  • 1. Data: 2005-09-01 05:43:37
    Temat: samochód na firmę ale dla lekarza - kratka ?
    Od: "rokko" <l...@p...onet.pl>

    Witam
    moja żona jest lekarzem, chce otworzyć działalność własną - czyli firmę
    i pytanie:
    - czy na taką firmę może zarejestrować auto osobowe (w sensie - bez
    homologacji ciężarowej - bez osławionej kratki) i odpowiednio odpisywać
    sobie koszty jego utrzymania ?

    Piotrek

  • 2. Data: 2005-09-01 05:56:31
    Temat: Re: samochód na firmę ale dla lekarza - kratka ?
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    rokko wrote:
> [...]
    > homologacji ciężarowej - bez osławionej kratki) i odpowiednio
    > odpisywać sobie koszty jego utrzymania ?

    Tak, ale jako lekarz prawdopodobnie nie jest watowcem, więc sens posiadania
    kratki jest dużo mniejszy niż dla watowców. Może sobie odpisywać od dochodu
    nawet prywatny samochód, ale trzeba prowadzić upierdliwą kilometrówkę brrrr.
    BTW Od tygodnia nie kupisz już osobówek z kratką, która się może do czegoś
    przydać w kontekście podatków.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 3. Data: 2005-09-01 06:02:50
    Od: "rokko" <l...@p...onet.pl>

    wiadomości news:df659b$je3$1@news.dialog.net.pl...
    > BTW Od tygodnia nie kupisz już osobówek z kratką, która się może do czegoś
    > przydać w kontekście podatków.

    a jeśli kupię od kogoś ?

    rokko

  • 4. Data: 2005-09-01 08:46:52
    Od: "Jacek Cywiński" <j...@p...home.pl.KASUJ.TO>

    Jan Werbiński <j...@j...com> napisał(a):

> [...]
    > dochodu
    > nawet prywatny samochód, ale trzeba prowadzić upierdliwą kilometrówkę

    albo mieć samochód na środkach trwałych ;) i nie prowadzić upierdliwej
    ewidencji przebiegu pojazdu

  • 5. Data: 2005-09-01 09:56:06
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Jacek Cywiński wrote:

    > albo mieć samochód na środkach trwałych ;) i nie prowadzić upierdliwej
    > ewidencji przebiegu pojazdu

    Ale wtedy trzeba wcześniej "kupić na firmę" i niekiedy zapłacić VAT i ew
    dochodowy przy odsprzedaży.

  • 6. Data: 2005-09-01 12:49:37
    Od: "Jacek Cywiński" <j...@p...home.pl.KASUJ.TO>

    > Ale wtedy trzeba wcześniej "kupić na firmę" i niekiedy zapłacić VAT i ew
    >
    > dochodowy przy odsprzedaży.

    życie to sztuka wyboru, a podatki to sztuka kalkulacji =)

    pzodr

  • 7. Data: 2005-09-02 08:56:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Sep 2005, Jan Werbiński wrote:

    > Ale wtedy trzeba wcześniej "kupić na firmę"

    wKF: ST da się "wprowadzić do ewidencji" więc to by problem nie był !
    W odróżnieniu od innych wydatków dla ST nie ma wymogu "nabycia w celu" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-09-02 09:47:03
    Od: "Driv" <d...@x...wp.pl>

    Użytkownik "rokko"
    > a jeśli kupię od kogoś ?

    "To moje prywatne zdanie, nie należy się tym sugerować."

    To nie ma znaczenia. Chodzi o to że możesz wprowadzić nabyty samochód lub
    będący wcześniej twoją/żony własnością, do Ewidencji Środków Trwałych, wtedy
    masz możliwość odliczania wszelkich kosztów używania pojazdu DO DZIAŁALNOŚCI
    GOSP. od dochodu. Jeśli nie wprowadzasz pojazdu do EŚT możesz zastosować
    rozliczanie na tzw. kilometrówkę tzn. zbierasz faktury związane z
    eksploatacją pojazdu ZWIĄZANĄ Z DZIAŁALNOŚCIĄ GOSP. Oprócz tego prowadzisz
    ewidencję przebiegu pojazdu także związaną z DG. Na koniec miesiąca sumujesz
    przebieg, następnie mnożysz to przez stawkę wg.Rozporządzenia Ministra
    Transportu z 1998 r. Dz. Ust. nr 41 poz.239 (ostatnio dla pojazdów pow. 900
    ccm ok. 0,78-0,79 zł/km) i porównujesz koszty ekploat. z faktur i z
    kilometrówki. Te które są mniejsze wpisujesz do KPIR.jeżeli takową
    prowadzisz.
    Krzyk wokół pojazdów rozpętał się odnośnie watu, a lekaż jeżdżący ciężarówką
    ...???
    Pozdr Driv.