."

    "2) Wprowadzenie w trakcie prac komisji sejmowej oraz w trakcie II
    czytania całkowicie nowej konstrukcji prawnej ustalania wysokoœci
    zobowišzania podatkowego, w sytuacji zastosowania się podatnika
    do wišżšcej interpretacji."

    "3) Wprowadzenie zdania drugiego w art. 14d, oraz słowa „art.
    140” w art. 14h, które spowodujš, że wišżšca interpretacja nie
    będzie wydawana w terminie 3 miesięcy, ponieważ procedura może
    być przewlekana."

    "4) Dodanie § 1a w art. 284, zgodnie z którym tzw. „kontrola
    na legitymację” bez pisemnego upoważnienia organu podatkowego
    [...]może zostać również przeprowadzona po okazaniu legitymacji
    pracownikowi kontrolowanego podmiotu lub innej osobie wykonujšcej
    czynnoœci na rzecz kontrolowanego (np. osobie sprzštajšcej biuro)."

    Osoby projektujące takie przepisy powinny dostać urzędowy PRZYMUS
    prowadzenia DG przez 8 lat.

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2006-11-13 13:46:53
    Od: gonia <g...@w...pl>

    z Rzepy

    ORDYNACJA

    Interpretacje podatkowe nie będą już wiążące

    Podatnicy, którzy zapytają ministra finansów o stanowisko w swojej sprawie,
    nie dość, że zapłacą więcej niż obecnie, to jeszcze nie będą mieli
    gwarancji, że w ogóle dostaną odpowiedź

    Liczba postanowień wydanych przez Izby skarbowe w 2005 r.
    Senat przyjął z kosmetycznymi poprawkami przygotowaną przez Ministerstwo
    Finansów nowelizację ordynacji podatkowej, która zmienia zasady wydawania
    interpretacji prawa podatkowego. W efekcie już od 1 lipca 2007 r. to
    minister finansów będzie wydawał interpretacje, a nie naczelnicy urzędów
    skarbowych. Oznacza to koniec wyjątkowo niewygodnego dla aparatu skarbowego
    instrumentu -uważają eksperci prawa podatkowego.

    Podatnicy nadal wprawdzie będą mogli występować o interpretację przepisów
    prawa w ich indywidualnej sprawie (tzw. indywidualne interpretacje), jednak
    nie będą one już wiążące dla organów podatkowych.

    Trzy miesiące to minimum
    Indywidualna interpretacja ma być wydawana "bez zbędnej zwłoki, jednak nie
    później niż w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania wniosku" (nowe
    brzmienie art. 14d). I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie jedno
    zastrzeżenie. Mianowicie, że tego trzymiesięcznego terminu nie wlicza
    się do
    terminów i okresów, o których mowa w art. 139 § 4 ordynacji. Chodzi o
    terminy na załatwianie spraw, do których nie wlicza się np. okresów
    zawieszenia postępowania czy opóźnień spowodowanych z winy strony albo z
    przyczyn niezależnych od organu. Oznacza to, że przepis nakazujący
    ministrowi finansów wydanie interpretacji wciągu trzech miesięcy w praktyce
    będzie martwy. Minister zyska bowiem możliwość wielokrotnego wydłużania
    terminu udzielenia odpowiedzi na pytanie podatnika, czego dzisiaj urzędy
    skarbowe robić nie mogą.Mało tego. Istnieje ryzyko, że postępowanie
    organów,
    na które skarżą się przedsiębiorcy, czyli przychodzenie na kontrolę
    zaraz po
    otrzymaniu wniosku o interpretację (zwłaszcza gdy w grę wchodzą duże
    kwoty),
    stanie się praktyką.

    Do postępowania w sprawach interpretacji ma mieć także zastosowanie art.
    140
    ordynacji, który daje organom podatkowym prawo do wielokrotnego przesuwania
    terminu załatwienia sprawy bez określania przyczyn.

    - Minister może wielokrotnie przesuwać ten termin. Wystarczy, że
    poinformuje
    podatnika o jego przesunięciu z powodu np. wielkiej liczby wniosków albo
    dużej trudności pytań. Tego przedłużania niestety nie można zaskarżyć do
    sądu - podkreśla Paweł Tomczykowski, doradca podatkowy w kancelarii Ożóg i
    Wspólnicy.

    Wygoda urzędnika
    Razem ze zmianą zasad wydawania interpretacji zmienią się również koszty,
    jakie będzie musiał ponieść podatnik, chcąc uzyskać stanowisko organu w
    swojej sprawie. Pracę ministerialnego urzędnika wyceniono więc na 75 zł
    (płatne w ciągu siedmiu dni, przy czym za każdy odrębny stan faktyczny czy
    zdarzenie przyszłe zaprezentowane w jednym i tym samym wniosku trzeba
    będzie
    zapłacić kolejne 75 zł). Obecnie opłata za wniosek wynosi 5 zł za znaczek
    skarbowy.

    Łatwiej niż obecnie będzie urzędnikom pozostawiać wnioski bez rozpatrzenia.
    Dziś muszą wezwać podatnika do uzupełnienia niekompletnego wniosku i
    wyznaczyć termin, w którym ma to być zrobione. Dopiero po jego upływie mogą
    nie rozpatrywać wniosku. Ale to się zmieni. Zgodnie z proponowaną zmianą
    już
    wkrótce wniosek niespełniający wymogów określonych w art. 14b § 3 (np.
    niezawierający wyczerpującego opisu stanu faktycznego) nie będzie
    rozpatrywany. Podobnie zresztą jak wniosek, od którego nie została
    uregulowana opłata. Co ciekawe, podatnik nie będzie w tym wypadku nawet
    wzywany do jej zapłacenia. Wniosek pozostanie po prostu nierozpatrzony.

    Przyszłościowe zwolnienie
    Nowela nie zwalnia z konieczności zapłacenia podatku, gdy stan faktyczny, o
    który pytał we wniosku podatnik, nastąpi przed opublikowaniem interpretacji
    ogólnej lub przed doręczeniem interpretacji indywidualnej. Nietrudno się
    więc domyślić, iż tylko wnioski dotyczące odległych stanów przyszłych mają
    szansę skorzystać ze zwolnienia. Pytanie jednak, czy nie będzie tak, że
    ministerstwo celowo będzie opóźniało wydanie interpretacji, aby podatnik
    nie
    skorzystał ze zwolnienia z zapłaty daniny.

    Zdążyć przed nowymi zasadami
    - Po wprowadzeniu instytucji wiążących interpretacji podatkowych wbrew
    wcześniejszym obawom urzędy skarbowe nie zostały nagle zarzucone wnioskami
    podatników. Paradoksalnie może się tak stać w pierwszym półroczu 2007
    r. -uważa Marcin Baran, doradca podatkowy w Ernst & Young.

    Na szczęście bowiem wnioski złożone przed wejściem w życie nowelizacji mają
    być rozpatrywane według dotychczasowych przepisów. Również według tych
    przepisów będą oceniane ich skutki prawne po 1 lipca 2007 r. Oznacza to
    większą ochronę dla podatników, którzy otrzymają interpretacje na starych
    zasadach.

    GRAŻYNA J. LEŚNIAK
    Podyskutuj o tym artykule z autorką e-mail: g...@r...pl

    Odłożenie do lamusa

    Irena Ożóg, doradca podatkowy w spółce Ożóg i Wspólnicy
    BARTŁOMIEJ ZBOROWSKI
    Interpretacje pozostaną na papierze, bo ani organ podrzędny nie
    będzie
    miał obowiązku stosować się do nich, ani też nie będą przeważnie
    zwalniały z
    obowiązku zapłaty podatku w razie ich zmiany. Mało tego. Zwolnienie z
    obowiązku zapłaty podatku będzie możliwe tylko po wydaniu, na wniosek
    podatnika, decyzji przez organ podatkowy. Co ciekawe, ordynacja nie określa
    trybu, w jakim to zwolnienie z podatku miałoby się odbywać. Jest natomiast
    tryb dla umorzenia zaległości podatkowych. Można się więc domyślać, że przy
    zwolnieniu stosowany będzie tryb jak dla umorzenia, a skoro tak, to w grę
    będzie wchodzić pomoc publiczna ze wszystkimi ograniczeniami.

    To będzie krok wstecz

    Anna Bryńska, radca prawny, doradca podatkowy
    Proponowane rozwiązanie to z punktu widzenia podatnika krok wstecz w
    zakresie bezpieczeństwa stosowania prawa podatkowego. Podatnik otrzyma
    mniej
    uprawnień. Obecne przepisy nie są może idealne, ale zmuszają fiskusa do
    pewnej obywatelskiej odpowiedzialności i rzetelności przy interpretacji
    przepisów. Jeśli interpretacje nie będą dla organów podatkowych wiążące, to
    zawsze istnieje pokusa prześlizgnięcia się po temacie bez udzielenia
    odpowiedzi. To zaś, czy organ w ogóle odpowie podatnikowi, będzie zależało
    od niego samego. Wystarczy, że uzna, iż podatnik nie przedstawił
    wyczerpująco stanu faktycznego.

  • 3. Data: 2006-11-13 14:07:52
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 13-11-2006 o 14:35:47 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Osoby projektujące takie przepisy powinny dostać urzędowy PRZYMUS
    > prowadzenia DG przez 8 lat.

    "Projektujące" to chyba zbyt górnolotny synonim dla "partaczenia",
    niestety dla nas....

  • 4. Data: 2006-11-14 18:40:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Nov 2006, t wrote:

    > "Projektujące" to chyba zbyt górnolotny synonim dla "partaczenia", niestety
    > dla nas....

    Są dwie wersje do rozważenia: pierwsza że to z braku pojęcia, oraz druga
    że to celowo.
    Która gorsza nie wiem...

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-11-14 19:48:45
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 14-11-2006 o 19:40:15 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Są dwie wersje do rozważenia: pierwsza że to z braku pojęcia, oraz
    > druga
    > że to celowo.
    > Która gorsza nie wiem...

    Ja sobie wywiadu wojskowego nie wyobrażam nad moją KPiR :)