  • 1. Data: 2008-01-02 12:23:44
    Temat: rencista w DG a ZUS
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    Witam wszystkich serdecznie w Nowym oku, życząc wszystkiego najlepszego!

    W związku ze zmianą należności dla ZUS od rencisty prowadzącego DG, mam
    pytanie z ZUSem związane (choć nie bezpośrednio z tą zmianą):

    - jak wiadomo, do końca lutego należy powiadomić ZUS o wysokości
    rzeczywiście osiągniętego w minionym roku przychodów. Czy jeżeli w trakcie
    roku zacznie się renciscie nagle dobrze "gospodarować", i przekroczy któryś
    z progów - ma on obowiązek powiadomić ZUS natychmiast, czy też wystarczy do
    końca lutego następnego roku?

    Obie interpretacje (tak/nie) są logicznie uzasadnione, bo:

    - TAK, jako że renta już się nie należy i trzeba ją będzie zwrócić jako
    nienależną z odsetkami
    - NIE, bo jeżeli jest sytuacja odwrotna (tzn. mam zawieszoną rentę, a nie
    osiągam przychodów), to zapewne ZUS mi jej nie przywróci wcześniej niż po
    uzykaniu informacji o rzeczywiście osiągniętych dochodach, złożonej w lutym
    następnego roku

    No ale to jest logika, a pragmatyka jak obowiązuje?

  • 2. Data: 2008-02-23 16:06:48
    Temat: Re: rencista w DG a ZUS
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > lutym następnego roku
    >
    > No ale to jest logika, a pragmatyka jak obowiązuje?

    OK - nikt nie odpisał, czyli jest to dla Was oczywiste :). Zatem mam
    pytanie:

    Jako rencista wykonujący DG, chcę powiadomić ZUS o wysokoci przychodu w
    roku 2007. rozumiem, że

    - mam wpisać pełny PRZYCHÓD, a nie DOCHÓD (a więc wpisuję kwotę przychodu za
    2007 jak w mojej Księdze Przychodów i Rozchodów, tak?)

    - niepokoi mnie ten akapit na druku Oświadczenia:

    "Z ww. działalności, gdym podlegał obowiązkowemu ubezp. społecznemu,
    deklarowałbym przychód stanowiący podstawę wymiaru składki na uzbezp.
    emerytalne-rentowe w rozumieniu ..."

    - czy to oznacza, że (poza zawieszeniem wypłacania renty), ZUS doliczy mi
    coś jeszcze do zapłacenia?

    Dzięki za odpowiedź!

  • 3. Data: 2008-02-25 11:41:50
    Od: d...@g...com

    On 23 Lut, 17:06, "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl> wrote:
> [...]
    > emerytalne-rentowe w rozumieniu ..."
    >
    > - czy to oznacza, że (poza zawieszeniem wypłacania renty), ZUS doliczy mi

    co sadzisz o zapisie w punkcie 7.1?

    http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=1558
    Basia

  • 4. Data: 2008-02-25 15:40:41

> [...]