  • 1. Data: 2003-12-31 09:57:26
    Temat: rozp.dział. a ewidencja wyposażenia??
    Od: "alex" <t...@y...com>

    Wiem ze duzo bylo o tym mowy ale niestety nie potrafilem znalezc
    jednoznacznej odpowiedzi (przypadek dosc szczegolny)
    Rozpoczynam działalność gospodarcz (biuro usługowe). Prowadze KPiR.Biuro
    wyposażyłem (biurka, szafy, komputer) ktore miałem duzo wcześniej (mam z
    domu).
    1. Mam problem z ustaleniem ich wartosci poczatkowej (nie mam faktur) ,
    zreszta sa uzywane - (biorac pod uwage wszystko pojedynczo sa warte mniej
    niz 1500 zł - tak mi sie wydaje)
    2. czy prowadzic dla nich ewidencje wyposazenia??? (slyszalem ze jesli je
    wprowadze do ewidencji wyposazenia to bede je mogl zaliczyc w koszty
    uzyskania przychodow ). jesli tak to czy musze dodatkowo ujmowac to gdzies w
    KPiR?
    3. Co do komputera - jesli jest warty mniej niz 3500 (ten moj na pewno jest
    wart mniej niz 1500) to musze go amortyzowac ?
    4. czy jesli nie wpisze nigdzie tego wyposazenia (kwota nie jest duza - wiec
    mi nie zalezy) to wprzypadku kontroli moge miec jakies problemy.- bo jesli
    nie wpisze ich nigdzie to rozumie ze w kazdym momencie moge je sobie z
    powrotem wziasc bez zadnego problemu do domu?
    5. jesli teraz zakupie fax, fotele itp. a ich cena nabycia bedzie mniejsza
    niz 1500 zl to rozumie ze rowniez dla nich nie musze prowadzic ewidencji
    wyposazenia - tylko jednorazowo wpisac do KPiR.
    Dzieki za pomoc

  • 2. Data: 2003-12-31 14:01:48
    Temat: Re: rozp.dział. a ewidencja wyposażenia??
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Dec 2003, alex wrote:

    >+ Wiem ze duzo bylo o tym mowy ale niestety nie potrafilem znalezc
    >+ jednoznacznej odpowiedzi (przypadek dosc szczegolny)

    No nie wiem... możesz podać jakikolwiek post, którego autor podał
    podstawę prawną do zaliczenia w koszt "osobistego wyposażenia" ?
    Po prawdzie drogą deduckji (wyposażenie to środki trwałe, tylko
    inaczej księgowane - jako "zwykły" koszt) można próbować kombinować,
    ale owo "inne księgowanie" właśnie nie zawiera jasnego wskazania
    że *wolno* wziąć "osobiste" krzesło i wliczyć w koszt.

> [...]
    >+ domu).
    >+ 1. Mam problem z ustaleniem ich wartosci poczatkowej (nie mam faktur) ,

    ...a ja mam nadzieję, że nie liczysz aby jakiś grupowicz ci je
    teleooptycznie :) wycenił :)

    >+ 2. czy prowadzic dla nich ewidencje wyposazenia??? (slyszalem ze jesli je
    >+ wprowadze do ewidencji wyposazenia to bede je mogl zaliczyc w koszty
    >+ uzyskania przychodow ).

    Od kogo słyszałeś ? W odniesieniu do *tych* krzeseł ?

    >+ jesli tak to czy musze dodatkowo ujmowac to gdzies w KPiR?

    Normalne wyposażenie - wliczasz jako koszt. *W momencie zakupu* !

    >+ 3. Co do komputera - jesli jest warty mniej niz 3500 (ten moj na pewno jest
    >+ wart mniej niz 1500) to musze go amortyzowac ?

    Inaczej: jeśli uznasz go za "zwykły" środek trwały to tak. Przy
    czym też jest "furtka" - amortyzacja jednorazowa.
    Nie sądzę żebyś się nie natknął na dyskusje w tym temacie *dobrze*
    szukając :)

    >+ 4. czy jesli nie wpisze nigdzie tego wyposazenia (kwota nie jest duza - wiec
    >+ mi nie zalezy) to wprzypadku kontroli moge miec jakies problemy.

    Hm... kiedyś się też tego obawiałem :) Aż poczytałem np. pytania
    Maddy (w stylu "to co ma robić podatnik: kupić sam od siebie
    czy sobie podarować" :)).
    Ale.... wygląda że nie grozi. CO NAJWYŻEJ ktoś może twierdzić, że
    "były wykorzystywane w DG". Miałem gdzieś wyrok sprzed kilku lat,
    stwierdzający że w myśl treści UoPDoOF taki "wykorzystywany" środek
    w razie sprzedaży liczy się do przychodu z DG (!) - ale za kilka
    godzin tego problemu już nie będzie :), bo w nowelizacji UoPDoOF
    widziałem uszczegółowienie tego problemu (tylko coś co było
    zaliczone w koszt będzie w razie sprzedaży liczyć się do przychodu
    z DG :))

    >+- bo jesli
    >+ nie wpisze ich nigdzie to rozumie ze w kazdym momencie moge je sobie
    >+ z powrotem wziasc bez zadnego problemu do domu?

    IMO tak.

    >+ 5. jesli teraz zakupie fax, fotele itp. a ich cena nabycia bedzie mniejsza
    >+ niz 1500 zl to rozumie ze rowniez dla nich nie musze prowadzic ewidencji
    >+ wyposazenia - tylko jednorazowo wpisac do KPiR.

    Tak. Co nie znaczy że możesz nie umieć wyjaśnić w razie ew. kontroli
    "gdzie jest ten fax za 800 zł" :)
    Opis przeznaczenia powinien być na fakturze zakupu.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2003-12-31 17:10:55
    Temat: Odp: rozp.dział. a ewidencja wyposażenia??
    Od: "alex" <t...@y...com>

    KPiR.Biuro

    > ...a ja mam nadzieję, że nie liczysz aby jakiś grupowicz ci je
    > teleooptycznie :) wycenił :)

    nie wymagam tego oczywiscie :), Chodzilo mi tylko o to ze ewnetualna pana/i
    z US ze przyjdzie zobaczy te szafy i stwierdzi ze sa warte wiecej niz 1500 i
    zapyta sie o ewidencje wyposazenia ( a ja jej nie mam i tym samym nie mam
    wycenionych tych rzeczy). moze tak byc ? czy po prostu moge powiedziec ze
    biurko, krzeslo, szafka sa moje z domu i nic US do tego :)

    > Od kogo słyszałeś ? W odniesieniu do *tych* krzeseł ?

    czytalem (moze zle zrodło ;)) w "ABC small business'u" str. 111

    > Inaczej: jeśli uznasz go za "zwykły" środek trwały to tak. Przy
    > czym też jest "furtka" - amortyzacja jednorazowa.
    > Nie sądzę żebyś się nie natknął na dyskusje w tym temacie *dobrze*
    > szukając :)

    oczywiscie natknalem sie ale brakowalo tam slowa "albo"
    byly tylko jednoznaczne odpowiedzi (dla kazdego z wariantow)- wiec chcialem
    sie upewnic

    Dzieki bardzo za odpowiedz
    Pozdrawiam i zycze szczesliwego Nowego Roku
    Alex