  • 1. Data: 2002-02-27 07:44:52
    Temat: rachunki za uslugi a koszty
    Od: a...@w...pl (Andrzej Kłos)

    Hej
    Korzystam z usług firm sprzątających (sprzątanie po pracach
    budowlanych). Dostaję od nich *rachunki* z tekstem "sprzedawca nie jest
    płatnikiem podatku VAT". Mam niejasne podejrzenia, że firmy te winny być
    zVatowane (w zeszłym roku przekroczyły obrót 10.000 EURO, jest to
    wiadomość *pewna*, nie ja jeden korzystam z ich usług a suma ich
    dochodów z trzech znajomych firm przekracza tę granicę).

    I moje pytanie: co mnie, jako usługobiorcy, grozi w przypadku gdy te
    usługi zaliczam w koszty (w całości, nie ma tam wyszczególnionego
    VAT-u). Czy to, że usługodawca źle prowadzi własną działalność może we
    mnie uderzyć? (analogicznie jak np. z VAT który odliczam o on nie wpłaca
    do US)

    A co, jeżeli ta firma to krzak? Czy jest jakis sposób, aby takiego
    kontrahenta sprawdzić, i czy jest taka konieczność.

    andy

  • 2. Data: 2002-02-27 07:55:11
    Temat: Re: rachunki za uslugi a koszty
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    Andrzej Kłos napisał(a) w wiadomości: <3...@w...pl>...
> [...]
    >
    >A co, jeżeli ta firma to krzak? Czy jest jakis sposób, aby takiego
    >kontrahenta sprawdzić, i czy jest taka konieczność.

    IMHO tutaj raczej Ci nie grozi wiele. Ponieważ dostajesz rachunek, to VAT-u
    naliczonego nie odliczasz, więc nie dokonujesz uszczuplenia podatkowego. Jak
    przyjdą do niego, to jego przychód potraktują jak przychód brutto i od tego
    zabiorą mu VAT łącznie z dodatkowymi opłatami ;-)

    Byłbyś w gorszej sytuacji, gdyby firma krzak była podatnikiem VAT, bo
    wówczas wystawiałaby Ci fakturę, Ty w dobrej wierze odliczałbyś VAT
    naliczony, a potem musiałbyś go oddać, gdyby oni ukrywali te faktury i nie
    płacili VAT od swojej sprzedaży (były wyroki NSA w tej sprawie, że nabywca
    jest "winny" tego, że sprzedawca VAT od sprzedaży nie odprowadza i w związku
    z tym nie ma prawa do odliczenia VAT).

    Magdip

  • 3. Data: 2002-02-27 13:23:57
    Od: a...@w...pl (Andrzej Kłos)

    Magdip wrote:

> [...]
    od tego
    > zabiorą mu VAT łącznie z dodatkowymi opłatami ;-)

    No tak, ale taka firma (myślę że karta podatkowa) jeżeli nie jest
    krzakiem musi chyba na koniec roku wystawić jakiegoś PIta, gdzie określa
    obrót za rok ubiegły (2001). Jeżeli zrobiła to tak, że nie wykazała
    wszystkich obrotów i nie ma przekroczenia progu 10.000 EURO, to może nie
    mieć wpisanych do swojej ewidencji(?) np. niektórych kopii rachunków
    wystawianych dla mnie. Czy w razie kontroli u mnie i sprawdzenia tych
    rachunków u nich (wykazania braku kopii - cholera, nie wiem jak to jest
    z kartą) nie będę ja miał kłopotów? (uszczupliłem podatek od swojego
    dochodu przez odliczenie rachunku, który jest u mnie, ale nie ma
    wykazanego w przychodzie drugiej strony)

    andy

  • 4. Data: 2002-02-27 17:05:07
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 27 Feb 2002, Andrzej Kłos wrote:

> [...]
    >+ wiadomość *pewna*, nie ja jeden korzystam z ich usług a suma ich
    >+ dochodów z trzech znajomych firm przekracza tę granicę).

    W kwestii formalnej: teoretycznie mogą mieć zwolnienie od VAT !
    ("podmiotowe", czyli "na firmę" czy "na działalność" - nie mam
    ustawy pod ręką)
    Nie wiem czy sprzątanie może "się łapać" ale taka możliwość jest.
    Teoretycznie możesz (ich) spytać... :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-03-01 22:19:57
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    On 27 Feb 02 07:44:52 GMT, a...@w...pl (Andrzej Kłos) wrote:

> [...]
    >wiadomość *pewna*, nie ja jeden korzystam z ich usług a suma ich
    >dochodów z trzech znajomych firm przekracza tę granicę).

    Są różne sposoby na obejście tego. Np. są firmy typu ,,Sprzątaczka'' i
    ,,Sprzątaczka II''...

    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)