  • 1. Data: 2002-11-12 21:04:22
    Temat: rozpoczęcie działalności - Tłumaczenia
    Od: "Ola" <n...@s...me>

    Mam pytanie od znajomego który chce rozpocząć prywatną działalność -
    tłumaczenia.
    1. Czy jeśli rozpocznie w połowie miesiąca, to ZUS musi płacić za cały
    miesiąc?
    2. Jaka jest najkorzystniejsza forma opodatkowania dla tłumaczy (przy małej
    ilości zleceń)?
    3. Czy musi założyć firmowe konto w banku, czy wystarczy prywatne konto ROR?
    Olka

  • 2. Data: 2002-11-13 10:52:40
    Temat: Re: rozpoczęcie działalności - Tłumaczenia
    Od: " Sark" <s...@N...gazeta.pl>

    Ola <n...@s...me> napisał(a):

    > Mam pytanie od znajomego który chce rozpocząć prywatną działalność -
    > tłumaczenia.
    > 1. Czy jeśli rozpocznie w połowie miesiąca, to ZUS musi płacić za cały
    > miesiąc?

    IMO, proporcjonalnie do ilośći dni które zostały do kóńca miesiąca ale co
    szkodzi przedzwonić do twojego oddzaiłu ZUS lub zerknąc na ich stronę
    internetową www.zus.gov.pl

    > 2. Jaka jest najkorzystniejsza forma opodatkowania dla tłumaczy (przy małej
    > ilości zleceń)?

    Brak mi wiedzy jak to z wami jest ale chyba ryczałt lub kpir

    > 3. Czy musi założyć firmowe konto w banku, czy wystarczy prywatne konto ROR?

    Jezeli chodzi o składki ZUS i jeżeli opłacasz je tylko za siebie to spokojnie
    możesz je płącić ze swojego ROR, wiele banków z dostepem internetowym (ROR)ma
    takie formatki w swojej ofercie np. BZWBK 24 (najtaniej 0,50zł), mBank (chyba
    1 zł a z firmowego mBiznes za darmo) .... Z prawnego punktu widzenia (czyt.
    US-owego :) nie ma też przeciwskazań aby płacić z tego konta podatki do US,
    jednak blokada wynika z regulaminów jakie wprowadzają banki (od firmy to
    więcej kasują) jednak w twoim przypadku jak jeszce dzialasz pod własnym
    nawiskiem i nie masz jakiś większych "firmowych" nagłówków to i to by przeszło

    > Olka

    Sark

  • 3. Data: 2002-11-13 11:22:47
    Temat: Odp: rozpoczęcie działalności - Tłumaczenia
    Od: "Smerf" <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik Ola <n...@s...me> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aqrqf8$9ad$...@a...dialog.net.pl...

    > 1. Czy jeśli rozpocznie w połowie miesiąca, to ZUS musi płacić za cały
    > miesiąc?

    Nie, oblicza proporcje, płaci za ilość dni, która obejmuje DG. Jeżeli w
    danym miesiącu był już zatrudniony to płaci (wcześniej obliczając) tylko
    zdrowotną.

    > 2. Jaka jest najkorzystniejsza forma opodatkowania dla tłumaczy (przy
    małej
    > ilości zleceń)?

    Najprostszą formą w jego przypadku byłaby karta podatkowa, jednak ja usilnie
    będę każdemu polecał zasady ogólne ze względu na większe pole manewru ;)

    > 3. Czy musi założyć firmowe konto w banku, czy wystarczy prywatne konto
    ROR?

    Musi założyć firmowe.

    Pozdrawiam
    Smerf

  • 4. Data: 2002-11-13 12:27:13
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Smerf" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik Ola <n...@s...me> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:aqrqf8$9ad$...@a...dialog.net.pl...

    > małej

    > ROR?
    >
    > Musi założyć firmowe.

    Nie "musi" a "moze".
    W szczegolnosci, ze ma to byc dla tłumacza.
    Trzeba miec tyc tylko sile argumentow w banku jak pojawia sie pierwsze
    wplywy od klientow i bank zacznie fikac.
    Druge porcje silnych argumentow trzeba miec w sytuacji, gdy bank zacznie
    kwestionowac przelewy wychodzace z tego konta (czyli VAT i PDOF).
    Polecam archiwum grupy pspp oraz pbb.

    Pozdrawiam,
    Karol

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 5. Data: 2002-11-13 12:45:04
    Od: " Sark" <s...@N...gazeta.pl>

    Sark <s...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    ROR?

    > Jezeli chodzi o składki ZUS i jeżeli opłacasz je tylko za siebie to
    spokojnie
    > możesz je płącić ze swojego ROR, wiele (..)

    Oczywiście musisz na stosownych drukach zawiadomic o tych kontach i ZUS i US
    jak związanych z twoja działanością.

    A poniżej jeszcze cytat"
    ========================
    Rachunek firmowy w internecie

    Pytanie: (20.05.02)
    Prowadząc działalność gospodarczą muszę mieć założone konto w banku. Czy
    jedynym kontem firmowym może być konto założone w wirtualnym banku, który
    znajduje się w innym mieście (województwie) niż siedziba mojej firmy?

    Odpowiedź:
    Nie ma żadnych przeszkód, aby rachunkiem firmowym był rachunek w banku
    internetowym, i żeby był to rachunek jedyny. Należy jednak pamiętać o kilku
    rzeczach:

    1) potrzebne będą wyciągi w formie drukowanej &#8211; niezbędne do prowadzonej
    rachunkowości i do potwierdzenia w razie potrzeby aktu dokonania zapłaty w
    urzędzie skarbowym czy ZUS &#8211; należy się wobec tego zorientować, czy bank
    dostarcza wyciągi w formie papierowej i ile to kosztuje,

    2) niektóre regulaminy rachunków bieżących w bankach internetowych wykluczają
    używanie ich do regulowania płatności związanych z działalnością gospodarczą &#8211;
    proszę przed założeniem rachunku poprosić o regulamin,

    3) należy się zorientować, w jakim terminie od złożenia przelewu obciążane
    jest konto zlecającego &#8211; ma to znaczenie dla zachowania terminów płatności na
    rzecz budżetu lub kontrahentów.

    Proszę również nie zapomnieć o konieczności wysłania do Urzędu Skarbowego w
    którym podatnik płaci zaliczki na podatek dochodowy formularza
    aktualizacyjnego NIP-1, w którym należy zgłosić fakt założenia i podać dane
    rachunku bankowego.
    ====================================

    Sark

  • 6. Data: 2002-11-13 13:03:40
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Nie "musi" a "moze".
    > W szczegolnosci, ze ma to byc dla tłumacza.

    A czym to sie rozni??? Czy namykasz o wolnych zawodach?
    no moze ich prawo nie dotyczy
    Art. 2. 1. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest zarobkowa
    działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie,
    rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób
    zorganizowany i ciągły.

> [...]
    > Druge porcje silnych argumentow trzeba miec w sytuacji, gdy bank zacznie
    > kwestionowac przelewy wychodzace z tego konta (czyli VAT i PDOF).

    Ciekawe, ze zostal pominniety fakt koniecznosci opodatkowania konta
    wykorzystywanego do DG, ale moze to nie wazne.

    Adam

  • 7. Data: 2002-11-13 14:03:49
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Adamski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie,
    > rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób

    1. Gdzie tu o wolnych zawodach
    2. Gdzie tekst, ze "musi" zalozyc konto?

    Drugorzedne.

    Karol

  • 8. Data: 2002-11-13 15:05:58
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > 1. Gdzie tu o wolnych zawodach

    Ja nie pisalem ze w cytowanym tekscie jest o wolnych zawodach.

    > 2. Gdzie tekst, ze "musi" zalozyc konto?

    Art. 13.1. Przedsiębiorca jest obowiązany do:
    2) zawiadomienia urzędu skarbowego, właściwego ze względu na podatek
    dochodowy, o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną
    działalnością gospodarczą, a w razie posiadania więcej niż jednego
    rachunku - do wskazania jednego z nich jako rachunku podstawowego i
    zawiadomienia o tym banku, w którym rachunek jest otwarty, oraz właściwego
    urzędu skarbowego; zawiadamiając urząd skarbowy należy podać nazwę i adres
    banku oraz numer rachunku bankowego albo podstawowego rachunku bankowego,
    3) zawiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz banku, w którym otwarty
    jest podstawowy rachunek bankowy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą, o posiadaniu rachunków bankowych w innych bankach, informując o
    nazwach i adresach banków oraz o numerach rachunków bankowych,
    4) zawiadomienia banków, w których otwarte są inne rachunki bankowe tego
    przedsiębiorcy, o nazwie i adresie banku, w którym otwarty jest rachunek
    podstawowy tego przedsiębiorcy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą.

    Przepraszam ale w swietle powyzszego twoje dywagacje uznaje za bzdury

    > Drugorzedne.

    No coz, ja dla kogo. Oczywiscie istnieje margines bledu w przychodach, ale
    jest to zawsze blad. Pozwol, ze nie skomentuje drugorzednosci
    nieewidoncjonowanych przychodow podlegajacych opodatkowaniu.

    Adam

  • 9. Data: 2002-11-13 16:19:14
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Krótko mówiąc: *jeśli ma* to *musi* powiadomić.
    > Mieć NIE MUSI.
    > Oczywiście pod warunkiem że nie będzie łamał przy okazji
    > INNYCH przepisów dot. operacji gospodarczych: ale to zależy
    > co będzie tłumaczył ! Jeśli ma zamiar obsłużyć tłumaczenie
    > na kwotę dajmy na to 30000 zł (za JEDNĄ usługę) to owszem,
    > nie obejdzie się; Jeśli 300 usług po 100 zł...
    >
    > Coś przeoczyłem w cytowanym tekscie ?? ;)

    Domyslam sie , ze chcesz powiedzec ze jesli ma "male" uslugi to nie musi
    miec konta? Jest napisane, ze pow. 3000 musi regulowac bezgotowkowo, ale
    nie wynika z tego ze nie musi miec konta skoro musi zawiadomic urzad o
    posiadaniu konta.
    teraz tworze
    np zus trzeb aplacic z rachunku bankowego - koniecznie. Mozna z ror? Raczej
    nie bo nie jest to tachunek ziwazany z dg.
    Podatki chyba tez placi sie juz z konta - ror?? nieee jest to czynnosc
    zwiazana z dg.
    Ostatecznie dla ryzykantom mozmna polecic zawiadomienie US o koncie do DG
    jako rorze.

    No jest jeszcze jedna mozliwosc
    liczysz na restrukturyzacje - nie plac podatkow ani zus - ale tez sie nie da
    bo restrukturyzacja nie obejmuje skladek na konto 52 :)

    Adam
    P.S. sorka za dalekoidadze skroty myslowe

  • 10. Data: 2002-11-13 16:28:52
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Nov 2002, Adamski wrote:
    [...]
> [...]

    nie obejdzie się; Jeśli 300 usług po 100 zł...

    Coś przeoczyłem w cytowanym tekscie ?? ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd