  • 1. Data: 2005-12-09 10:10:01
    Temat: śmierć przedsiębiorcy
    Od: "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net>

    Witam.
    Mam taka zagwozdkę.
    Otóż osoba prowadząca działalność gospodarczą (jednoosobowo, VAT) zmarła.
    W postępowaniu spadkowym majątek został podzielony pomiędzy 5 czlonków
    rodziny. Chcieliby oni kontunuować działalność.

    I teraz mam prośbe o wskazanie aktów prawnych/innych lektur, które
    naświetliłyby takie zagadanienie z punktu widzenia podatków.
    Bo sensownym wydaje mi się rozwiązanie, w którym osoby te zakładają
    spółkę (np jawną bądź z o.o.), wnoszą przyznane im części majątku
    przedsiębiorstwa. Ale jak to będzie wyglądać od strony podatkowej? Czy
    trzeba przeprowadzić likwidację firmy zmarłego (ze wszystkimi skutkami w
    zakresie vat i pit) czy możliwe jest jakieś rozwiązanie pozwalające na
    "bezbolesną" kontynuację działalności.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 2. Data: 2005-12-10 12:10:53
    Temat: Re: śmierć przedsiębiorcy
    Od: Piopio <p...@n...spam.org>

    W.R. wrote:
> [...]
    > W postępowaniu spadkowym majątek został podzielony pomiędzy 5 czlonków
    > rodziny. Chcieliby oni kontunuować działalność.

    Nie ma możliwości kontynuacji działalności os.fiz. po jej śmierci.
    Likwidacja firmy następuje z dniem śmierci. W interesie spadkobierców
    leży rozliczenie działalności zmarłego - w przeciwnym wypadku US upomni
    się za jakiś czas.

    Piotrek.

  • 3. Data: 2005-12-13 08:02:12
    Od: "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net>

    Piopio napisał(a):

> [...]
    > Likwidacja firmy następuje z dniem śmierci. W interesie spadkobierców
    > leży rozliczenie działalności zmarłego - w przeciwnym wypadku US upomni

    No nie jestem taki pewnie. Z interpretacji róznych US wynikałoby, ze
    spadkobiercy moga kontynuować działalność (oczywiście pod własnym
    wpisem). Nie trzeba składac w takiej sytuacji remanentu likwidacyjnego
    ani odprowadzać podatku VAT od towarów, od których zmarły odliczył VAT
    naliczony. (tak np. tutaj-
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=58054&i_smpp_s_strona=1)

    Wynika z tego, że sytuacja jest dość klarowna, jeśli spadkobiercy będa
    dalej prowadzić działalność.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 4. Data: 2005-12-13 08:46:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Dec 2005, W.R. wrote:

    > http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=58054&i_smpp_s_strona=1)

    wKF: "przypominam że nie działa".
    Wyszukiwarka cosik zapisuje na komputerze żądającym (pewnie cookies,
    nie szukałem) i jak się zapoda "suchy link" to nie działa.
    Najlepiej podać sygnaturę :)
    Dla porządku przypomnę trick: trzeba kazać szukać *czegokolwiek*
    (może być bezsensowene, byle nie pusta tabelka) i później drugi raz
    zapodać taki link jak wyżej - wtedy już znajdzie.

    > Wynika z tego, że sytuacja jest dość klarowna, jeśli spadkobiercy będa dalej
    > prowadzić działalność.

    Przyznam iż argument iż w takim przypadku nie powstaje obowiązek
    podatkowy nie rzuca się w oczy przy czytaniu ustawy :)
    Ale wygląda to znacznie lepiej niż na pierwszy rzut oka.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-12-13 09:07:19
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 12/13/2005 9:46 AM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > (może być bezsensowene, byle nie pusta tabelka) i później drugi raz
    > zapodać taki link jak wyżej - wtedy już znajdzie.

    To działa!! No, dla mnie bomba!! Uważam, że należy Ci się co najmniej
    Nobel!! ;-)

    --
    gefragt

  • 6. Data: 2005-12-13 11:45:49
    Od: "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > wKF: "przypominam że nie działa".
    > Wyszukiwarka cosik zapisuje na komputerze żądającym (pewnie cookies,
    > nie szukałem) i jak się zapoda "suchy link" to nie działa.
    > Najlepiej podać sygnaturę :)

    A to przepraszam, podaję sygnaturę: PP/443/49/04 Informacja w zakresie
    stosowania prawa podatkowego z dnia 09.08.2004, wydana przez US w Jaśle.

    > Przyznam iż argument iż w takim przypadku nie powstaje obowiązek
    > podatkowy nie rzuca się w oczy przy czytaniu ustawy :)
    > Ale wygląda to znacznie lepiej niż na pierwszy rzut oka.

    Nieprawdaż ? :)
    Informacja ta wogóle zaskoczyła mnie swoją "przyjaznością" dla podatnika ;)
    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski