  • 31. Data: 2002-11-14 08:45:54
    Temat: Re: Re[2]: rozpoczęcie działalności - Tłumaczenia
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > (OT) Kiedys przeszedlem dluga droge w US, zanim na jednym z najwyzszych
    > szczebli grono pracownikow doszlo do konsensusu, ze jednak pieczatki
    > miec nie musze :) Koronnym zas argumentem za pieczatka bylo przez
    > wiele szczebli to, ze "na deklaracji jest napisane, ze trzeba podpisu i
    > pieczatki" :)

    Tu sie zgodzie :))))) choc raz

    > Podobna przeprawe mialem na Poczcie Polskiej S.A. - tam w tej sprawie
    > obowiazuje "rozporzadzenie dyrektora"! Ale tez doszli do wniosku
    > (oczywiscie na odpowiednio wysokim szczeblu), ze mozna wydac polecony
    > dla firmy bez pieczatki...

    Ja doszedlem do prawnika poczty polskiej - nie polecam. Facet ostatni raz
    czytal przepisy jak ja chodzilem do przedszkola. Jezeli przepisu (patrz
    prawnika poczty) nie mozna "zlamac" to mozna go obejsc :)))

    Jesli zaplata skladek ZUS za DG nie jest czynnoscia zwiazana z DG to nie
    trzeba miec konta.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 32. Data: 2002-11-14 08:58:53
    Temat: Re: rozpoczęcie działalności - Tłumaczenia
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > umowy z
    >
    > No właśnie. Może już je wylali? :-))

    Hehehehe nie raczej im to nie grozi. Mysle ze taki maja prikaz od naczelnika
    :))))) nie sadze , ze same na to wpadly.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 33. Data: 2002-11-14 09:18:53
    Temat: Re: rozpoczęcie działalności - Tłumaczen
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Nov 2002, Sark wrote:

    >+ Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisał(a):
    >+
    >+ > Żeby była jasność i nikt nie miał poczucia winy: nie próbuj
    >+ > płatności gospodarczych tak "puścić" ! Telefon firmowy czy coś
    >+ > (tj. zapłata przelewem z ROR za "firmowy") to jest naruszenie prawa.
    >+ > ZUS to inna sprawa :),
    >+
    >+ Zrymowała ci się :)

    -:)

    >+ ale gwoli ścisłości, naruszenie prawa bankowego
    >+ a nie podatkowego

    ... nie licząc ew. pytania z US dlaczego wszystkie
    odsetki z konta nie zostały zaliczone do przychodów z DG ;)
    No i pytania dlaczego ów ROR nie został zgłoszony
    do US w terminie 7 dni - to też obowiązek "bliskopodatkowy" :),
    przecież konto "wykorzystywane w DG" powinno być zgłoszone.

    [...]
    >+ IMHO oczywiście :)

    I jak wyżej :) (tj. również IMHO)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 34. Data: 2002-11-14 09:33:39
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 14 Nov 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ >>+ Spróbujemy ze zwykłym RORem :-)
    >+
    >+ GSld> Żeby była jasność i nikt nie miał poczucia winy: nie próbuj
    >+ GSld> płatności gospodarczych tak "puścić" !
    >+
    >+ Ale przyjac mozna?

    IMO płatność "związaną z prowadzeniem DG" - nie.
    Nie tak dawno było pytanie na grupie, bo komuś ktoś
    tak zapłacił (na złe konto, czyli ROR).

    >+ Bo przeciez to moze byc wynagrodzenie,

    ...czyli płatność "osobista". To oczywiście :)

    >+ zwrot nadplaty, itp.

    ...twojej "osobistej" czy DG ?

    >+ GSld> Telefon firmowy czy coś
    >+ GSld> (tj. zapłata przelewem z ROR za "firmowy") to jest naruszenie prawa.
    >+
    >+ Gotfrydzie, a pamietasz Ty podstawe prawna do tego?

    Spróbuję uchylić się pytaniem: a ten ROR został zgłoszony
    jako "wykorzystywany do DG" ?? ;)

    >+ A nieco filozofujac: co z wplatami czesciowo firmowymi - np. za telefon
    >+ rozliczany czesciowo przez firme, a czesciowo prywatnie.

    O ile dobrze rozumiem to chodzi ci o taki przypadek, że
    swój "osobisty" telefon zaliczasz częściowo w koszty
    zaliczając (np. bilingiem) te połączenia które "są DG", tak ?
    No to fakturę za telefon przecież płacisz "osobiście" !

    >+ Fakturka jest
    >+ jedna, wiec mozna ja puscic jako wlasna i ewentualnie rozliczyc sie
    >+ z firma :)

    Przyznam że wręcz nie widzę żadnej innej możliwości. Inaczej pisząc:
    "mozna" jest za małym słowem, *musisz* (IMO) ją puścić jako
    "własną" (wolę określenie "osobistą" - a końcu DG też jest
    "twoje własne" :)) ze wszystkimi tego konsekwencjami:
    - raczej trudno uzasadnić "wrzucenie w KUP" abonamentu (i AFAIR
    grupa zawsze tu była zgodna)
    - nie da się ugryźć VATu (jakby nie patrzeć...)

    >+ GSld> ZUS to inna sprawa :), IMHO oczywiście :)
    >+
    >+ I ja sie ku takiemu sadowi sklaniam.

    -:)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 35. Data: 2002-11-14 10:41:13
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Nov 2002, Adamski wrote:
    [...]
    >+ Podstawowe pytanie sprowadza sie do tego, czy jezeli placisz ZUS z ROR-u to
    >+ czy ROR staje sie" ...rachunkiem bankowym związanym z wykonywaną
    >+ działalnością gospodarczą..."

    IM(i nie tylko)O - zdecydowanie nie.

    >+ Czy oplata ZUS z tytulu DG jest czynnoscia
    >+ zwiazana z dzialalnoscia gospodarcza.

    Nie bardzo, to jest obowiazkowa składka którą z tytułu
    różnych czynności *ktoś* płaci - na przykład pracownikowi
    pracodawca -a le to jest *twoja* osobista składka (jak
    pracodawca nie zapłaci składki pracownika to ją ukradł,
    inaczej mówiąc).
    Fakt że czasem płaci ci ją ktoś a czasem płacisz sam
    jest IMHO bez znaczenia - a prowadzenie DG jest 'tylko'
    takim przypadkiem że musisz się sam fatygować..

    >+ > jak juz bedzie miał (bo ciebie posłucha i założy ;) lub wymuszą to na nim
    >+ > obroty to wtedy zawiadomi urząd o założeniu konta.
    >+
    >+ Czy tylko obroty wymuszaja zalozenie konta? Czy wystarczy wykonywanie
    >+ operacji bezgotowkowych zwiazanych z dzialalnoscia wystarczy? Mi sie wydaje,
    >+ ze wystarczy.

    Ja się zgadzam. Przedpiśca miał pewnie na myśli że drogą
    okrężną powyżej pewnych kwot MUSI mieć konto, bo nie może
    regulować płatności gotówkowo !

    BTW: rozmawiając kiedyś z kolegą skojarzyłem że obrót
    czekami jest bezgotówkowy, prawda ? Czy zapłatę za
    czek można podjąć w gotówce ?? ;)

    >+ > TAK ! firma jednoosobowa, opłacająca składke tylko za siebie i nie
    >+ > zatrudniająca innych, na dodatek jest to przedstawiciel wolnego zawodu
    >+ > (chociaż i oni zostali wtłoczeni do pojęcia prowadzących DG)
    >+
    >+ A spolka cywilna gdzie do zus zgloszeni sa jako platnicy osoby fizyczne?

    IM*H*O:
    - nikt im nie broni płacić "każdy za siebie"
    - hm... a jakby mieli wspólny ROR ? ;)

    >+ > Tworzysz a powiedz mi w takim razie po jaka cholerę taki BZWBK czy mBank w
    >+ > soich internetowych kontach na rachunkach zwykłych osób fizycznych mają
    >+ > możliwość (specjalne formatki) przenaczone do przykmowania i reazlizowania
    >+ > przelewów na rzecz ZUS (51 + 52 + 53), chę ... ?!!!
    >+
    >+ Wydaje mi sie ze z trzech powodów
    >+ Ich zabawki i oni ustalaja zasady gry

    Nie chciałoby im się, jakby na pewno nikt nie korzystał.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 36. Data: 2002-11-14 12:43:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Hehehehe
    > Pozdrawiam
    > Adam

    Nie ma się co śmiać.
    Rozmowa przy okienku (autentyczne)
    [P]Petent: Chciałbym zlożyć NIP1 - likwidacja rachunku bankowego
    [PZO]Pani z okienka: Ale nie może Pan zlikwidować.
    P: Dlaczego?
    PZO: Bo musi Pan mieć rachunek
    P: Dlaczego?
    PZO: Bo jest taki przepis.
    P: Jaki przepis
    PZO: No ustawa.
    P: A konkretnie?
    PZO: No różne.
    P: Ale konkretnie, bo ja nie znalazłem takiego przepisu.
    PZO: Momencik (wyjaśnia sprawę telefonicznie)
    Nie może Pan, bo kierowniczka tak mówi.
    P upiera się, przychodzi kierowniczka [K]
    rozmowa jak wyżej, tyle, że z udziałem K zamiast PZO

    K wychodzi na konsultacje
    Ja czekam cierpliwie na finał
    Przychodzi K. Jest przygotowana.
    Wali jak z armaty:
    K:Bo art 13 PDG
    P: Ja nie mam tak dużych należności
    Mogę regulować je gotówką.
    K: I tak musi Pan mieć konto, żeby zapłacić ZUS
    (powaznie się przygotowała)
    P: ZUS (tylko 52) płaci za mnie żona z innej DG
    K:Aaaa...chwileczkę
    (kolejna konsultacja - długa, za drzwiami)
    K wraca, uśmiech jak banan i wali:
    Mam Pana, Pan się rozlicza książką
    i dlatego musi Pan mieć konto!!!
    Ha, ha (pani triumfuje)
    P:Ale dlaczego tak pani uważa?
    K: (bardzo dobrze przygotowna) Bo
    ordynacja podatkowa art jakiś tam (61)
    P: Ale to dotyczy tylko podatku
    K:No i właśnie dlatego musi mieć Pan konto
    P:Ale ja nie będę płacił podatku, bo
    rozliczam stratę i dlatego właśnie konto mi
    niepotrzebne.
    K:(widziałem jak przeklina, ale powiedziała)
    Pan zaczeka.
    (krótka konsultacja 3 min)
    K i PZO:
    Przyjmiemy Panu ten NIP1, ale
    sprawdzimy i wtedy Pan zobaczy.
    P: Dziekuję

    Nie wiem co i czy zobaczył P,
    ale go popieram. :-))

  • 37. Data: 2002-11-14 20:17:55
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    ROR-u to

    > IM(i nie tylko)O - zdecydowanie nie.

    Przeczytalem wszystko i to co piszesz nie jest pozbawione pewnej logiki, ale
    jezli pozowlisz poprowadze swoj wywod na ten temat.

    Oczywiscie nie znalazlem niegdzie napisane czarno na bialym, ze MUSI BYC
    KONTO, ale: zgodnie z art 13 ustawy o DG jest napisane ze trzeba zawiazomic
    US o kocie ZWIAZANYM z dzialalnoscia gospodarcza. Nie znalazlem tez
    okreslenia co oznacza KONTO ZWIAZANE Z DZIALALNOSCIA GOSPODARCZA i wydaje mi
    sie, ze jest to konto z ktorego poszedl, lub na ktore przyszedl jakikolwiek
    przelew zwiazany z dzialalnoscia gospodarcza. Czy oplacenia dkladek ZUS za
    deklracje DRA z kodem 0510.. jest zwiazane z dzialalnoscia gospodarcza? Wg
    mnie tak bo taki kod w kodyfikacji ZUS-owskiej oznacza "osobe fizyczna
    prowadzaca dzialalnosc gospodarcza" i jezeli osoba nie prowadziala by
    dzialalnosci gospodarczej to by nie musiala oplacac skladki ZUS i argument,
    ze jest to jakas tam wymuszona oplata nie wydaje mi sie sluszny, poniewaz
    wiekszosc oplat jest wymuszonych. Przekazywanie skladek za pracownika tez
    jest zwiazane z dzialalnoscia gospodarcza jezeli "kupiona" praca jest
    zwiazana z dzialalnoscia gospodarcza. Zgadza sie ze olacasz skladke
    wylacznie za siebie, ale z tytulu (w zwiazku z....) prowadzenia
    dzialalnosci. na stronie ZUS jest napisane "...Od 18 maja 2001 r. płatnicy
    składek zobowiązani są opłacać należności z tytułu składek na ubezpieczenia
    społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych
    Świadczeń Pracowniczych w formie bezgotówkowej, w drodze obciążenia rachunku
    bankowego płatnika składek..." Czy moze byc to z ROR? No nie widze czemu nie
    moze, ale trzeba wtedy ROR zglosic jako konto zwiazane z DG (zgdobie z art
    13 ustawy DG).

    Jezli za konto zwiazane z DG rozumiec konto z ktorego dokonuje sie operacje
    ZWIAZANE WYLACZNIE Z DZIALALNOSCIA GOSPODARCZA to zglaszac takiego nie
    trzeba.

    Pozdrawiam
    Adam
    P.S. Nie zrozum mnie zle. Nie jestem czlowiekiem ktory "taka wersje sobie
    przyjal i bedzie sie jej trzymal" ;-))) Jesli starczy Ci cierpliwosci na
    przenalizowanie mojego troche zagmatwanego wywodu i wskazanie miejsca w
    ktorym sie myle (oraz czemu sie myle) bede wdzieczny.